Tweede Brigadeiro-winkel in Amsterdam

27 december 2019 | Thijs Jacobs

De Brazilaanse ondernemers van Sweet Bob, die in 2016 de eerste brigadeirowinkel in Nederland openden, openden op maandag 23 december hun tweede shop in de Amsterdamse Heisteeg 8. Samen met de Nederlandse ondernemer David Daniel (rechts op foto) gaan ze dit avontuur aan met als doel de brigadeiro-cultuur verder te verspreiden.

Authentieke delicatesse

De iconische Braziliaanse delicatesse –géén bonbon, géén truffel, maar brigadeiro- heeft in de afgelopen jaren veel nieuwe fans gekregen dankzij de winkel op de Brouwersgracht 113. Naast de traditionele smaken puur, melk en kokosnoot, kun je bij Sweet Bob ook vele andere variaties van de brigadeiro proeven. Daarnaast blijkt Sweet Bob Amsterdam een plek te zijn waar een kleurrijke community van 'zoetekauwen en creatieven' van over de hele wereld zich thuisvoelt. De winkel is een gekende plek voor kunstenaars, koks, tech professionals en ontwerpers - een plek om te brainstormen over ideeën, ervaringen te delen en samen koffie drinken. Zoals de ondernemers zelf zeggen: 'Brigadeiro's connect'.

'We houden van Amsterdam. Jullie staan open voor nieuwe concepten, hebben smaak en is er een constante stroom van open minded mensen van hier én van over de hele wereld. De potentie van de brigadeiro kennen we vanuit onze winkel op de Brouwersgracht en de opening van een tweede Sweet Bob in deze prachtige stad is voor ons een logische stap, speciaal op weer zo'n toplocatie als de 9 straatjes. We ontmoetten David een paar maanden geleden, er was onmiddellijk een goede klik. Hij begrijpt ons gevoel over Sweet Bob en we zijn blij dat hij ons vergezelt op deze reis. Ons concept is authentiek en samen gaan we geweldige dingen doen. Kom langs en proef, iedereen is welkom.'  aldus Andre Credie, mede-oprichter en CMO van Sweet Bob Amsterdam. 

Geschiedenis van de Brigadeiro

Brigadeiro [brie-kaa-dee-roh] werd voor het eerst gemaakt in de jaren ‘40 van de vorige eeuw. Aangezien toen de toegang tot de meeste importproducten, zoals noten en Europees fruit, beperkt was, ontstond de noodzaak om creatief te zijn met slechts een paar ingrediënten. Enkele dames in Rio de Janeiro creëerden vervolgens lekkernijen van cacao, roomboter en gecondenseerde melk en de bekende Braziliaanse delicatesse was geboren. In 1946 mochten vrouwen in Brazilië voor het eerst stemmen en zij steunden massaal presidentskandidaat Brigadeiro Eduardo Gomes, ondermeer door deze lekkernijen te verkopen ten behoeve van zijn campagne. Gomes werd geen president, maar Brazilië had wel een nieuwe delicatesse – de naar hem vernoemde Brigadeiro. Ondertussen is de Brigadeiro de meest bekende en populairste lekkernij voor 200 miljoen Brazilianen en wordt deze gegeten tijdens alle feestelijkheden, van bruiloften en verjaardagen tot gezellig samenzijn met vrienden in de decembermaand. 

Naast brigadeiro's verkoopt Sweet Bob onder meer chocoladetaarten, Brazilaanse koffie en de meest romige warme chocolademelk van de stad. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Insight Beach Brabant: ijzersterk horecaconcept in hartje Eindhoven

Een groep ambitieuze ondernemers presenteert deze zomer Insight Beach: een gloednieuw city beach concept dat de horeca en culturele sector bij elkaar brengt. De hardwerkende mensen in deze sectoren brengen leven in de brouwerij en moeten zo snel mogelijk weer aan de slag, vinden de initiatiefnemers....

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: