Storm op komst

12 maart 2020 | Monique van Gevelt

Rijdend naar een afspraak hoorde ik van de week op BNR-radio dat de koersen op de beurs naar beneden kelderen door de olie-oorlog tussen Rusland en Saoedi-Arabië. Aangekomen op mijn afspraak bleken daar de annuleringen vanwege het coronavirus binnen te druppelen. Al die onzekerheid in de wereld brengt economische onstabiliteit met zich mee. Aan het ene horecabedrijf gaat die onzekerheid in de markt nu nog voorbij, maar bij anderen zie je diepe kraters in de bezetting en omzet die verdampt.

Zorgen

Vanzelfsprekend maken mensen zich zorgen over al die ontwikkelingen. Over de gezondheidsrisico’s, of de overheden wel adequaat genoeg optreden en wat voor consequenties dit alles heeft voor hun financiële situatie. Het is die onzekerheid en de angst voor het onbekende die wereldwijd veel onrust veroorzaakt. De gast kiest voor zekerheid en blijft thuis en dat heeft natuurlijk grote invloed op omzetten.

De ene horecaondernemer staat er wat nuchterder in dan de ander, maar over het algemeen maken ondernemers zich zorgen over wat er de komende maanden op hen afkomt.

Ik zie het ook bij mijn broers die beide ondernemen in het buitenland. Mijn oudste broer heeft een horecabedrijf in Kuala Lumpur waar het aantal gasten drastisch is teruggelopen door de angst voor het coronavirus. Mijn andere broer heeft tankstations met restaurants aan een aantal grote snelwegen in Duitsland. Hij ziet dat mensen minder lang bij hem verblijven. Ze tanken, nemen een broodje voor in de auto en vervolgen snel hun weg.

Als je goed hebt opgelet wist je dat dit eraan ging komen, maar nu is de val in bezetting bij hotels in Amsterdam een feit en in rap tempo zal de hele horeca dit voelen. De een wat meer dan de ander. Alertheid is dus geboden. Dat betekent kosten drukken, proactief gasten geruststellen en de hygiëne waarborgen of zelfs bij de overheid aankloppen voor maatregelen, als werktijdverkorting en deels terugdraaien van toeristenbelasting.

De horeca, hotellerie en reisbranche zijn bedrijfstakken waar de eerste klappen vallen. Of de malaise nu veroorzaakt wordt door Covid-19, aanslagen of een economische crisis. Bedrijven zetten een streep door hun reis- en vergaderactiviteiten en particulier trekt iedereen de broeksriem aan, waardoor de resultaten in de horeca onder druk komen te staan. Ook investeerders zitten op hun stoel te schuiven en zullen risico’s willen indammen.

Tijdens de bankencrisis zei een directeur ooit tegen mij: ‘als je geschoren wordt moet je stil zitten’. Hij duidde op het feit dat de bank een deel van de lening wilde terugtrekken omdat de solvabiliteit verslechterde als gevolg van economische onzekere tijden. Dan moet je in tijden van tegenspoed op zoek naar nieuwe financieringsmogelijkheden.

Kans of bedreiging?

De impact van dit soort wereldwijde tegenspoed zijn bijna niet te voorspellen. En dat maakt het nemen van maatregelen voor je horecabedrijf op voorhand lastig.

Maar in de 30 jaar dat ik in de Amsterdamse hotellerie en landelijke horeca rondloop heb ik meerdere crisissituaties meegemaakt. Ze komen en gaan als een golfbeweging. Men heeft het niet voor niets over 7 vette en 7 magere jaren; er zit een kern van waarheid in. Het is een cyclische beweging. Bemoedigend is dat onze sector altijd weer snel opveert. Zodra het denkbeeldige licht weer op groen staat, zoekt de mens vertier. Ze willen de spanning loslaten en weer genieten.

Echter, tot die tijd zitten we met een ‘overkill’ aan horecabedrijven. Want tot voor kort groeiden de bomen tot in de hemel. Dit betekent dat wanneer de onstabiele situatie doorzet, een deel van de horecabedrijven het moeilijk gaat krijgen en misschien wel omvalt. Als je op dit moment al in de overlevingsmodus zit, ga je een moeilijke tijd tegenmoet die vraagt om rigoureus handelen.

De grootste bedreiging in dit soort situaties is echter angst. Angst is een slechte raadgever en weerhoud je van helder en doordacht denken. Terwijl dit hét moment is waarop je het hoofd koel moet houden, vooruit moet denken, de diverse scenario’s de revue moet laten passeren om in actie te kunnen schieten.

De keerzijde van de medaille is dat in mindere tijden de bedrijven die alles goed voor mekaar hebben, zullen profiteren en groeien. Als je financieel stabiel bent, heb je een goede uitgangspositie om contracten open te breken, onderhandelingen op te starten en goede medewerkers aan te trekken die elders op straat komen te staan.

Het is cru, maar in dit soort tijden zal het kaf zich van het koren scheiden. De één schuilt tijdens stormachtig weer en de ander bouwt windmolens. Wat ga jij doen?

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Bezorgen
Wat kost bezorgen via Thuisbezorgd?

Bezorgen is, nu de horeca gesloten is, de reddingsboei waar veel restaurants zich aan vastklampen. Niet altijd zonder succes, want de Nederlander heeft de weg naar de bezorgsites en -apps goed weten te vinden. In het derde kwartaal heeft Just Eat Takeaway, waar Thuisbezorgd toe behoort, een groei va ...

Food Vega
Vleesconsumptie stijgt in 2019

De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de vleesconsumptie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. “Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, ...

Wet- en regelgeving Vega
IKEA, Unilever en 250.000 burgers tegen ‘vegaburgerverbod’

Vandaag stemt het Europees parlement over het ‘vegaburgerverbod’. Een petitie tegen het verbod, op initiatief van ProVeg, werd ruim 250.000 keer ondertekend. Daarnaast spraken tal van Europese milieu-organisaties, consumentenorganisaties én voedselgiganten als Unilever en IKEA zic ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Rechter oordeelt: horeca blijft dicht

De horeca blijft voorlopig dicht. Zo oordeelde de rechter vanmiddag in de rechtbank in Den Haag. Een aantal horecaondernemers had een kort geding tegen de Staat aangespannen met als inzet dat de horeca weer de deuren mocht openen. De rechter ging daar niet in mee. Over twee weken volgt de motivering ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: