5 food trends die je binnenkort overal ziet

14 maart 2018 | Thijs Jacobs

2018 wordt het jaar van... Ja, van wat eigenlijk? Wij denken het te weten en presenteren je vijf food trends die dit jaar zullen domineren. Met een focus op gezondheid en duurzaamheid natuurlijk, want dat is uiterst belangrijk.

1. Natuurlijke 'mood boosters'

Snacks en drankjes worden opgeschaald met 'mood boosting' kruiden. De schrisandabes, ginkgo (van de Japanse notenboom) of andere toevoegingen zorgen voor een goed gevoel. Wist je dat ook saffraan goed zou zijn voor de focus en het gevoel van welbehagen?

2. Proteïnerepen die je zelf maakt

Proteïnen zijn een belangrijke bouwstof. Er zijn inmiddels 'DIY protein bar kits' te koop, waarmee je in een handomdraai zelf een gezonde proteïnenreep in elkaar zet. Ideaal voor na een heftige workout-sessie.

3. Drankjes met extra proteïnen en MCT

MCT? Dat zijn vetten. Deze middellange ketenvetzuren worden door het lichaam sneller opgenomen dan lange ketenvetzuren (LCT). Er zijn in de VS al koffieketens waar de MCT in olievorm wordt toegevoegd aan de koffie. Je kunt het ook in poedervorm krijgen om in je smoothie te verwerken. Daarnaast zijn er steeds meer waters te koop die 'gepimpt' zijn met proteïnen.

4. Alles 'plant-based'

Niet alleen mensen die vegan zijn, maar ook de massa maakt kennis met producten die 'plant-based' zijn. Vlees hoeft niet langer meer van een dier afkomstig te zijn en melk hoeft niet van een koe te komen, maar kan ook gemaakt zijn uit rijst of soja. Deze markt is sterk in opkomst en inmiddels zijn zelfs de meest notoire carnivoren overstag. Vleesloos is hot!

5. Duurzame verpakkingen

Al deze producten moeten verpakt worden om aan de man gebracht te worden. Liefst worden ze natuurlijk verpakkingsvrij aangeboden, maar in verband met regelgeving omtrent houdbaarheid en hygiëne is dat, uiteraard, niet altijd mogelijk. Met name de plastic flesjes zijn een ramp voor het milieu en drankjes kunnen ook in  papieren verpakkingen aangeboden worden. Ook blikjes zijn beter voor het milieu, dus het plastic flesje raakt uit de gratie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: