Bijna twee derde restaurants heeft geen werkende website

18 april 2017 | Thijs Jacobs

Wanneer men op zoek is naar een geschikt restaurant, kan er al op het internet enig vooronderzoek gedaan worden. Tik even op Google in wat je wil eten in welke plaats en er worden zo verscheidene opties gegeven. Ook kunnen bij steeds meer restaurants de reserveringen online worden gedaan. Makkelijk voor de gast, makkelijk voor de zaak. Maar hebben alle horecaondernemers wel even goed door dat een simpele, maar duidelijke website hen al een hoop kan opleveren? Telefoonboek.nl onderzocht of restaurants ook gastvrij zijn op het wereldwijde web.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek.nl staan 19446 zaken geregistreerd in de categorie ‘Restaurant’. Bij deze restaurants werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten. Bij slechts 6617 bedrijven werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op 34%. Dat wil zeggen dat 66% van de restaurants, zo’n 12829 gevallen, geen werkende website heeft.

Responsive

Ook zijn de websites getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 35,5% van de 6617 restaurants werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat 64,5% van de websites van restaurants aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken worden op mobiel.

Gemiste kans

Uit deze cijfers blijkt dat een hoop horecaondernemers nog niet digital minded zijn. “Dat is een gemiste kans” denkt Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl. “Een website is het online visitekaartje van de zaak. Daar zou je door het plaatsen van de menukaart en eventuele tijdelijke aanbiedingen de gasten alvast warm kunnen maken. En nog belangrijker: online vindbaarheid zorgt voor méér gasten. Ook de responsiveness van de website kan daaraan bijdragen. Mensen die een dagje uit of onderweg zijn kunnen zo op optimaal de weg naar uw restaurant vinden via de smartphone.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bezorgen
Pizza Hut gaat bezorgen in Nederland

Pizza Hut betreedt de Nederlandse bezorgmarkt. Vanaf vandaag start de Amerikaanse keten met de mogelijkheid pizza te laten bezorgen. Thuisbezorgd.nl bezorgt de bestellingen per elektrische fiets. Pizza Hut Express Utrecht bijt het spits af en naar verwachting volgen andere filialen spoedig. De p...

Opening
Nieuwe vestiging Bagels & Beans in Rotterdam

Rotterdam krijgt er een nieuwe vestiging van Bagels & Beans bij. Vandaag heeft investment management organisatie PingProperties een huurovereenkomst gesloten met de koffie en bagel-zaak voor een vestiging in het winkelcentrum Eudokiaplein. Per 1 augustus gaat Bagels & Beans 130m2 winkelru...

Food Opening Rotterdam
Osteria Vicini opent ijssalon

Al ruim 5 jaar is Remco Witberg eigenaar van een klein stukje Italië middenin Rotterdam-Kralingen. Vele buurtbewoners hebben Osteria Vicini in hun hart gesloten en strijken geregeld neer voor een goede espresso, heerlijke lunch of diner of een aperitief aan de bar. Vanaf 1 juli kunnen de gasten...

Lunch Diner cijfers
Onderzoek: 30 procent van Nederlanders gaat twee keer per jaar uit eten

Uit het Nationaal Gastvrijheidsonderzoek in opdracht van JMW Horeca Uitzendbureau door Kantar TNS blijkt dat een op de drie Nederlanders gemiddeld een keer per half jaar uit eten gaat. Per persoon besteden gasten dan 25,05 euro aan een restaurantbezoek. Voor een gemiddelde hotelovernachting telt de...

Groenten Achtergronden
Vijf tips om kinderen groenten te laten eten

Groenten en kinderen, het blijft een lastig verhaal. Hoe krijg je het voor elkaar om kinderen in je horecazaak aan de groenten te krijgen? Er zijn een paar simpele trucjes voor ouders om hun kids aan de groenten te helpen. 1. Laat ze je helpen Eén van de beste manieren om kinderen ...

Amsterdam
Amsterdammers willen horecastop in stadsdeel Oud-West

In het centrum van Amsterdam zet de gemeente in op spreiding van de drukte. Dat werkt uitstekend, maar zorgt er ook voor dat het in 'West' steeds drukker wordt, zo lazen we op de website van AT5. In het stadsdeel Oud-West begint het aandeel van koffietentjes en eetzaken wel heel problematisc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: