Dit zijn de food trends volgens Google

20 februari 2017 | Thijs Jacobs

Google weet veel, bijna alles zelfs. Het bedrijf claimt tegenwoordig geen zoekmachine, maar een antwoordenmachine te zijn. Daarom weet Google ook (de resultaten zijn gebaseerd op de zoekopdrachten via de zoekgigant in 2015 en 2016) wat de belangrijkste food trends zijn. We lichten een tipje van de sluier voor je op:

De gerechten die een continue stijging lieten zien:

Ramen
Rigatoni
Bibimbap
Linguine
Empanada
Uncured Bacon
Bundt Cakes

Rising stars (gerechten die ineens vaker opgezocht worden):

Kurkuma
Jackfruit (boom uit de moerbeifamilie die vrucht draagt)
Bloemkoolrijst
Zuurdesembrood
Funfetti
Vegan Donuts

Waar gerechten ineens stijgen in populariteit, zijn ook gerechten die minder populair worden. Hier zijn de afvallers:

 

Gerechten die een continue daling lieten zien:

Glutenvrije Cupcakes
Evaporated Cane Juice ('natuurlijke' zoetstof)
Tarwevrij brood
Bacon Cupcakes
Bacon Cinnamon Rolls

Gerechten die ineens minder populair werden:

Rainbow Bagel
Vanilla Bean Paste
Dutch Baby Pancake
Mulligan Stew
Buffalo Chicken Fries
Chocolate Slices

Nog wat feiten...

Er zijn natuurlijk wel wat opmerkingen te plaatsen bij de stijgers en dalers. In het geval van de kurkuma bleek men wel heel vaak op zoek te zijn naar manieren waarop het product gebruikt of toegepast kon worden. In veel gevallen is men op zoek naar manieren om de trendy gerechten thuis te maken (recepten), maar vaak zoekt men ook naar bedrijven die de gerechten thuis kunnen bezorgen. 

Het experimenteren met varkensvlees bleek ook een trend. Wellicht komt dat omdat varkensvlees in veel Aziatische gerechten wordt gebruikt. Ook de termen 'slow cooking' en 'bbq' worden vaak gebruikt in combinatie met de zoekopdracht varkensvlees. Feitelijk is men ook op zoek naar manieren om traditionele gerechten een 'twist' te geven. 

Nog een opmerkelijk gegeven: de comeback van de pasta! Enige tijd uit de gratie, maar nu weer helemaal terug, met als topper de rigatoni.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Onderzoek: Laag alcoholische bieren steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Dit en ...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Koffie & thee Interview
Interview met een theesommelier: Is thee een belevingsproduct?

Aandacht maakt succes. Theesommelier Karin Kamstra is ervan overtuigd. Maar zie je dit ook terug in de manier waarop thee wordt geserveerd? Het drankje is inmiddels meer dan 7000 jaar oud en nog steeds is het overal te verkrijgen. Van een bekertje op het tankstation tot aan een uitgebreide high tea,...

Columns Blog
Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: