Van het festivalgras naar de lunchroomvloer

23 juli 2015 |
Van het festivalgras naar de lunchroomvloer<

De tijd dat je als lunchroomeigenaar je gasten enkel ontmoette in je zaak, is verleden tijd. De lunchroomhouder anno nu presenteert
zich ook op festivals en events en weet zijn onderneming daar zo te promoten dat de overgang van het festivalgras naar de lunchroomvloer voor de gast zo gemaakt is.

Foto: Koffie Leute in Utrecht

Trek erop uit!
Fred van koffiezaak Zwart Goud in de Utrechtse wijk Lombok heeft zijn zaak pas vier weken open en kan het nu al niet meer bijbenen. “Sinds de opening is het in Zwart Goud razend druk. Ik heb ook al vrijwilligers aangenomen om te kijken op welke dagen en tijden ik het best personeel kan gebruiken. Ik ben dan ook zeker van plan om snel mensen aan te nemen.” De kersverse eigenaar vindt het, zeker in een wijk, belangrijk om ‘erop uit te trekken’. “Ik vind het contact met de gasten uit Lombok heel erg belangrijk. Ik wil dat Zwart Goud een echte ontmoetingsplek tussen buurtbewoners wordt en ook zelf een goede relatie met deze vaste gasten opbouwen.”

Buurtcamping
Om zijn woorden in daden om te zetten , staat Fred in juli in het Majellapark in Lombok op de Buurtcamping. “Dit is een nieuw initiatief waarbij buurtbewoners in het park kunnen kamperen. Een ideale plaats waarop ik me als nieuwe lunchroomhouder kan introduceren bij alle inwoners van Lombok. Ik wil op de Buurtcamping vooral filterkoffie en koffie to go gaan aanbieden.” Het belang en de werking van een gezellige buurtsfeer in je zaak ontdekte Fred in Berlijn. “Ik ga jaarlijks naar Berlijn. De horecazaken in met name Oost-Berlijn hebben allemaal zo’n gezellige, huiselijke sfeer waar je je direct thuis voelt. Het personeel blijft altijd, zelfs als het heel druk is, relaxed. Zo’n ambiance wil ik ook in mijn lunchroom creëren.”


Zwart Goud in de Utrechtse wijk Lombok

Van festival naar lunchroom
De ‘route’ van het Koffie Leute Brauhaus aan de Westerkade in Utrecht verliep precies andersom. De drie ondernemers Olivier, Martijn en Dirk toonden hun baristakunsten op een Culturele Zondag en dat werd zo’n succes dat het drietal nu sinds vier maanden een eigen zaak heeft. Vaak trekken de drie erop uit om hun specialiteit, filterkoffie, en natuurlijk hun zaak te promoten. Martijn: “Tijdens festivals hebben we een theaterconcept van ongeveer 10 minuten. Bij deze kleine workshop zetten we de festivalganger actief aan het werk. We zetten drie tafels voor hen neer; bij de eerste tafel kunnen ze koffiebonen uitzoeken, bij de tweede tafel kunnen ze de bonen malen en bij de derde kunnen ze zelf koffie zetten met opschenkfilters. Tijdens deze ‘rondgang’ voorzien wij het festivalpubliek uiteraard van veel informatie en blijven we gezellig met ze in gesprek.”

Workshops
Behalve bij festivals zijn de drie ondernemers ook actief bij bedrijven. Martijn: “We zijn inzetbaar als baristamannetjes. We kunnen het hele concept meenemen en ons daar presenteren en medewerkers laten genieten van filterkoffie. Je merkt dat veel bedrijven koffie zien als katalysator van gesprekken en ideeën, wij sluiten daar met ons concept natuurlijk mooi op aan.” De jonge ondernemer raadt ook andere lunchroomhouders aan om verder te denken. “Wees altijd gedreven en denk groot”, besluit hij.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: