Tweede Brigadeiro-winkel in Amsterdam

27 december 2019 | Thijs Jacobs

De Brazilaanse ondernemers van Sweet Bob, die in 2016 de eerste brigadeirowinkel in Nederland openden, openden op maandag 23 december hun tweede shop in de Amsterdamse Heisteeg 8. Samen met de Nederlandse ondernemer David Daniel (rechts op foto) gaan ze dit avontuur aan met als doel de brigadeiro-cultuur verder te verspreiden.

Authentieke delicatesse

De iconische Braziliaanse delicatesse –géén bonbon, géén truffel, maar brigadeiro- heeft in de afgelopen jaren veel nieuwe fans gekregen dankzij de winkel op de Brouwersgracht 113. Naast de traditionele smaken puur, melk en kokosnoot, kun je bij Sweet Bob ook vele andere variaties van de brigadeiro proeven. Daarnaast blijkt Sweet Bob Amsterdam een plek te zijn waar een kleurrijke community van 'zoetekauwen en creatieven' van over de hele wereld zich thuisvoelt. De winkel is een gekende plek voor kunstenaars, koks, tech professionals en ontwerpers - een plek om te brainstormen over ideeën, ervaringen te delen en samen koffie drinken. Zoals de ondernemers zelf zeggen: 'Brigadeiro's connect'.

'We houden van Amsterdam. Jullie staan open voor nieuwe concepten, hebben smaak en is er een constante stroom van open minded mensen van hier én van over de hele wereld. De potentie van de brigadeiro kennen we vanuit onze winkel op de Brouwersgracht en de opening van een tweede Sweet Bob in deze prachtige stad is voor ons een logische stap, speciaal op weer zo'n toplocatie als de 9 straatjes. We ontmoetten David een paar maanden geleden, er was onmiddellijk een goede klik. Hij begrijpt ons gevoel over Sweet Bob en we zijn blij dat hij ons vergezelt op deze reis. Ons concept is authentiek en samen gaan we geweldige dingen doen. Kom langs en proef, iedereen is welkom.'  aldus Andre Credie, mede-oprichter en CMO van Sweet Bob Amsterdam. 

Geschiedenis van de Brigadeiro

Brigadeiro [brie-kaa-dee-roh] werd voor het eerst gemaakt in de jaren ‘40 van de vorige eeuw. Aangezien toen de toegang tot de meeste importproducten, zoals noten en Europees fruit, beperkt was, ontstond de noodzaak om creatief te zijn met slechts een paar ingrediënten. Enkele dames in Rio de Janeiro creëerden vervolgens lekkernijen van cacao, roomboter en gecondenseerde melk en de bekende Braziliaanse delicatesse was geboren. In 1946 mochten vrouwen in Brazilië voor het eerst stemmen en zij steunden massaal presidentskandidaat Brigadeiro Eduardo Gomes, ondermeer door deze lekkernijen te verkopen ten behoeve van zijn campagne. Gomes werd geen president, maar Brazilië had wel een nieuwe delicatesse – de naar hem vernoemde Brigadeiro. Ondertussen is de Brigadeiro de meest bekende en populairste lekkernij voor 200 miljoen Brazilianen en wordt deze gegeten tijdens alle feestelijkheden, van bruiloften en verjaardagen tot gezellig samenzijn met vrienden in de decembermaand. 

Naast brigadeiro's verkoopt Sweet Bob onder meer chocoladetaarten, Brazilaanse koffie en de meest romige warme chocolademelk van de stad. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: