Zoeken naar de best passende review

27 oktober 2014 |
Zoeken naar de best passende review<

Bij het zoeken naar een hotel of restaurant wordt vaak naar reviews gekeken. Men wil dan wél de mening zien van mensen die dezelfde smaak delen. Maar
hoe filter je de meningen van gelijkgestemden nu uit de talloze reviews op sites zoals TripAdvisor, Yelp en Hotels.com?

Zoek naar een site die bij u past
Het zoeken naar reviews van mensen die dezelfde achtergrond of dezelfde smaak hebben, verschilt nogal van het zoeken naar faciliteiten, zoals een zwembad of het aantal sterren. Er is geen site die per definitie beter is dan de ander. Er zijn enkel sites die beter zijn voor u.

Fake!
Veel reviews zijn 'fake' en de sites proberen dit te voorkomen. Wat veel bezoekers van deze websites zich niet realiseren is dat zelfs verwijderde reviews de ratings beïnvloeden of dat gedaan hebben. Online reviewers zijn immers gevoelig voor vooroordelen, de zogenaamde 'sociale invloed vooringenomenheid'.

Online beter dan in het echt
Het zien van positieve beoordelingen van anderen doet de reviewer besluiten om een positievere review te schrijven. Ook negatieve recenties kunnen een effect hebben, maar in veel mindere mate. Zo blijkt uit onderzoek van Sinan Aral, professor in management en information technology/marketing aan de Massachusetts Institute of Technology’s Sloan School of Management. Hotels en restaurants zien er online dus veel beter uit dan in het echt, zelfs wanneer ze zijn beoordeeld door echte reizigers.

Vooral hoogopgeleide vrouwen
De meeste reviewers zijn jong, vrouwelijk en hoogopgeleid. Het zijn bovendien technologisch onderlegde, actieve reizigers; vaak foodies en trendsetters. Geen doorsnee dus. Yelp trekt bijvoorbeeld meer bezoekers die $ 60.000 tot $ 100.000 of meer per jaar verdienen. Deze cijfers zijn afkomstig van Alexa, het analytics-bedrijf in handen van Amazon.com. Dat zijn dus overduidelijk goedverdienende en geschoolde reviewers.

TripAdvisor
TripAdvisor verzamelt meer dan 90 reviews per minuut. Het filteren op voorzieningen doen veel bezoekers van de websites, maar de gezochte voorzieningen zijn tegenwoordig vrijwel overal aanwezig. Zodoende worden de nuances en de sfeer niet goed in kaart gebracht. Op TripAdvisor kun je vervolgens kiezen om de reviews te lezen van gezinnen, koppels, individuele reizigers of zakelijke gasten. Wanneer je kiest voor 'solo', zie je enkel de beoordelingen van individuele reizigers.

Online reisbureaus
Veel boekingssites, inclusief Orbitz en Expedia, hebben een vergelijkbare demografie ten opzichte van de algemene bevolking van het internet. Ze trekken meer vrouwen en gebruikers in de leeftijdsgroepen van 45-54 en 65 en ouder, volgens Alexa. Enkel mensen die verbleven in een geboekt hotel kunnen een review achterlaten. Dat maakt het wel betrouwbaarder. Deze websites zijn visueel wel minder aantrekkelijk, dus ook wat minder populair bij reviewers.

Professional review websites
Vertrouwt u de 'medereizigers' niet? Dan kunt u controleren of een reviewsite zijn eigen critici zet. Oyster.com, dat vorig jaar door TripAdvisor is overgenomen, is er een van. TripExpert is een tweede en beoordeelt hotels met scores van 60-100 op basis van expert reviews in uitgaven zoals reisgidsen, tijdschriften en kranten. De score neemt ookt travel-industriële prijzen mee die het hotel kan hebben gewonnen. Hotels op de site verschijnen alleen als ze door meerdere 'experts' zijn goedgekeurd.

Onkruid
Kortom: reviewsites kenmerken zich door veel onkruid. Een reden waarom professional review websites belangrijker zullen worden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: