Belastingtips voor startende horecaondernemers

23 juli 2019 | Thijs Jacobs

Het is zomervakantie. Dat betekent drukke tijden voor veel horecaondernemers. Voor een deel van hen is dit het eerste zomerseizoen. Ook voor startende ondernemers is het belangrijk om de administratie goed bij te houden, ondanks alle zomerdrukte.

Een goede administratie geeft niet alleen inzicht in je bedrijf. Het maakt ook het regelen van belastingzaken, zoals de btw-aangifte en de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting, een stuk sneller en eenvoudiger. Daarom helpt de Belastingdienst startende horecaondernemers met aandachtspunten voor een goede administratie.

Steeds meer mensen starten een eigen horecabedrijf. De eerste zes maanden van 2019 besloten 5.109 ondernemers een bedrijf te starten in de horeca. Een toename van 22% vergeleken met het eerste halfjaar van 2018.

Wat ze precies doen, verschilt enorm. Van voltijdondernemers met een café, bar of restaurant tot deeltijdondernemers die vanwege hun passie voor koken een paar keer per jaar op foodtruckfestivals en evenementen staan.

Vier tips

Fouten in kassagebruik en de administratie zijn makkelijk gemaakt, met soms problematische gevolgen. Met name kleinere horecaondernemers blijken onhandige fouten te maken. Welk type ondernemer je ook bent, een goede administratie zorgt voor het juist en efficiënt regelen van je belastingzaken.

Daarom geeft de Belastingdienst vier tips:

1. Gebruik een goed kassasysteem waaraan je eenvoudig nieuwe gerechten of drankjes kunt toevoegen. Kies bij voorkeur voor een kassasysteem met hetKeurmerk Betrouwbaar Afrekensysteem. Dit biedt zekerheid op alle gebieden die van belang zijn voor een goede administratie, zoals de bewaarplicht van 7 jaar voor de administratie.
2. Gebruik het juiste btw-tarief voor de dranken die je verkoopt. Voor dranken gelden verschillende btw-tarieven. Verkoop je mixdranken met verschillende btw-tarieven? Dan mag je de dranken afrekenen alsof je ze afzonderlijk verstrekt als je voldoet aan twee voorwaarden: 1) de dranken zijn ook ongemixt verkrijgbaar en 2) de verkoopprijs van de mixdrank is gelijk aan de opstelsom van de prijzen van de ongemixte dranken.
3. Kies een online boekhoudsysteem dat past bij jouw onderneming en goed communiceert met het kassasysteem. Bij voorkeur een boekhoudsysteem met hetKeurmerk Zeker-Online.  
4. Heb je een bedrijfsauto, -busje of een foodtruck? Zorg voor een goede administratie van je zakelijke autokosten. Houd bijvoorbeeld een rittenregistratie bij waarin je je zakelijke en privékilometers gescheiden houdt. In hoofdstuk 8 van hetHandboek Ondernemen lees je waar je nog meer rekening mee moet houden als je een auto gebruikt voor je onderneming.   

Recht op startersaftrek? Doe de OndernemersCheck

Bekijk ook goed de fiscale voordelen, zoals de startersaftrek. Let op, alleen als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting kun je hier gebruik van maken. De OndernemersCheck geeft een goede indicatie of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Ga voor meer tips, aanvullende informatie en hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/starters.

Foto: Belastingdienst, Erik Smits 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Onderzoek: consument heeft begrip voor horecamaatregelen horeca

Namens de Nederlandse horecaondernemers en Bureau Fris, heeft House of Watt onderzoek gedaan naar de behoeftes van de horecagast in de nieuwe 'anderhalvemetereconomie'. Wat is de mening over het werken in shifts, een minimale besteding en het gebruiik van schermen in de horeca. Welke hore...

Internationaal Coronacrisis
Corona-uitbraak Duitsland: regels in restaurant werden niet nageleefd

De corona-uitbraak in het Duitse district Leer, vlak over de grens bij Nieuweschans, is niet uit de lucht komen vallen. Het niet naleven van de hygiëneregels tijdens een besloten feest in een restaurant staat aan de basis van de uitbraak, zo melden de Duitse autoriteiten. Elf personen zijn b...

Coffeelicious gelooft niet in de anderhalvemetereconomie en sluit locatie Rotterdam

Sinds de start van de coronacrisis heeft Coffeelicious er alles aan gedaan om het hoofd boven water te houden. Met succes. Echter nemen zij nu rigoureuze maatregelen om hun business weer gezond te maken en te behouden. De eerste knoop is doorgehakt: Coffeelicious Rotterdam sluit na dit weekend de...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
VCHO, ProFri en NHG vragen om verduidelijking enkele regels 

Premier Mark Rutte heeft gesproken; de kogel is door de kerk. Vanaf 1 juni om 12.00 uur mag het zitgedeelte van cafetaria’s en restaurants weer open voor maximaal 30 eters ter plekke. Ook mogen de terrassen weer in gebruik worden genomen. Veel ondernemers waren zich al aan het voorbereiden; ee...

Koffie & thee Coronacrisis
Doppio opent op 1 juni en gaat zelfs een stapje verder

De medewerkers van de 29 vestigingen van Espressobarketen Doppio Espresso bereiden zich voor om op 1 juni de deuren weer te openen voor hun gasten. Naast de regels die voor iedere horecazaak gaan gelden, kiest de landelijke koffiefranchise voor extra maatregelen om veiligheid te bieden aan gasten en...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: