Column Pieter Punter: De nieuwe economie

10 november 2016 | Jorien Slager

De wereld verandert snel, de taxi’s zijn overgenomen door Uber en hotels worden vervangen door privéhuizen; iedereen die een kamer leeg heeft staan, gaat deze verhuren. Voor een maaltijd hoef ik niet meer naar een restaurant, ik laat deze gewoon thuis bezorgen. Je kunt ook gewoon kijken of iemand bij jou in de buurt kookt en daar een maaltijd afhalen. De thuisbezorging heeft door de elektrische fiets een belangrijke impuls gekregen, de scooter wordt steeds minder gebruikt. De elektrische fietskoerier is bovendien goedkoop, efficiënt en zeer snel. De eerste pizzakoeriers verschenen in 1989 op de Nederlandse wegen, maar nu zie je koeriers voor bijna alles wat eetbaar is. In Utrecht kun je zelfs 24 bitterballen bestellen. Volgens GfK zijn het vooral mannen en jongeren die maaltijden laten bezorgen.

De meeste maaltijden worden op zaterdag besteld, meestal omdat men geen zin heeft om te koken of omdat men een speciale maaltijd wil. Voor de klant is snelheid van bezorging belangrijk, hiervoor wil men meer betalen. Wanneer men echter lang van tevoren bestelt wil men korting. Uber gaat in Amsterdam maaltijden bezorgen met fietskoeriers en rekent geen bezorgkosten, ze bezorgen zelfs één ijsje. Dit klinkt aardig, maar de kosten worden natuurlijk gewoon doorberekend aan de restaurateur.

In de Verenigde Staten denkt men dat het restaurant van de toekomst virtueel wordt; eten in het restaurant verdwijnt. Er is langzamerhand trouwens niemand meer die gewoon betaalt voor de maaltijd. Iedereen heeft wel een bon of een deal waarbij de tweede persoon gratis eet of waarbij men slechts de helft betaalt. Ik heb dit nooit begrepen, ofwel restaurants hebben een gigantische marge op de prijs en kunnen zonder probleem korting geven ofwel draait men gewoon met verlies.

Onlangs las ik een verhaal van een restaurateur voorrekende dat je onmogelijk een tweede maaltijd voor de helft van de prijs kan maken. Korting lijkt trouwens een algemene trend, drie voor de prijs van twee, de derde gratis… We betalen nergens meer zonder korting te bedingen. Ook hotelkamers kan je bijna niet meer boeken via de website van het hotel. Boekings-en bezorgsites worden een internationaal fenomeen, Foodora en Deliveroo zijn hele grote organisaties die wereldwijd maaltijden bezorgen. Zonder twijfel gaan ze ook andere zaken bezorgen, de bezorgers willen natuurlijk niet alleen ’s avonds werken. De consument is uiteindelijk de dupe, de thuisgebrachte maaltijd wordt duur betaald.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je lunchzaak

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Interview
Bedrijfspaspoort: Brood en Zoets

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven? "Een beetje een tweede huiskamer voor heel veel mensen. Er komen hier veel vaste gasten, en veel mensen uit de buurt die gezellig voor een kopje koffie of een praatje komen. We zijn een van de weinige die zo vroeg open zijn in de stad, dus er komen dan o ...

Opening
Dunkin’ opent Pop up Store in Amsterdam The Style Outlet

Koffie- en donutgigant Dunkin’ opent haar deuren in Halfweg. Na het succes van de vestigingen die in de overige outlets in Nederland gevestigd zijn kon een Vestiging in de Amsterdamse The Style Outlet niet uitblijven. Trost zijn we dat we in dit mooie project onze nieuwste concept van Dunkin&r ...

Economie Achtergronden
ING is positiever over economisch herstel

Het komende jaar groeit de Nederlandse economie naar verwachting van het ING Economisch Bureau met 2,6%, na krimp van 4,3% in 2020. Daarmee is het bbp in het vierde kwartaal van 2021 terug op 99% van het niveau van voor de coronacrisis. Het voorziene herstel is in 2021 dus nog niet volledig, maar we ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Heropening horeca blijft dit jaar nog zeer onzeker

Of de horeca open kan met Kerst blijft nog steeds de vraag. De persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge van gisterenavond heeft nog geen perspectief op heropening geboden. Volgens het kabinet is er nog een lange weg te gaan en over Sinterklaas en Kerst is nog niets te zeggen, behalve d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: