Zo wordt 2015 jouw jaar!

27 februari 2015 |
Zo wordt 2015 jouw jaar!<

We meldden het al in onze Lunchroom Marktverkenning: lunchrooms zijn hot. Ze doen het beter dan restaurants, draaien een
goede omzet en zijn bovendien vernieuwend door steeds meer warme bistrogerechten te serveren. De versspeciaalzaken in ons land doen het echter minder goed, met name door de concurrentie van grote supermarktketens. Onlangs presenteerde De Rabobank een rapport voor de versspeciaalzaken in Nederland. Wat kun jij hier als lunchroomhouder van leren om je positie nog verder te versterken?

Foto: Brownies & Downies. Het is een lunchroom met een consistent verhaal. De slogan ‘Good things happen over coffee’ zegt in één zin waar de onderneming voor staat.

Volgens het Rabobank Cijfers & Trends-rapport kopen steeds minder consumenten bij de versspeciaalzaak. De groep die nog bij de bakker, slager en visboer koopt, vergrijst. Bovendien worden naast vakmanschap ondernemersvaardigheden steeds belangrijker in deze branche. Wat de handel zelf betreft, neemt de vraag naar vleesvervangers, vis en biologische producten toe. Ook gemaksproducten, zoals kant-en-klare maaltijden en schotels voorzien in een behoefte. Ten slotte meldt het rapport dat de buitenhuisconsumptie verder toeneemt, waarbij ook ontbijt en lunch steeds vaker buitenshuis worden geconsumeerd.

One-stop-lunchroom
Volgens het Rabobankrapport neemt de vraag naar afhalen en bezorgen toe. Door de veranderde bevolkingssamenstelling en een toename van buitenlandse ervaringen (door reizen) neemt ook de vraag naar buitenlandse en uitheemse producten toe. De consument zoekt bovendien meer en meer een ‘totaaloplossing’. Hij of zij heeft door tijdgebrek behoefte aan ‘one-stop-shopping’, wat voordelig uitpakt in de supermarkt. Dit kun je ook inzetten in je lunchroom. Bied naast een menukaart ook takeaway en kant-en-klare producten voor ontbijt, lunch of diner aan. Op deze manier kun jij als lunchroomhouder de gast zowel in je lunchroom als thuis een lokale, authentieke en snelle eetbeleving bieden. Gasten die op straat genieten van een takeaway broodje van je lunchroom zijn bovendien letterlijk lopende reclameborden waarmee je de naamsbekendheid in je omgeving vergroot. Ook met catering kun je je naamsbekendheid én omzet aanzienlijk verhogen. Volop kansen dus!



Beleving en storytelling
Het woord voor 2015 is beleving. Door de opkomst van e-commerce moet een onderneming anno 2015 meer bieden. Veel meer. Geef je gast meer redenen om je lunchroom te bezoeken dan het lekkere broodje. De lunchroomgast van nu wil zien, proeven en ruiken en is zeer geïnteresseerd in het verhaal eromheen, het zogenaamde storytelling. Leg dus op je kaart en op je website uit waar je ingrediënten vandaan haalt, welke smaakeigenschappen het gerecht heeft en op welke manier je de producten bereidt. WOMP, What’s On My Plate? wordt steeds belangrijker. De gast wil weten wat hij of zij eet. Maak hier gebruik van. Zet ook je lunchroomonderneming neer binnen het kader van een compleet verhaal, niet enkel als een ‘broodjeszaak’. Bagels & Beans en Brownies & Downies zijn goede voorbeelden van lunchrooms ‘met een verhaal’. Zij zetten bovendien social media in om hun verhaal te versterken. Kortom, met een one-stop-lunchroom, storytelling en natuurlijk de beste ingrediënten ben je helemaal up-to-date!

Zo creëer je beleving in je lunchroom

- Organiseer een proeverij waarbij gasten je nieuwste lunchroomgerechten kunnen proeven

- Zorg voor een sterk en consistent verhaal om je lunchroom. Waar staat je lunchroom voor en waarmee onderscheidt jouw lunchroom zich van de concurrent?

- Wees actief op social media. Op deze manier houd je contact met je gasten terwijl ze niet in de zaak zijn en kun je het verhaal om je lunchroom op meerdere kanalen presenteren

- Voer het verhaal door in je gehele lunchroom. Dus ook de menukaart, aankleding en zelfs de toiletten moeten binnen het verhaal passen om van je onderneming één kloppende beleving te maken

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Amsterdam
Amsterdams hamburgerrestaurant Lombardo’s ondersteunt Villa Joep met speciale burger

Restaurant Lombardo’s, het Amsterdamse hamburgerrestaurant van chefkok Martijn Verdonk, geeft aan de decembermaand een speciaal tintje door vanaf vandaag tijdelijk een speciale burger voor het goede doel op de menukaart te zetten. De helft van de opbrengst van deze burger, die ontwikkeld werd ...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Opening
Anne&Max opent eerste vestiging in Apeldoorn

Op maandag 16 december zal in het centrum van Apeldoorn een nieuwe Anne&Max in samenwerking met foodservicebedrijf Albron openen. Het pand ligt op de hoek van de Hoofdstraat en de Kapelstraat. Met een paar minuten lopen sta je voor de deur bij CODA; hét cultuurhuis van Apeldoorn. Het pand...

trends Bezorgen
Dit zijn de 10 meest populaire gerechten van 2019

We zijn de laatste maand van het jaar weer ingegaan. Een mooi moment om terug te blikken op de food highlights van het afgelopen jaar. Welke gerechten waren de grote favorieten in Nederland? En in welke mate verschilt dit van de populairste gerechten wereldwijd? Van Poké Bowls tot de alom bek...

trends Interview Longread
De allergrootste foodtrend? Vegan!

We kunnen er eigenlijk niet omheen: dé absolute foodtrend is vegan food. 2018 was het jaar van de vleesvervangers, 2019 bleek die van een verdere doorontwikkeling en verdere aandacht voor vegan in de professionele horecakeuken. In Dordrecht, uitgerekend de stad van de paardenslachterijen, ...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: