Bijna twee derde restaurants heeft geen werkende website

18 april 2017 | Thijs Jacobs

Wanneer men op zoek is naar een geschikt restaurant, kan er al op het internet enig vooronderzoek gedaan worden. Tik even op Google in wat je wil eten in welke plaats en er worden zo verscheidene opties gegeven. Ook kunnen bij steeds meer restaurants de reserveringen online worden gedaan. Makkelijk voor de gast, makkelijk voor de zaak. Maar hebben alle horecaondernemers wel even goed door dat een simpele, maar duidelijke website hen al een hoop kan opleveren? Telefoonboek.nl onderzocht of restaurants ook gastvrij zijn op het wereldwijde web.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek.nl staan 19446 zaken geregistreerd in de categorie ‘Restaurant’. Bij deze restaurants werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten. Bij slechts 6617 bedrijven werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op 34%. Dat wil zeggen dat 66% van de restaurants, zo’n 12829 gevallen, geen werkende website heeft.

Responsive

Ook zijn de websites getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 35,5% van de 6617 restaurants werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat 64,5% van de websites van restaurants aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken worden op mobiel.

Gemiste kans

Uit deze cijfers blijkt dat een hoop horecaondernemers nog niet digital minded zijn. “Dat is een gemiste kans” denkt Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl. “Een website is het online visitekaartje van de zaak. Daar zou je door het plaatsen van de menukaart en eventuele tijdelijke aanbiedingen de gasten alvast warm kunnen maken. En nog belangrijker: online vindbaarheid zorgt voor méér gasten. Ook de responsiveness van de website kan daaraan bijdragen. Mensen die een dagje uit of onderweg zijn kunnen zo op optimaal de weg naar uw restaurant vinden via de smartphone.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

In beeld: Mama Kelly in het Olympisch Stadion

Vanaf 13 november 2017 heeft restaurant MaMa Kelly in Amsterdam officieel haar deuren geopend. Het restaurantconcept met de befaamde kip en kreeft van chef IJsbrant Wilbrenninck werd in 2015 met succes gelanceerd in Den Haag en is nu uitgebreid met een tweede vestiging in de hoofdstad. In het pand i...

Brood
Bakkerij Pot uit Barendrecht is 'Top Bakker van het Jaar'

Woensdag 23 november organiseerde Top Bakkers wederom een inspirerende jaarvergadering. Behalve dat het nieuwe beleid 3.0 werd toegelicht door de directie Patrick Tissen en Wim Doedens werd ook de ‘Top Bakker van het Jaar’ bekendgemaakt. Bakkerij Pot uit Barendrecht was hierbij de terech...

Personeel
FNV Horeca wil in gesprek met horecamedewerkers over cao

FNV Horeca wil samen met ontevreden horecamedewerkers in gesprek over de de nieuwe horeca cao en organiseert bijeenkomsten. De werknemersorganisatie is niet blij met de uitkomst van de nieuwe cao horeca. Volgesn het FNV zal de koopkrachtdaling die in de afgelopen jaren is ontstaan niet verbeteren en...

Awards Koffie & thee Mensen
Oprichter Kaldi wint European Coffee Award 2017

Tijdens het European Coffee Awards & Galadiner op 21 november mocht Hans Tietema, oprichter van Kaldi koffie & thee, de prestigieuze prijs in ontvangst nemen voor Outstanding contribution to the European Coffee Industry. In het kader van het European Coffee Symposium, dat plaatsvond va...

Fastfood
Bram Ladage Den Haag viert 20-jarig jubileum

Bram Ladage in het centrum van Den Haag bestaat op vrijdag 24 november alweer 20 jaar. Om dit jubileum te vieren kan het publiek hier op deze dag tussen 14:00 en 16:00 uur een puntzak patat scoren voor €0,20! De Bram Ladage winkel op de Spuistraat is afgelopen 20 jaar uitgegroeid tot een waar b...

Mensen
McDonald's maakt 10.358 overnachtingen mogelijk voor ouders met zieke kinderen

Tijdens de tweede editie van McHappy Day maakte Manu Steijaert van McDonald’s Nederland vanmiddag bekend 10.358 overnachtingen mogelijk te maken, waardoor ouders dicht bij hun zieke kind kunnen zijn. De overnachtingen kunnen worden gedoneerd omdat het afgelopen jaar bij ieder verkocht Happy Me...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: