Wilco Admiraal - Crisiskapitaal

1 oktober 2012 |
Wilco Admiraal - Crisiskapitaal<

Het is bikkelen voor horecaondernemers momenteel. De gast heeft minder geld te besteden en gedraagt zich grillig. Kosten voor grondstoffen, personeel en belastingen blijven stijgen. De financiële ‘vetrandjes’ zijn inmiddels opgegeten en de sombere mondiale vooruitzichten maken niet vrolijk.

Het getuigt van lef en dapperheid om juist onder deze omstandigheden te besluiten te investeren in verandering.
De afgelopen maanden was ik betrokken bij een veranderproject in een Utrechts restaurant. Anderhalf jaar na de opening hadden chef en eigenaar het besef dat er wat schortte aan hun culinaire huiskamer. De eigenaar was continu bezorgd over omzet en interne strubbelingen. Het bedienend personeel miste door gebrek aan coaching de bezieling om de gast te betoveren. De chef was hierdoor noodgedwongen bezig met troubleshooting in plaats van inspiratie. Zonde, want een lovende recensie in een landelijk dagblad zorgde wel voor nieuwe gasten.

Belangrijkste les van dit project? Gezonde communicatie is essentieel! Juist in crisistijd is het nodig om flexibele en betaalbare oplossingen te vinden. Door het delen van kennis en het bespreken van knelpunten worden creatieve antwoorden gevonden op problemen. Regelmatig overleg zorgt bovendien voor verbinding tussen werknemers. De positieve energie die hierdoor ontstaat, komt ten goede aan de sfeer in uw zaak: een niet in geld uit te drukken kapitaal voor een horecaonderneming.

Het échte kapitaal van uw zaak is het personeel. Mooie machines en dure designlampen doen het misschien goed voor het oog, maar het zijn de mensen die het verschil maken. Investeer in kennis en training, juist nu! Inspireer uw medewerkers en vertel dat u hun bijdrage waardeert. Dit wordt maar al te vaak vergeten, te duur bevonden en het belang hiervan wordt onderschat.

Inmiddels is de lucht in het restaurant in Utrecht geklaard: er is structureel werkoverleg, personeel wordt geïnstrueerd op basis van een eenduidige visie en er is een koffietraining uitgevoerd. Nu zijn een bedieningstraining en een nieuwe wijnkaart in de maak. Kroon op het werk: het landelijke dagblad nam de zaak op in een overzicht van restaurants die de huidige crisis zéker zullen overleven!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
Reportage: Eetcafé Joos, De Bilt [video]

In juli 2015 opende eetcafé Joos haar deuren. Met buiten 56 zitplekken en binnen 30 zitplekken is het een van de meest bruisende eetcafés in de Bilt. Jolanda Wouters is de trotse eigenaar van Joos en vertelt in geuren en kleuren over haar ondernemerschap. Wanneer je binnen komt lope...

Achtergronden
Vaders missen verschoonplekken in de horeca

83% van de Nederlandse vaders met jonge kinderen heeft weleens meegemaakt dat er, op het moment dat de luier van zijn kindje vervangen moest worden, geen verschoonplek op een openbaar herentoilet aanwezig was, bijvoorbeeld in een restaurant of bij een tankstation. Twee derde van de vaders vindt ...

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Awards
Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020

Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020 op de Horecava. Zij won tijdens de Horecava met haar creatie 'Tosti by Melissa' de eerste prijs van de vakjury. Melissa de Kolk werkt bij Kwalitaria Lekkerrr by Amersfoort. De voorzitter van de proefjury, Steven Strijbosch (CityGuys), wa...

Awards
Ferry van Daal maakt de Lekkerste Maaltijdsalade van 2020

Ferry van Daal maakt de Lekkerste Maaltijdsalade van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Beef & Tabouleh' deze vooraanstaande vakwedstrijd. Ferry werkt bij Eurest Catering uit Amsterdam. De voorzitter van de proefjury, Michael Simon, prees het winnende gerecht met name...

Awards Fastservice
Fresh2Go Sushi voor vijfde keer uitgeroepen tot beste bezorgrestaurant

Tijdens de zesde editie van de Thuisbezorgd.nl Awards is Fresh2Go Sushi opnieuw uitgeroepen tot het beste restaurant uit meer dan 8.000 restaurants in heel Nederland. Thuisbezorgd.nl heeft ook de winnaars per stad en per categorie bekendgemaakt en zet hiermee de beste presterende restaurants in elke...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: