Zo wordt 2015 jouw jaar!

27 februari 2015 |
Zo wordt 2015 jouw jaar!<

We meldden het al in onze Lunchroom Marktverkenning: lunchrooms zijn hot. Ze doen het beter dan restaurants, draaien een
goede omzet en zijn bovendien vernieuwend door steeds meer warme bistrogerechten te serveren. De versspeciaalzaken in ons land doen het echter minder goed, met name door de concurrentie van grote supermarktketens. Onlangs presenteerde De Rabobank een rapport voor de versspeciaalzaken in Nederland. Wat kun jij hier als lunchroomhouder van leren om je positie nog verder te versterken?

Foto: Brownies & Downies. Het is een lunchroom met een consistent verhaal. De slogan ‘Good things happen over coffee’ zegt in één zin waar de onderneming voor staat.

Volgens het Rabobank Cijfers & Trends-rapport kopen steeds minder consumenten bij de versspeciaalzaak. De groep die nog bij de bakker, slager en visboer koopt, vergrijst. Bovendien worden naast vakmanschap ondernemersvaardigheden steeds belangrijker in deze branche. Wat de handel zelf betreft, neemt de vraag naar vleesvervangers, vis en biologische producten toe. Ook gemaksproducten, zoals kant-en-klare maaltijden en schotels voorzien in een behoefte. Ten slotte meldt het rapport dat de buitenhuisconsumptie verder toeneemt, waarbij ook ontbijt en lunch steeds vaker buitenshuis worden geconsumeerd.

One-stop-lunchroom
Volgens het Rabobankrapport neemt de vraag naar afhalen en bezorgen toe. Door de veranderde bevolkingssamenstelling en een toename van buitenlandse ervaringen (door reizen) neemt ook de vraag naar buitenlandse en uitheemse producten toe. De consument zoekt bovendien meer en meer een ‘totaaloplossing’. Hij of zij heeft door tijdgebrek behoefte aan ‘one-stop-shopping’, wat voordelig uitpakt in de supermarkt. Dit kun je ook inzetten in je lunchroom. Bied naast een menukaart ook takeaway en kant-en-klare producten voor ontbijt, lunch of diner aan. Op deze manier kun jij als lunchroomhouder de gast zowel in je lunchroom als thuis een lokale, authentieke en snelle eetbeleving bieden. Gasten die op straat genieten van een takeaway broodje van je lunchroom zijn bovendien letterlijk lopende reclameborden waarmee je de naamsbekendheid in je omgeving vergroot. Ook met catering kun je je naamsbekendheid én omzet aanzienlijk verhogen. Volop kansen dus!



Beleving en storytelling
Het woord voor 2015 is beleving. Door de opkomst van e-commerce moet een onderneming anno 2015 meer bieden. Veel meer. Geef je gast meer redenen om je lunchroom te bezoeken dan het lekkere broodje. De lunchroomgast van nu wil zien, proeven en ruiken en is zeer geïnteresseerd in het verhaal eromheen, het zogenaamde storytelling. Leg dus op je kaart en op je website uit waar je ingrediënten vandaan haalt, welke smaakeigenschappen het gerecht heeft en op welke manier je de producten bereidt. WOMP, What’s On My Plate? wordt steeds belangrijker. De gast wil weten wat hij of zij eet. Maak hier gebruik van. Zet ook je lunchroomonderneming neer binnen het kader van een compleet verhaal, niet enkel als een ‘broodjeszaak’. Bagels & Beans en Brownies & Downies zijn goede voorbeelden van lunchrooms ‘met een verhaal’. Zij zetten bovendien social media in om hun verhaal te versterken. Kortom, met een one-stop-lunchroom, storytelling en natuurlijk de beste ingrediënten ben je helemaal up-to-date!

Zo creëer je beleving in je lunchroom

- Organiseer een proeverij waarbij gasten je nieuwste lunchroomgerechten kunnen proeven

- Zorg voor een sterk en consistent verhaal om je lunchroom. Waar staat je lunchroom voor en waarmee onderscheidt jouw lunchroom zich van de concurrent?

- Wees actief op social media. Op deze manier houd je contact met je gasten terwijl ze niet in de zaak zijn en kun je het verhaal om je lunchroom op meerdere kanalen presenteren

- Voer het verhaal door in je gehele lunchroom. Dus ook de menukaart, aankleding en zelfs de toiletten moeten binnen het verhaal passen om van je onderneming één kloppende beleving te maken

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: