Column: op het tandvlees naar de eindstreep

15 januari 2021 | Thijs Jacobs

De horeca loopt op het tandvlees. De reserves zijn op en de steunpakketten blijken niet toereikend om nog veel langer het hoofd boven water te houden. Op zakelijk vlak is er veel onrust over de huidige situatie, terwijl er op persoonlijk vlak begrip is voor de nu geldende maatregelen. Bijna tachtig procent van de Nederlanders heeft begrip voor de verlenging van de lockdown, terwijl 61 procent van de ondervraagden vindt dat de maatregelen zelfs iets strenger moeten. Slechts 16 procent van de bevolking vindt dat de maatregelen losser moeten of zelfs losgelaten zouden moeten worden, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van de NOS.

Dat is duidelijk. Vrijwel iedereen weet dat de situatie ernstig is en dat een zeer strenge lockdown de enige mogelijkheid is om onze naasten en onszelf te beschermen. Tegelijkertijd zijn er grote zorgen over het voortbestaan van ondernemingen en het welzijn van kinderen. Hoe lang houden we dit vol met zijn allen? Onze branche kenmerkt zich gelukkig door ondernemersgeest en positivisme. Niet voor niets zijn er heel veel initiatieven ontwikkeld door lunchzaken om afhaal en bezorging naar een hoger plan te tillen, zoals bij lunchroom Van Alles Wat, een zaak die ik recentelijk bezocht. En vaak zijn die initiatieven niet zonder succes... Al die thuiswerkers hebben simpelweg behoefte aan gemak, aan een (haast letterlijk) ‘bakkie troost’ en een welverdiende verwennerij. De verveling slaat immers toe, de stresslevels stijgen en de horeca is in deze aangepaste vorm nog vrijwel de enige mogelijkheid om de teugels even te laten vieren. Even niet zelf achter de kachel, even wat anders, een gelukzalig moment van rust en verwennerij. Dat is de kracht van de horeca: mensen een uitvlucht bieden. Nu dat niet binnen jouw eigen zaak kan, kom je gewoon naar de mensen toe. Dat is voorlopig de enige manier.

Helaas wordt het deel van de horeca dat zich, ondanks de zakelijke verliezen, netjes houdt aan de regels in de media overschreeuwd door horecaondernemers die steeds maar dreigen met radicale openingsacties. We kennen allemaal het voorbeeld van het restaurant in Eindhoven dat alle nationale nieuwsmedia heeft gehaald. Er dreigt een tweedeling in de horeca, waarbij een grote groep zich niet herkent in het beeld van de opstandige horecaondernemer, zoals die nu regelmatig wordt neergezet. Ik denk dat het belangrijk is dat de horeca zich positief profileert, dat realisme het wint van ergernis en dat we, omdat iedereen zich aan de maatregelen houdt, straks weer op een verantwoorde manier open kunnen. Het is een lange weg, maar het is de enige. En, zoals al geschetst aan het begin van deze column, staat het overgrote van de bevolking achter de maatregelen. Deze mensen zijn jouw gasten, jouw fans en ambassadeurs. Wanneer je hen tegen de borst stuit, kan de imagoschade vele malen groter zijn dan de tijdelijke erkenning voor jouw probleem. Er is een toekomst, werk daar naartoe. Ik wens jullie heel veel kracht en wijsheid in deze ellendige tijden.

Wil je reageren op deze column? Dat mag, en kan. Stuur me dan een e-mail via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sligro lanceert herstartcampagne voor heel horeca-Nederland

Na een bizar jaar ligt er, met de aangekondigde opening van de terrassen op 28 april, een nieuw begin in het verschiet. Dat we elkaar weer mogen ontmoeten en samen kunnen genieten. Sligro wil op een hartverwarmende manier heel horeca-Nederland laten weten dat ze er voor ze zijn en graag met ze optre ...

Achtergronden Corona
15 procent Nederlanders bezoekt minder vaak horeca vanwege contactformulieren

Nu de terrassen weer gedeeltelijk heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. 14,9 procent van de Nederlanders bezoekt echter minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten. Dit en meer blijkt ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Internationaal Mensen
Naft bier wint gold award op internationale bierverkiezing

Het Gentse Naft bier, gebrouwen door Brandstof, een nieuwe brouwerij gestart door 2 jonge ondernemers uit Gent, valt in de prijzen op de Frankfurt International Trophy. De internationale bier- en wijnverkiezing - die jaarlijks plaatsvindt in Frankfurt in Duitsland - heeft uit meer dan 3800 bieren, w ...

KHN
KHN wil horeca volledig open voor 1 juni

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat de horeca sneller en onbeperkt open moet. Dat laat de brancheveniging weten middels een persbericht. KHN-voorzitter Robèr Willemsen vindt het openen van de terrassen onvoldoende. “Bij de aangekondigde versoepelingen per 28 april, wil KHN d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: