Column Pieter Punter: De nieuwe economie

10 november 2016 | Jorien Slager

De wereld verandert snel, de taxi’s zijn overgenomen door Uber en hotels worden vervangen door privéhuizen; iedereen die een kamer leeg heeft staan, gaat deze verhuren. Voor een maaltijd hoef ik niet meer naar een restaurant, ik laat deze gewoon thuis bezorgen. Je kunt ook gewoon kijken of iemand bij jou in de buurt kookt en daar een maaltijd afhalen. De thuisbezorging heeft door de elektrische fiets een belangrijke impuls gekregen, de scooter wordt steeds minder gebruikt. De elektrische fietskoerier is bovendien goedkoop, efficiënt en zeer snel. De eerste pizzakoeriers verschenen in 1989 op de Nederlandse wegen, maar nu zie je koeriers voor bijna alles wat eetbaar is. In Utrecht kun je zelfs 24 bitterballen bestellen. Volgens GfK zijn het vooral mannen en jongeren die maaltijden laten bezorgen.

De meeste maaltijden worden op zaterdag besteld, meestal omdat men geen zin heeft om te koken of omdat men een speciale maaltijd wil. Voor de klant is snelheid van bezorging belangrijk, hiervoor wil men meer betalen. Wanneer men echter lang van tevoren bestelt wil men korting. Uber gaat in Amsterdam maaltijden bezorgen met fietskoeriers en rekent geen bezorgkosten, ze bezorgen zelfs één ijsje. Dit klinkt aardig, maar de kosten worden natuurlijk gewoon doorberekend aan de restaurateur.

In de Verenigde Staten denkt men dat het restaurant van de toekomst virtueel wordt; eten in het restaurant verdwijnt. Er is langzamerhand trouwens niemand meer die gewoon betaalt voor de maaltijd. Iedereen heeft wel een bon of een deal waarbij de tweede persoon gratis eet of waarbij men slechts de helft betaalt. Ik heb dit nooit begrepen, ofwel restaurants hebben een gigantische marge op de prijs en kunnen zonder probleem korting geven ofwel draait men gewoon met verlies.

Onlangs las ik een verhaal van een restaurateur voorrekende dat je onmogelijk een tweede maaltijd voor de helft van de prijs kan maken. Korting lijkt trouwens een algemene trend, drie voor de prijs van twee, de derde gratis… We betalen nergens meer zonder korting te bedingen. Ook hotelkamers kan je bijna niet meer boeken via de website van het hotel. Boekings-en bezorgsites worden een internationaal fenomeen, Foodora en Deliveroo zijn hele grote organisaties die wereldwijd maaltijden bezorgen. Zonder twijfel gaan ze ook andere zaken bezorgen, de bezorgers willen natuurlijk niet alleen ’s avonds werken. De consument is uiteindelijk de dupe, de thuisgebrachte maaltijd wordt duur betaald.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Bezorgen Vega
Supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk over tien jaar normaal

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor &...

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: