Column: Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft?

12 november 2018 | Thijs Jacobs

Tuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. 'Ah’s en Oh’s' krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten.

Maar hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Je zal altijd een bepaalde bagage moeten hebben om daar te komen waar je wilt zijn. Maar als jouw kennis niet toereikend is en je vaardigheden niet ‘up to date’, dan is het verrekte lastig om naar het volgende niveau van ondernemen te komen. Je komt je eigen plafond tegen.

Dan is het investeren geblazen. Én vooral in jezelf...

1. Investeer in kennis over ons vakgebied, de horeca. Weet exact wat er speelt in de branche, verbeter continu je vaardigheden en wees kundig.

2. Investeer in kennis over je doelgroepen en marktgebied. Alles weten over de mensen die bij je kopen. Volg wat ze doen, waarom ze het doen en hoe ze het doen.

3. Investeer in jouw persoonlijke ontwikkeling. Want succes is niet iets wat je overkomt, het is iets wat je afdwingt door hard te werken en vol te houden.

Omgeef je met mensen die verder zijn dan jij

Het komt erop neer dat je blijft leren. Ik hoor je al denken’ Saaaaaaai’. Óf, hier heb ik geen tijd voor. Maar zie het zo; als je elke dag iets kleins hebt geleerd, sta je elke dag wat slimmer op. En dat zal de doorslag geven. Want veel mensen blijven in hun ontwikkeling stilstaan.

Als ondernemer kun je je stilstand niet permitteren. Maar om echt klappers te maken in je groei moet je je omgeven met mensen die verder zijn dan jij. Die al heel succesvol zijn en veel bereikt hebben. Dat motiveert en stimuleert je om een stapje sneller te gaan en meer je best te doen.

Geef het door

Hetzelfde geldt voor je medewerkers en managers. Daar zitten vast ook mensen tussen die een bepaalde ambitie hebben en willen doorgroeien in je bedrijf. Die hogerop willen of verdieping willen. Als je zo’n veelbelovend talent in dienst hebt, is het aanlokkelijk en vaak noodzakelijk om zo iemand een promotie te geven. En dan verwacht je ook wat van zo iemand.

Toch zijn het juist de mensen die zich van onderaf omhoog werken die in de problemen komen. Ze krijgen de promotie omdat ze hun werk altijd goed doen of omdat ze de meest logische kandidaat zijn als anderen vertrekken en een positie vrijkomt.

Maar om op die nieuwe plek te kunnen functioneren zal je medewerker ook een persoonlijke en beroepsmatige groei moeten doormaken. Want ze lopen tegen een kennis gat aan. Ze weten niet hoe ze moeten aansturen of delegeren, voelen zich onzeker en onwennig en moeten zich nieuwe werkzaamheden eigen maken.

Dat is het moment waarbij jij diegene bent met superieure kennis en inzichten. Jij bent hun mentor en coach. Begeleid ze in hun groei en laat ze zich ontwikkelen. Anders zit je straks met mensen die niet goed genoeg functioneren. Vaak hoor je ondernemers zeggen dat die gepromote medewerker zo veelbelovend was, maar het niet heeft waargemaakt.  

Laat niet zomaar los

Je kunt mensen niet zomaar loslaten in hun nieuwe rol. Ze moeten zich de nieuwe positie aanmeten. Ze krijgen te maken met collega’s waar ze opeens leiding aan moeten geven en die dat niet zomaar accepteren. Een gebrek aan ondersteuning in zo’n transitieperiode zorgt ervoor dat mensen voortijdig vertrekken of jij opgescheept zit met een niet functionerende manager of chef. Dat kan je eigen ambities hinderen of zelfs de hele boel lam leggen.

Als je nog niet bent waar je wilt zijn, komt dat omdat er iets is wat je nog niet weet.

Zorg dat je ‘het’ te weten komt. Want groei en het verwezenlijken van je ambities gaat altijd met voortschrijdend inzicht gepaard.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Duurzaamheid
Nestlé gaat voor 100 procent recyclebare verpakking in 2025

Nestlé heeft vanmiddag, tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie in Den Haag, samen met meer dan 70 andere bedrijven en milieuorganisaties het ‘Plastic Pact’ ondertekend. Het pact is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ondertekenaars ...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Opening Koffie & thee Utrecht
Opent 30ml Coffee Roasters straks vierde vestiging in Utrecht?

Vrijdag 22 februari om 14:00 uur start een crowdfunding-actie, waarmee 30ml haar 4e vestiging in Utrecht wil openen. Het is de bedoeling dat de specialty coffee bar medio april haar deuren opent aan de Nachtegaalstraat 61. Al langere tijd loopt barista Michel Tijdgat rond met het idee om een eige...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Achtergronden Culinair
IENS verdwijnt en verliest 5000 restaurants

De Nederlandse reserveringswebsite IENS gaat verder onder de internationale merknaam TheFork. Ongeveer de helft van de restaurants verdwijnt daarmee van de website, maar met het oog op de internationale bekendheid van TheFork hoeft dat geen probleem te zijn. IENS was immers een (te) lokaal product. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: