Wilco Admiraal - Specialty Coffee

3 oktober 2011 |
Wilco Admiraal - Specialty Coffee

Het gaat rap de goede kant op met het aanbod van kwaliteitskoffie. Espressobars schieten als paddenstoelen uit de grond, en niet alleen in de Randstad. Veel bestaande horecabedrijven moderniseren en geven goede koffie een belangrijke plaats in het concept.

Cateraars openen espressobars in kantoren, ziekenhuizen en scholen. Starbucks, Coffee Company, DE café – allemaal ketens die overal in het land stevig uitbreiden. Het duurt niet lang meer of op elke straathoek is goede koffie te koop. Het zal onze Hollandse nuchterheid zijn waardoor wij nu pas overstag gaan voor ‘Specialty Coffee’, de term die men wereldwijd gebruikt voor koffie op topniveau. ‘Doe maar gewoon’ was generaties lang het devies en slappe filterkoffie was de norm. Daarom ook staat Nederland al jaren in de top vijf van de wereldranglijst van koffieconsumptie.

Gemeten in volume telt ons land weliswaar mee, maar helaas zegt dit niets over kwaliteit. Toch is de overgang naar Specialty Coffee volgens mij een onomkeerbare beweging. Vooral bij de jongere generaties, die opgroeiden met volle welvaart, globalisatie en consumentisme, is de vraag naar Specialty Coffee stijgende. Koffie is voor hen een betaalbare dagelijkse luxe en zal dit hun leven lang blijven.

Nu kan ik me voorstellen dat uw formule niet op hen is gericht. Daarom wijs ik u op een andere groep koffieklanten: de babyboomers, die binnenkort met pensioen gaan. Ik merk dat ook zij zich meer gaan verdiepen in Specialty Coffee. Een belangrijke groep om rekening mee te houden. Niet alleen is deze generatie enorm groot in aantal, bovenal heeft zij de tijd én middelen om kwaliteitskoffie te genieten. Een espressomachine in huis is tegenwoordig heel gewoon en er zijn speciale boeken voor ‘thuisbaristi’. Zonde toch als de babyboomers hun koffie niet meer in uw zaak nuttigen?

Dus pas op: voor u het weet mist u als ondernemer de boot, en verlaten loyale gasten uw lunchroom omdat uw koffie niet meer voldoet aan hun eisen. En met het aanbod van goed gezette cappuccino of espresso boort u wellicht ook een nieuwe, jongere doelgroep aan. Zo is ‘Specialty Coffee’ op twee fronten een waardevolle investering in de toekomst van uw bedrijf.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Internationaal Mensen
Naft bier wint gold award op internationale bierverkiezing

Het Gentse Naft bier, gebrouwen door Brandstof, een nieuwe brouwerij gestart door 2 jonge ondernemers uit Gent, valt in de prijzen op de Frankfurt International Trophy. De internationale bier- en wijnverkiezing - die jaarlijks plaatsvindt in Frankfurt in Duitsland - heeft uit meer dan 3800 bieren, w ...

Achtergronden Fastservice
Wayback Burgers opent haar derde vestiging in Winschoten

Eind maart kondigde Wayback Burgers Nederland de opening van haar tweede vestiging in Nederland en eerste delivery vestiging ter wereld, die gerealiseerd wordt in Tilburg. Op maandag 19 april zal Tilburg geopend worden en daarna trekt de bouwkaravaan door naar het hoge noorden, namelijk naar Winscho ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Achtergronden
8 jaar geleden in Lunchroom: Lunchroom Le Stelle, Haren

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Lunchroom vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een gesprek met ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: