Zo wordt 2015 jouw jaar!

27 februari 2015 |
Zo wordt 2015 jouw jaar!<

We meldden het al in onze Lunchroom Marktverkenning: lunchrooms zijn hot. Ze doen het beter dan restaurants, draaien een
goede omzet en zijn bovendien vernieuwend door steeds meer warme bistrogerechten te serveren. De versspeciaalzaken in ons land doen het echter minder goed, met name door de concurrentie van grote supermarktketens. Onlangs presenteerde De Rabobank een rapport voor de versspeciaalzaken in Nederland. Wat kun jij hier als lunchroomhouder van leren om je positie nog verder te versterken?

Foto: Brownies & Downies. Het is een lunchroom met een consistent verhaal. De slogan ‘Good things happen over coffee’ zegt in één zin waar de onderneming voor staat.

Volgens het Rabobank Cijfers & Trends-rapport kopen steeds minder consumenten bij de versspeciaalzaak. De groep die nog bij de bakker, slager en visboer koopt, vergrijst. Bovendien worden naast vakmanschap ondernemersvaardigheden steeds belangrijker in deze branche. Wat de handel zelf betreft, neemt de vraag naar vleesvervangers, vis en biologische producten toe. Ook gemaksproducten, zoals kant-en-klare maaltijden en schotels voorzien in een behoefte. Ten slotte meldt het rapport dat de buitenhuisconsumptie verder toeneemt, waarbij ook ontbijt en lunch steeds vaker buitenshuis worden geconsumeerd.

One-stop-lunchroom
Volgens het Rabobankrapport neemt de vraag naar afhalen en bezorgen toe. Door de veranderde bevolkingssamenstelling en een toename van buitenlandse ervaringen (door reizen) neemt ook de vraag naar buitenlandse en uitheemse producten toe. De consument zoekt bovendien meer en meer een ‘totaaloplossing’. Hij of zij heeft door tijdgebrek behoefte aan ‘one-stop-shopping’, wat voordelig uitpakt in de supermarkt. Dit kun je ook inzetten in je lunchroom. Bied naast een menukaart ook takeaway en kant-en-klare producten voor ontbijt, lunch of diner aan. Op deze manier kun jij als lunchroomhouder de gast zowel in je lunchroom als thuis een lokale, authentieke en snelle eetbeleving bieden. Gasten die op straat genieten van een takeaway broodje van je lunchroom zijn bovendien letterlijk lopende reclameborden waarmee je de naamsbekendheid in je omgeving vergroot. Ook met catering kun je je naamsbekendheid én omzet aanzienlijk verhogen. Volop kansen dus!



Beleving en storytelling
Het woord voor 2015 is beleving. Door de opkomst van e-commerce moet een onderneming anno 2015 meer bieden. Veel meer. Geef je gast meer redenen om je lunchroom te bezoeken dan het lekkere broodje. De lunchroomgast van nu wil zien, proeven en ruiken en is zeer geïnteresseerd in het verhaal eromheen, het zogenaamde storytelling. Leg dus op je kaart en op je website uit waar je ingrediënten vandaan haalt, welke smaakeigenschappen het gerecht heeft en op welke manier je de producten bereidt. WOMP, What’s On My Plate? wordt steeds belangrijker. De gast wil weten wat hij of zij eet. Maak hier gebruik van. Zet ook je lunchroomonderneming neer binnen het kader van een compleet verhaal, niet enkel als een ‘broodjeszaak’. Bagels & Beans en Brownies & Downies zijn goede voorbeelden van lunchrooms ‘met een verhaal’. Zij zetten bovendien social media in om hun verhaal te versterken. Kortom, met een one-stop-lunchroom, storytelling en natuurlijk de beste ingrediënten ben je helemaal up-to-date!

Zo creëer je beleving in je lunchroom

- Organiseer een proeverij waarbij gasten je nieuwste lunchroomgerechten kunnen proeven

- Zorg voor een sterk en consistent verhaal om je lunchroom. Waar staat je lunchroom voor en waarmee onderscheidt jouw lunchroom zich van de concurrent?

- Wees actief op social media. Op deze manier houd je contact met je gasten terwijl ze niet in de zaak zijn en kun je het verhaal om je lunchroom op meerdere kanalen presenteren

- Voer het verhaal door in je gehele lunchroom. Dus ook de menukaart, aankleding en zelfs de toiletten moeten binnen het verhaal passen om van je onderneming één kloppende beleving te maken

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Video
Op reportage: Brownies&downies Woerden

"Onze medewerkers zijn puur", laat Dave van der Wolk weten in een interview met Lunchroom.nl. Het is een belangrijk onderdeel in het concept van de alsmaar groeiende lunchroom. ‘Onze kanjers (red. de medewerkers van Brownies & Downies) zijn het gezicht van de zaak." Het c...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: