Wie maakt de ultieme high tea?

7 oktober 2014 |
Wie maakt de ultieme high tea?<

Nederland is dit jaar voor de tweede keer het decor van de Dilmah Real High Tea Challenge. Vorig jaar behaalde het Amstel Hotel de
overwinning en verzekerde zich hiermee van een plek in de finale. Het Sri Lankaanse theemerk Dilmah organiseert sinds 2007 een wereldwijde gastronomische theecompetitie van hoog niveau. De Nederlandse teams strijden tegen elkaar op maandag 13 oktober in het Miele Inspirience Centre te Vianen.

Zoektocht naar de ultieme high tea
De Dilmah Real High Tea Challenge is een eigentijdse benadering van - en een zoektocht naar - de ultieme high tea. Internationale chefs worden uitgedaagd het product thee en de gastronomische mogelijkheden te verkennen, begrijpen en toe te passen. Het is de bedoeling thee zowel als ingrediënt (Tea Inspired Cuisine) als in food matches te gebruiken (Tea Pairing). De gerechten worden gecombineerd met pure thee, theecocktails en theemocktails (Tea Mixology).

Deelnemers
Deelnemers van de Nederlandse editie zijn: NH Grand Hotel Krasnapolsky, Bar Restaurant Mystique, Double Tree Amsterdam, Grand Hotel Karel V en Restaurant Vermeer (Barbizon Palace). De teams bestaan uit een culinaire Chef en een Food & Beverage medewerker.

Jury
De presentatie van de dag is in handen van patissier Hidde de Brabander. De 3-koppige jury bestaat uit de heren Bernd Uber, Dilhan Fernando en Robert Schinkel. De jury let niet alleen op de presentatie van de High Tea, maar beoordeelt ook algemene kennis van thee, de invloed van terroir, de smaak van verschillende theesoorten, het zetten van de perfecte kop thee en het gebruik van duurzame en lokale ingrediënten.

Rondreis Sri Lanka
Het winnende team zal een zevendaagse rondreis door Sri Lanka maken, waar ze de plantages bezoeken en de Dilmah familie ontmoeten. Bovendien zullen zij in mei 2015 opnieuw naar Sri Lanka reizen om deel the nemen aan de Global Real High Tea Challenge. Het winnende recept zal worden opgenomen in het Dilmah High Tea receptenboek. Bekijk hier de video van de Challenge van vorig jaar.
Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: