Wilco Admiraal - Crisiskapitaal

1 oktober 2012 |
Wilco Admiraal - Crisiskapitaal<

Het is bikkelen voor horecaondernemers momenteel. De gast heeft minder geld te besteden en gedraagt zich grillig. Kosten voor grondstoffen, personeel en belastingen blijven stijgen. De financiële ‘vetrandjes’ zijn inmiddels opgegeten en de sombere mondiale vooruitzichten maken niet vrolijk.

Het getuigt van lef en dapperheid om juist onder deze omstandigheden te besluiten te investeren in verandering.
De afgelopen maanden was ik betrokken bij een veranderproject in een Utrechts restaurant. Anderhalf jaar na de opening hadden chef en eigenaar het besef dat er wat schortte aan hun culinaire huiskamer. De eigenaar was continu bezorgd over omzet en interne strubbelingen. Het bedienend personeel miste door gebrek aan coaching de bezieling om de gast te betoveren. De chef was hierdoor noodgedwongen bezig met troubleshooting in plaats van inspiratie. Zonde, want een lovende recensie in een landelijk dagblad zorgde wel voor nieuwe gasten.

Belangrijkste les van dit project? Gezonde communicatie is essentieel! Juist in crisistijd is het nodig om flexibele en betaalbare oplossingen te vinden. Door het delen van kennis en het bespreken van knelpunten worden creatieve antwoorden gevonden op problemen. Regelmatig overleg zorgt bovendien voor verbinding tussen werknemers. De positieve energie die hierdoor ontstaat, komt ten goede aan de sfeer in uw zaak: een niet in geld uit te drukken kapitaal voor een horecaonderneming.

Het échte kapitaal van uw zaak is het personeel. Mooie machines en dure designlampen doen het misschien goed voor het oog, maar het zijn de mensen die het verschil maken. Investeer in kennis en training, juist nu! Inspireer uw medewerkers en vertel dat u hun bijdrage waardeert. Dit wordt maar al te vaak vergeten, te duur bevonden en het belang hiervan wordt onderschat.

Inmiddels is de lucht in het restaurant in Utrecht geklaard: er is structureel werkoverleg, personeel wordt geïnstrueerd op basis van een eenduidige visie en er is een koffietraining uitgevoerd. Nu zijn een bedieningstraining en een nieuwe wijnkaart in de maak. Kroon op het werk: het landelijke dagblad nam de zaak op in een overzicht van restaurants die de huidige crisis zéker zullen overleven!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Bier
Opmerkelijk: aantal bierbrouwerijen in Nederland gestegen

Het aantal bierbrouwerijen in Nederland is opnieuw gestegen. Dit jaar kwamen er tot nu toe netto 13 brouwerijen bij. Opmerkelijke statistieken in deze tijd van corona. Volgens Bierista.nl is het hoogtepunt van de bierrevolutie bereikt. Vanaf nu zal het aantal bierbrouwerijen dalen, zo voorziet Alain...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: