Zo wordt 2015 jouw jaar!

27 februari 2015 |
Zo wordt 2015 jouw jaar!<

We meldden het al in onze Lunchroom Marktverkenning: lunchrooms zijn hot. Ze doen het beter dan restaurants, draaien een
goede omzet en zijn bovendien vernieuwend door steeds meer warme bistrogerechten te serveren. De versspeciaalzaken in ons land doen het echter minder goed, met name door de concurrentie van grote supermarktketens. Onlangs presenteerde De Rabobank een rapport voor de versspeciaalzaken in Nederland. Wat kun jij hier als lunchroomhouder van leren om je positie nog verder te versterken?

Foto: Brownies & Downies. Het is een lunchroom met een consistent verhaal. De slogan ‘Good things happen over coffee’ zegt in één zin waar de onderneming voor staat.

Volgens het Rabobank Cijfers & Trends-rapport kopen steeds minder consumenten bij de versspeciaalzaak. De groep die nog bij de bakker, slager en visboer koopt, vergrijst. Bovendien worden naast vakmanschap ondernemersvaardigheden steeds belangrijker in deze branche. Wat de handel zelf betreft, neemt de vraag naar vleesvervangers, vis en biologische producten toe. Ook gemaksproducten, zoals kant-en-klare maaltijden en schotels voorzien in een behoefte. Ten slotte meldt het rapport dat de buitenhuisconsumptie verder toeneemt, waarbij ook ontbijt en lunch steeds vaker buitenshuis worden geconsumeerd.

One-stop-lunchroom
Volgens het Rabobankrapport neemt de vraag naar afhalen en bezorgen toe. Door de veranderde bevolkingssamenstelling en een toename van buitenlandse ervaringen (door reizen) neemt ook de vraag naar buitenlandse en uitheemse producten toe. De consument zoekt bovendien meer en meer een ‘totaaloplossing’. Hij of zij heeft door tijdgebrek behoefte aan ‘one-stop-shopping’, wat voordelig uitpakt in de supermarkt. Dit kun je ook inzetten in je lunchroom. Bied naast een menukaart ook takeaway en kant-en-klare producten voor ontbijt, lunch of diner aan. Op deze manier kun jij als lunchroomhouder de gast zowel in je lunchroom als thuis een lokale, authentieke en snelle eetbeleving bieden. Gasten die op straat genieten van een takeaway broodje van je lunchroom zijn bovendien letterlijk lopende reclameborden waarmee je de naamsbekendheid in je omgeving vergroot. Ook met catering kun je je naamsbekendheid én omzet aanzienlijk verhogen. Volop kansen dus!



Beleving en storytelling
Het woord voor 2015 is beleving. Door de opkomst van e-commerce moet een onderneming anno 2015 meer bieden. Veel meer. Geef je gast meer redenen om je lunchroom te bezoeken dan het lekkere broodje. De lunchroomgast van nu wil zien, proeven en ruiken en is zeer geïnteresseerd in het verhaal eromheen, het zogenaamde storytelling. Leg dus op je kaart en op je website uit waar je ingrediënten vandaan haalt, welke smaakeigenschappen het gerecht heeft en op welke manier je de producten bereidt. WOMP, What’s On My Plate? wordt steeds belangrijker. De gast wil weten wat hij of zij eet. Maak hier gebruik van. Zet ook je lunchroomonderneming neer binnen het kader van een compleet verhaal, niet enkel als een ‘broodjeszaak’. Bagels & Beans en Brownies & Downies zijn goede voorbeelden van lunchrooms ‘met een verhaal’. Zij zetten bovendien social media in om hun verhaal te versterken. Kortom, met een one-stop-lunchroom, storytelling en natuurlijk de beste ingrediënten ben je helemaal up-to-date!

Zo creëer je beleving in je lunchroom

- Organiseer een proeverij waarbij gasten je nieuwste lunchroomgerechten kunnen proeven

- Zorg voor een sterk en consistent verhaal om je lunchroom. Waar staat je lunchroom voor en waarmee onderscheidt jouw lunchroom zich van de concurrent?

- Wees actief op social media. Op deze manier houd je contact met je gasten terwijl ze niet in de zaak zijn en kun je het verhaal om je lunchroom op meerdere kanalen presenteren

- Voer het verhaal door in je gehele lunchroom. Dus ook de menukaart, aankleding en zelfs de toiletten moeten binnen het verhaal passen om van je onderneming één kloppende beleving te maken

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Achtergronden Culinair
Mosselseizoen van start met grootste mosselpan ter wereld

Morgen, donderdag 2 juli, start het mosselseizoen met de verkoop van Zeeuwse bodemcultuurmosselen. Dit jaar als eerste exclusief verkrijgbaar bij Sligro. Vanuit de grootste mosselpan ter wereld werden de eerste bodemcultuurmosselen van het seizoen aangeboden aan JRE-chef Joppe Sprinkhuizen, chef van...

Bezorgen Achtergronden
15-jarige maaltijdbezorgers mogen niet meer de straat op

Frans van Rooij, directeur ProFri, vakvereniging Professionele Frituurders, schreef een brief aan Tamara van Ark, Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zij maakte gisteren bekend dat het vanaf 1 juli (dat is morgen al!) niet meer is toegestaan om medewerkers jonger dan 16 jaar in te...

Achtergronden Coronacrisis
Zo kwam Anne&Max door de afgelopen periode heen

Wobbe van Zoelen, eigenaar en oprichter van de bekende lunch- en koffieketen Anne&Max, vertelt over de afgelopen periode, die voor de horeca onwerkelijk was: "Door simpelweg te kijken naar wat we wél konden leveren in de Covid-19 periode waren we in staat om ons businessmodel deels ...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: