Column Pieter Punter: De nieuwe economie

10 november 2016 | Jorien Slager

De wereld verandert snel, de taxi’s zijn overgenomen door Uber en hotels worden vervangen door privéhuizen; iedereen die een kamer leeg heeft staan, gaat deze verhuren. Voor een maaltijd hoef ik niet meer naar een restaurant, ik laat deze gewoon thuis bezorgen. Je kunt ook gewoon kijken of iemand bij jou in de buurt kookt en daar een maaltijd afhalen. De thuisbezorging heeft door de elektrische fiets een belangrijke impuls gekregen, de scooter wordt steeds minder gebruikt. De elektrische fietskoerier is bovendien goedkoop, efficiënt en zeer snel. De eerste pizzakoeriers verschenen in 1989 op de Nederlandse wegen, maar nu zie je koeriers voor bijna alles wat eetbaar is. In Utrecht kun je zelfs 24 bitterballen bestellen. Volgens GfK zijn het vooral mannen en jongeren die maaltijden laten bezorgen.

De meeste maaltijden worden op zaterdag besteld, meestal omdat men geen zin heeft om te koken of omdat men een speciale maaltijd wil. Voor de klant is snelheid van bezorging belangrijk, hiervoor wil men meer betalen. Wanneer men echter lang van tevoren bestelt wil men korting. Uber gaat in Amsterdam maaltijden bezorgen met fietskoeriers en rekent geen bezorgkosten, ze bezorgen zelfs één ijsje. Dit klinkt aardig, maar de kosten worden natuurlijk gewoon doorberekend aan de restaurateur.

In de Verenigde Staten denkt men dat het restaurant van de toekomst virtueel wordt; eten in het restaurant verdwijnt. Er is langzamerhand trouwens niemand meer die gewoon betaalt voor de maaltijd. Iedereen heeft wel een bon of een deal waarbij de tweede persoon gratis eet of waarbij men slechts de helft betaalt. Ik heb dit nooit begrepen, ofwel restaurants hebben een gigantische marge op de prijs en kunnen zonder probleem korting geven ofwel draait men gewoon met verlies.

Onlangs las ik een verhaal van een restaurateur voorrekende dat je onmogelijk een tweede maaltijd voor de helft van de prijs kan maken. Korting lijkt trouwens een algemene trend, drie voor de prijs van twee, de derde gratis… We betalen nergens meer zonder korting te bedingen. Ook hotelkamers kan je bijna niet meer boeken via de website van het hotel. Boekings-en bezorgsites worden een internationaal fenomeen, Foodora en Deliveroo zijn hele grote organisaties die wereldwijd maaltijden bezorgen. Zonder twijfel gaan ze ook andere zaken bezorgen, de bezorgers willen natuurlijk niet alleen ’s avonds werken. De consument is uiteindelijk de dupe, de thuisgebrachte maaltijd wordt duur betaald.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: