Yoghurt Barn laat toeslag op plantaardige melk vallen

Auteur: redactie
Drinks 1 juni 2021
Yoghurt Barn laat toeslag op plantaardige melk vallen

Yoghurt Barn maakt het vanaf nu makkelijker voor gasten om te kiezen voor plantaardige opties. De ontbijt- en lunchketen rekent in alle locaties geen toeslag meer op plantaardige melk. Yoghurt Barn oprichter Wouter Staal verwacht dat ze met deze prijswijziging binnen een jaar een verdubbeling van het aandeel plantaardige melk kunnen bereiken. ProVeg Nederland roept andere horecazaken op het voorbeeld van Yoghurt Barn te volgen.

Wouter Staal, oprichter van Yoghurt Barn: "Uit onderzoek onder onze gasten blijkt dat zij graag willen variëren. Ze willen zelf per moment van de dag kiezen of ze dierlijk of plantaardig eten. Door de toeslag op plantaardige melk te laten vallen halen we voor gasten een drempel weg om één van de vier soorten plantaardige melk te kiezen. We merken dat de gasten dit enorm waarderen. De prijsaanpassing past ook binnen onze klimaatpositieve strategie. We laten hiermee zien dat klimaatimpact boven marge gaat. Ik heb steeds meer de overtuiging dat plantaardig beter is voor mens, dier en onze planeet."

De wereld op zijn kop

Veerle Vrindts, CEO van ProVeg Nederland: "Ik kan me er enorm aan storen wanneer je bij een koffiezaak een kwartje tot bijna een euro extra moet betalen voor soja- of havermelk in je cappuccino. Dat is de wereld op zijn kop, want het produceren van koemelk is vele malen duurder én vervuilt meer dan plantaardige zuivel. Je moet namelijk eerst ettelijke kilo's soja en ander krachtvoer in de koe stoppen én de koe een kalf laten krijgen voor je aan koemelk komt. Ik ben daarom blij dat Yoghurt Barn, als één van de eersten in Nederland zorgt voor een gelijk speelveld voor plantaardige melk. We roepen andere ketens op om dit voorbeeld te volgen."

ProVeg riep Starbucks vorig jaar al op om de meerprijs op plantaardige melk te laten vallen. In tegenspraak met hun eigen klimaatdoelen heeft het bedrijf nog geen gehoor gegeven aan deze oproep. Naast Starbucks vraagt ook Délifrance met € 0,75 veel voor de plantaardige optie. Bagels & Beans dat een duurzaam imago heeft vraagt € 0,25 voor plantaardige opties. McCafé en Julia’s verrassen positief door geen toeslag te vragen.

Margemaker

Vrindts noemt het onverantwoord dat koffiezaken plantaardige melk gebruiken als ‘margemaker’: “Duurzamere keuzes worden hiermee afgestraft in plaats van aangemoedigd. Vanuit het principe dat de vervuiler betaalt zou het beter zijn als koffiezaken het omkeren: de marges op koemelk verhogen en die op plantaardige juist verlagen. Dat moet prima te doen zijn op een manier die netto geen geld kost of juist geld oplevert, en waarbij klimaatvriendelijke keuzes worden gestimuleerd.”

De CO2-uitstoot van koemelk ligt ruim drie keer hoger dan die van plantaardige melk en het landgebruik zelfs bijna tien keer hoger, volgens wetenschappers van de Oxford Universiteit.

Blijf op de hoogte

Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Tijdens de themamaand zuivel plaatsen we wekelijks twee verhalen over zuivel. Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws