Efficiënt ondernemen in Putten

30 oktober 2015
Efficiënt ondernemen in Putten

Emma en Martin. Combineer de namen van dit ondernemende stel, voeg het samen met het Engelse woord voor vreugde en je krijgt EMjoy. Dat
is de naam van hun prachtige zaak in Putten, waar de gast terecht kan voor koffie, lunch en meer. Veel meer, zo blijkt uit de kaart en het verhaal van Martin en Emma.

*Kwaliteit van de koffie is beste reclame*
Op de koffie, en dan met name de kwaliteit van de koffie, is het stel enorm trots. “We hebben de beste koffie van de regio; het is koffie die biologisch en fairtrade is en waarvan bij ieder verkocht kopje een deel van de opbrengst naar waterprojecten in koffieproducerende landen gaat. We gaan voor een stabiel kopje koffie, want constante kwaliteit staat bij ons voorop. EMjoy heeft dan ook veel herhaalbezoeken van gasten en we willen in alles iets extra’s doen. Dat zie je ook bij de koffie: een versgebakken koekje van de lokale bakker erbij, een aperitiefje ernaast en biologische en fairtrade koffiemelk en suiker. Het mag duidelijk zijn dat de inkoop van de koffie bij ons daardoor op een hoger prijsniveau ligt dan bij andere zaken, maar we houden de prijs wel concurrerend. We verkopen liever drie keer iets voor een dubbeltje, dan één keer iets voor een kwartje. Dat houdt ook in dat we drie keer zo hard moeten werken, maar van stilzitten houden we niet en onze zaak is een succes.”

*De vier m’s*
Bij koffie houd je volgens Martin altijd rekening met de ‘vier m’s’: machine, mélange, maling en de mens. “De vierde ‘m’ is het belangrijkste en we trainen dan ook veel. Bovendien bieden we meer dan koffie alleen; ook de sfeer en beleving zijn zaken waarvoor de gasten terugkomen. Het is niet te geloven hoe vaak we worden bedankt wanneer gasten afrekenen; en dat terwijl het eigenlijk gewoon een transactie is. We hebben hier echt een topteam. Het personeel maakt duidelijk het verschil. Bij ons leeft het besef dat gasten de eerste keer alleen even komen kijken, en ze bestellen dan een kopje koffie of thee. De tweede keer bestellen ze er een gebakje bij en daarna komen ze ook voor lunch en diner. Ik durf te stellen dat negentig procent van onze gasten een vaste gast is. Dat zie ik als compliment. Net als de verkoop van waardebonnen; onze gasten willen een ander deel laten uitmaken van de ervaring die ze hier beleefd hebben. We luisteren goed naar onze gasten; dat is een pijler van de bedrijfsvoering. Een voorbeeld? Schnitzels en kipgerechten zijn de basis voor de dinerkaart. Dat is wat de mensen willen. Ze verwachten geen fluwelen handschoentjes en kristallen glazen bij ons. Niet voor de prijzen die wij hanteren. Je kunt hier gewoon heel goed en prijsbewust uit eten gaan.”


*Binnenkort een tweede zaak*
Emma is het gezicht van de zaak en inmiddels is Martin achter de schermen al een half jaar bezig met het opzetten van een tweede zaak. “Het concept staat nu voor honderd procent hier bij EMjoy”, vertelt Emma. “Toen we de zaak overnamen, hebben we na een jaar besloten om grondig te verbouwen. We moesten wel, want we barstten uit onze voegen. Zo’n succes had niemand zien aankomen, dus we moesten direct risico nemen. Verbouwen na één jaar binnen de horeca; dat zie je toch niemand doen? Het interieur hebben we zelf ontworpen en het is zo ingedeeld dat alles flexibel in te delen is. We bieden vaak ook plek aan bruiloften en partijen, en achterin kunnen we een tafel creëren met 32 zitplaatsen. Let wel: het is geen lange tafel, maar echt een vierkante tafel, waardoor onze gasten goed met elkaar kunnen kletsen. Wanneer gasten voor het eerst binnenkomen, gaan zij toch al gauw ergens vooraan in de zaak zitten. Doordat we achterin een leestafel hebben gemaakt en een kinderspeelhoek hebben geplaatst, lopen vaste gasten vaak al direct door naar achteren. Ook bij de openhaard is het goed toeven; het ademt toch echt een sfeer van luxe.”

*Samenwerken met andere horecondernemers*
Het terras is tegenwoordig een populaire plek. Weer of geen weer; het terras is doorgaans goedgevuld. “Ja, bij ons ook”, vertelt Emma. “We zouden graag een groter terras hebben, maar dat kan hier niet. Daarom hebben we een samenwerking opgezet met het leukste café van Putten. Het café ligt even verderop en zij hebben geen keuken. Daarom is de samenwerking goed voor beide zaken: zij pakken een percentage en doen de dranken. Wij hoeven anderzijds geen nee te verkopen tegen gasten die buiten willen lunchen. Een win-win-situatie. Het voordeel van ons bedrijf is ook, dat het is opgezet tijdens de crisis. We bieden onze gasten lunch en diner voor een vaste prijs, zonder concessies te doen met betrekking tot de kwaliteit. Bij ons kost de lunch 5,95 en diner 11,90. Wij werken efficiënt. Dat houdt in dat we bijna geen derving hebben, want we gebruiken ingrediënten zowel voor lunchgerechten als het diner en we zijn snel. Gemiddeld wacht de gast zeven minuten op zijn lunchgerecht en wanneer een bedrijf vooraf belt, dan zorgen we dat de lunch klaarstaat als het gezelschap arriveert. De lijnen zijn hier kort in Putten en de bevolking is ‘no nonsense’. Daar houden wij wel van. Inmiddels is EMjoy een begrip in Putten en omgeving; in de zomer hebben we hier veel toeristen en in de winter moeten we het vooral van Puttenaren hebben. Onze basis? De inwoners van Putten: zij maken het succes. Onze omzet is afgelopen jaar weer stevig gegroeid en de rek lijkt er nog lang niet uit.”

*Goede filosofie als basis voor het succes*
De verbouwing heeft het stel duidelijk geen windeieren gelegd. De zaak is van 77 naar 105 zitplaatsen gegaan en over werkelijk alles is nagedacht. “Klopt. Van het menu tot aan de route; het klopt allemaal. De wc’s zijn bijvoorbeeld verplaatst naar het achterste deel van de zaak en ook de tafelindeling is ideaal. We kunnen er alle kanten mee op. Eigenlijk zijn we van lunchroom naar een breder soort horecazaak gegaan. Dat zie je aan ons aanbod, maar ook aan de inrichting. Ook het publiek is veranderd; toen we begonnen, kwam hier een wat ouder publiek, maar nu komen er ook meiden van vijftien op de fiets aanwaaien na schooltijd. Vaak zie je drie generaties bij ons zitten. EMjoy is nu duidelijk van iedereen, en dat is belangrijk in een plaats als Putten.”


*Drukte zonder reclame*
Putten is geen Amsterdam. Er zijn vast verschillen op te noemen. “In de grote steden draait alles om locatie en minder om het product. Hier is het net andersom. We hebben nu veel traffic doordat we een hoge en constante kwaliteit leveren voor een goede prijs. In een plaats als Putten weet iedereen dat dan al snel. Dat is de beste reclame die er is, en daardoor hoeven we ook niet te adverteren. Voor iedere 300 euro die we aan een advertentie uitgeven, kunnen we namelijk ook 600 gasten iets extra’s van vijftig eurocent geven. Dat is voor ons de beste reclame.”

*Vertrouwen in de toekomst*
We treffen hier in Putten bevlogen ondernemers die de zaakjes goed op orde hebben. Een stel dat van een ‘vergrijsde’ lunchroom een swingend horecaconcept heeft gemaakt, en dat zonder bankverplichtingen en leveranciersverplichtingen mooie toekomstplannen aan het maken is. “We begonnen destijds met een klein startkapitaal. Nu zetten we opnieuw alles op het spel door een nieuwe uitdaging aan te gaan met de tweede zaak. Vrij ondernemen zonder verplichtingen is voor ons een voorwaarde, en daarom past franchise niet bij ons. Binnen de horeca zie je al te vaak kopieergedrag. Dat slaat echt te ver door. Je moet echt doen waar je je goed bij voelt en dan volgt het succes vanzelf; dat geloven wij sterk. Ook de bedrijfsvoering en de filosofie moeten goed zijn. Wij werken dan ook met payrolling, waardoor er voor ons minder risico is en we laten nooit teveel personeel aanrukken als het rustig is. Dat is niet leuk voor het personeel, niet voor de gasten en bedrijfsmatig ook niet verstandig. Om de prijs-kwaliteitverhouding optimaal te houden voor de gast, zijn wij bewust zeer efficiënt bezig. De crisis heeft ons wat dat betreft veel opgeleverd; juist omdat wij zijn gestart tijdens de crisis. Dit bedrijf is klaar voor de toekomst.”

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws