Column: Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft?

12 november 2018 | Thijs Jacobs

Tuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. 'Ah’s en Oh’s' krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten.

Maar hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Je zal altijd een bepaalde bagage moeten hebben om daar te komen waar je wilt zijn. Maar als jouw kennis niet toereikend is en je vaardigheden niet ‘up to date’, dan is het verrekte lastig om naar het volgende niveau van ondernemen te komen. Je komt je eigen plafond tegen.

Dan is het investeren geblazen. Én vooral in jezelf...

1. Investeer in kennis over ons vakgebied, de horeca. Weet exact wat er speelt in de branche, verbeter continu je vaardigheden en wees kundig.

2. Investeer in kennis over je doelgroepen en marktgebied. Alles weten over de mensen die bij je kopen. Volg wat ze doen, waarom ze het doen en hoe ze het doen.

3. Investeer in jouw persoonlijke ontwikkeling. Want succes is niet iets wat je overkomt, het is iets wat je afdwingt door hard te werken en vol te houden.

Omgeef je met mensen die verder zijn dan jij

Het komt erop neer dat je blijft leren. Ik hoor je al denken’ Saaaaaaai’. Óf, hier heb ik geen tijd voor. Maar zie het zo; als je elke dag iets kleins hebt geleerd, sta je elke dag wat slimmer op. En dat zal de doorslag geven. Want veel mensen blijven in hun ontwikkeling stilstaan.

Als ondernemer kun je je stilstand niet permitteren. Maar om echt klappers te maken in je groei moet je je omgeven met mensen die verder zijn dan jij. Die al heel succesvol zijn en veel bereikt hebben. Dat motiveert en stimuleert je om een stapje sneller te gaan en meer je best te doen.

Geef het door

Hetzelfde geldt voor je medewerkers en managers. Daar zitten vast ook mensen tussen die een bepaalde ambitie hebben en willen doorgroeien in je bedrijf. Die hogerop willen of verdieping willen. Als je zo’n veelbelovend talent in dienst hebt, is het aanlokkelijk en vaak noodzakelijk om zo iemand een promotie te geven. En dan verwacht je ook wat van zo iemand.

Toch zijn het juist de mensen die zich van onderaf omhoog werken die in de problemen komen. Ze krijgen de promotie omdat ze hun werk altijd goed doen of omdat ze de meest logische kandidaat zijn als anderen vertrekken en een positie vrijkomt.

Maar om op die nieuwe plek te kunnen functioneren zal je medewerker ook een persoonlijke en beroepsmatige groei moeten doormaken. Want ze lopen tegen een kennis gat aan. Ze weten niet hoe ze moeten aansturen of delegeren, voelen zich onzeker en onwennig en moeten zich nieuwe werkzaamheden eigen maken.

Dat is het moment waarbij jij diegene bent met superieure kennis en inzichten. Jij bent hun mentor en coach. Begeleid ze in hun groei en laat ze zich ontwikkelen. Anders zit je straks met mensen die niet goed genoeg functioneren. Vaak hoor je ondernemers zeggen dat die gepromote medewerker zo veelbelovend was, maar het niet heeft waargemaakt.  

Laat niet zomaar los

Je kunt mensen niet zomaar loslaten in hun nieuwe rol. Ze moeten zich de nieuwe positie aanmeten. Ze krijgen te maken met collega’s waar ze opeens leiding aan moeten geven en die dat niet zomaar accepteren. Een gebrek aan ondersteuning in zo’n transitieperiode zorgt ervoor dat mensen voortijdig vertrekken of jij opgescheept zit met een niet functionerende manager of chef. Dat kan je eigen ambities hinderen of zelfs de hele boel lam leggen.

Als je nog niet bent waar je wilt zijn, komt dat omdat er iets is wat je nog niet weet.

Zorg dat je ‘het’ te weten komt. Want groei en het verwezenlijken van je ambities gaat altijd met voortschrijdend inzicht gepaard.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunch Opening
Nieuwe Bagels & Beans opent in Amsterdam-Noord

De NDSM-werf in Amsterdam-Noord is hot en happening. De voormalige scheepswerf ontwikkelt zich tot een bruisend stadsdeel met woningen, creatieve bedrijven, kantoren, onderwijsinstellingen, voorzieningen en winkels. En vanaf 29 april ook een Bagels & Beans. Een oase van rust tussen alle bedrijvi...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Lunchbezorging gaat echt flink groeien"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Opening
Nieuwste Amsterdamse foodhal opent deuren in Magna Plaza

Vanaf vandaag blaast The Food Department officieel nieuw - culinair - leven in het iconische Magna Plaza. Amsterdams nieuwste foodhal in het centrum van de hoofdstad brengt 14 foodstands en 3 bars naar de tweede verdieping van het historische pand. Het menu: een mix van gerenommeerde namen, Amsterda...

Duurzaamheid KHN
BookDinners en Dutch Cuisine gaan samenwerken

BookDinners, het reserveringsplatform van onder andere KHN, gaat samenwerken met Dutch Cuisine. Dutch Cuisine heeft als doel om de Nederlandse eetcultuur en gezonder eten te bevorderen, net als het gebruik van natuurlijke ingredienten en eerlijke kwaliteit van voeding. Dutch Cuisine is vanaf nu meer...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Italiaanse macho

"A gin-tonic for me, a Baileys for my wife. And more champagne!", riep mijn Italiaanse gast uit terwijl ik zijn jas aannam. Ze waren flink te laat en hadden het Nederlandse echtpaar dat hen had uitgenodigd ondertussen al een uur laten wachten. Daar was wat irritatie ontstaan. Ze wilden ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: