VCHO, ProFri en NHG vragen om verduidelijking enkele regels 

20 mei 2020 | Thijs Jacobs

Premier Mark Rutte heeft gesproken; de kogel is door de kerk. Vanaf 1 juni om 12.00 uur mag het zitgedeelte van cafetaria’s en restaurants weer open voor maximaal 30 eters ter plekke. Ook mogen de terrassen weer in gebruik worden genomen. Veel ondernemers waren zich al aan het voorbereiden; een groot deel hoopte op een eerdere datum dan 1 juni.

Het woord is nu aan de ondernemer: binnen de richtlijnen van het RIVM en eventuele regionale/plaatselijke verordeningen kan hij/zij aan de slag. De basisregels op het gebied van afstand, hygiëne en bescherming in het kort:

- Alle aanwezigen: minimaal anderhalve meter onderlinge afstand;
- Zitten aan een tafel is zowel binnen als buiten verplicht;
- Naast de medewerkers, mogen maximaal 30 gasten tegelijk binnen zijn;
- Reserveren vooraf: reserveren kan en mag ook aan de voordeur;
- Voordat een gast naar binnen kan: een korte gezondheidscheck uitvoeren;
- Alleen huishoudens mogen dicht bij elkaar zitten;
- Afhalen en bezorging kan binnen afstands- en hygiëneregels doorgaan.

 

Onduidelijkheden

“Toch zijn er nog een paar onduidelijkheden”, aldus Frans van Rooij, woordvoerder namens de brancheorganisaties ProFri, VCHO en NHG. “Wij hebben daarom een aantal vragen sinds vanochtend opnieuw uitstaan bij het ministerie van economische zaken. Als we hierop antwoord hebben, maken we ons basisprotocol definitief.” Vragen die de drie organisaties stelden, gaan onder meer over het eventuele gebruik van schermen tussen tafels en de routing naar het toilet, waarbij het handhaven van de afstandsnorm problemen kan opleveren.

Andere vragen die nog openstaan:

- Komen er standaardvragen om de gezondheidstoestand van gasten te peilen?
- Moeten de vragen ook gesteld worden aan een terrasgast die naar het toilet wil?
- Geldt een niet-samenwonend stelletje als één huishouden?

Van Rooij: “Het begrip huishouden is bij een gezin meestal snel duidelijk, maar bij een ’stelletje’ is dit niet altijd het geval.” De drie vakorganisaties hopen hun achterban zo snel mogelijk van de antwoorden en het totale basisprotocol te kunnen voorzien.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Columns
Column: warwir

De wirwar van regeltjes met betrekking tot het coronavirus scheppen niet bepaald de duidelijkheid die we zo graag verlangen van de overheid. Zo is de wirwar gepromoveerd tot warwir; zo onduidelijk is de communicatie vanuit de overheid. Werkgeversorganisatie KHN doet zijn best, dat zien we allemaal, ...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: