Belastingtips voor startende horecaondernemers

23 juli 2019 | Thijs Jacobs

Het is zomervakantie. Dat betekent drukke tijden voor veel horecaondernemers. Voor een deel van hen is dit het eerste zomerseizoen. Ook voor startende ondernemers is het belangrijk om de administratie goed bij te houden, ondanks alle zomerdrukte.

Een goede administratie geeft niet alleen inzicht in je bedrijf. Het maakt ook het regelen van belastingzaken, zoals de btw-aangifte en de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting, een stuk sneller en eenvoudiger. Daarom helpt de Belastingdienst startende horecaondernemers met aandachtspunten voor een goede administratie.

Steeds meer mensen starten een eigen horecabedrijf. De eerste zes maanden van 2019 besloten 5.109 ondernemers een bedrijf te starten in de horeca. Een toename van 22% vergeleken met het eerste halfjaar van 2018.

Wat ze precies doen, verschilt enorm. Van voltijdondernemers met een café, bar of restaurant tot deeltijdondernemers die vanwege hun passie voor koken een paar keer per jaar op foodtruckfestivals en evenementen staan.

Vier tips

Fouten in kassagebruik en de administratie zijn makkelijk gemaakt, met soms problematische gevolgen. Met name kleinere horecaondernemers blijken onhandige fouten te maken. Welk type ondernemer je ook bent, een goede administratie zorgt voor het juist en efficiënt regelen van je belastingzaken.

Daarom geeft de Belastingdienst vier tips:

1. Gebruik een goed kassasysteem waaraan je eenvoudig nieuwe gerechten of drankjes kunt toevoegen. Kies bij voorkeur voor een kassasysteem met hetKeurmerk Betrouwbaar Afrekensysteem. Dit biedt zekerheid op alle gebieden die van belang zijn voor een goede administratie, zoals de bewaarplicht van 7 jaar voor de administratie.
2. Gebruik het juiste btw-tarief voor de dranken die je verkoopt. Voor dranken gelden verschillende btw-tarieven. Verkoop je mixdranken met verschillende btw-tarieven? Dan mag je de dranken afrekenen alsof je ze afzonderlijk verstrekt als je voldoet aan twee voorwaarden: 1) de dranken zijn ook ongemixt verkrijgbaar en 2) de verkoopprijs van de mixdrank is gelijk aan de opstelsom van de prijzen van de ongemixte dranken.
3. Kies een online boekhoudsysteem dat past bij jouw onderneming en goed communiceert met het kassasysteem. Bij voorkeur een boekhoudsysteem met hetKeurmerk Zeker-Online.  
4. Heb je een bedrijfsauto, -busje of een foodtruck? Zorg voor een goede administratie van je zakelijke autokosten. Houd bijvoorbeeld een rittenregistratie bij waarin je je zakelijke en privékilometers gescheiden houdt. In hoofdstuk 8 van hetHandboek Ondernemen lees je waar je nog meer rekening mee moet houden als je een auto gebruikt voor je onderneming.   

Recht op startersaftrek? Doe de OndernemersCheck

Bekijk ook goed de fiscale voordelen, zoals de startersaftrek. Let op, alleen als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting kun je hier gebruik van maken. De OndernemersCheck geeft een goede indicatie of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Ga voor meer tips, aanvullende informatie en hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/starters.

Foto: Belastingdienst, Erik Smits 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Eerste Nederlandse SUGO to go opent in Rotterdam

Biologisch, gezond, duurzaam én vers. Menig pizza liefhebber is verknocht aan de inmiddels befaamde pizza al taglio van SUGO. Dit blijkt niet alleen uit de veelbelovende recensies op Tripadvisor, maar ook uit de Deliveroo Pizza Contest 2019 waar SUGO de eerste plek bemachtigde. Nu SUGO vele h...

Opening Fastservice
Op dit nieuwe eetadresje in Maastricht draag je een slabber!

De hoofdstad van de zuidelijkste provincie van Nederland staat bekend om haar laissez-faire en bourgondische levensstijl. Het was dan ook geen moeilijk keuze voor spaghetticoncept BAVET waar in Nederland ze hun eerste vestiging zouden openen. Vanaf vandaag kan je op Markt 7 terecht voor een spaghett...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

In verband met de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, zijn horecagelegenheden gesloten geweest. Dat is heel vervelend voor jou als lunchroomondernemer, maar wat kun je beter doen om je naamsbekendheid en omzetkansen te vergroten dan meedoen met de wedst...

Awards Vega
Dit is het beste groentenrestaurant ter wereld

We’re Smart® Green Guide, dé referentie in de culinaire wereld van groenten, maakte op 21 september de beste groentenrestaurants én -bedrijven ter wereld bekend. La Distillerie (Château Bourglinster - Luxemburg) van groentenchef René Mathieu is uitgeroepen tot he...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Een gewijzigde Bibob-toets: wat betekent dat?

Zoals iedere horecaondernemer weet, kan geen restaurant of café worden geopend zonder de daartoe benodigde vergunning of vergunningen. Bij de aanvraag van zo’n vergunning, bijvoorbeeld een exploitatie- of Drank- en horecawetvergunning, is het mogelijk dat de aanvrager een zogenaamde Bib...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Nieuwe coronamaatregelen: waarom moet de horeca eigenlijk eerder dicht?

Vanaf zondag 18.00 uur zijn de nieuwe coronamaatregelen van kracht gegaan, waarvan de meeste gericht zijn op de horeca. Premier Rutte toonde zich bezorgd over de verspreiding van het virus en vond de maatregelen nodig en logisch: "Hoe later op de avond, hoe moeilijker de anderhalve meter."...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: