Starbucks doneert 250.000 pond voor boeren in Oost-Afrika

26 juli 2017 | Roy Spijker

Starbucks heeft samen met internationale ontwikkelingsorganisatie Send a Cow gewerkt aan een nieuw project om landbouwgemeenschappen in Rwanda te helpen effectieve en duurzame landbouwmethoden te ontwikkelen. Vandaag is de lancering van het driejarige Coffee + Cows project waar meer dan 3000 mensen rechtstreeks van zullen profiteren door hen te voorzien van trainingen in duurzame landbouwtechnieken, gender- en sociale ontwikkeling, het leveren van vee evenals continue ondersteuning.

De samenwerking tussen Starbucks en Send a Cow begon toen Starbucks barista’s tijdens een bedrijfsreis om koffieboerderijen te bezoeken een project bezochten dat werd uitgevoerd door de liefdadigheidsorganisatie in Rwanda. Partners (werknemers) waren zo geïnspireerd door hun ervaring dat ze begonnen met een inzamelingsactie bij Starbucks locaties in het Verenigd Koninkrijk voor Send a Cow. Deze activiteit bracht £100.000 op, wat overeenkomt met 153 landbouwfamilies voorzien van een melkkoe.

Voor het Coffee + Cows project dat vandaag wordt gelanceerd, doneert Starbucks 50 pence van elke verkoop van ‘koffie voor thuis’-producten die in de winkels wordt verkocht, inclusief zakken koffiebonen en espresso capsules.* Klanten zullen ook de Send a Cow samenwerking zien op het Starbucks Chilled Classics assortiment van gekoelde koffies, beschikbaar in supermarkten en lokale winkels tot oktober.

Met de samenwerking zullen Send a Cow en Starbucks:
- Meer dan 3000 mensen helpen om toegang te krijgen tot een betrouwbare voedingsbron, verbeterde voeding en de hulp om uit de armoede te komen
- Meer dan 2300 uur training geven over essentiële vaardigheden over hygiëne, gendergelijkheid, agronomie, duurzame landbouwmethoden en ondernemerschap
- Levensveranderende hulp bieden op het gebied van vee (koeien, geiten, kippen), gereedschap, fruitbomen en zaden

Martin Brok, president, Starbucks EMEA zegt: “Deze samenwerking is ontstaan uit de passie van onze partners, iets waar we enorm trots op zijn. We willen aandacht vragen voor het essentiële werk dat Send a Cow doet om landbouwgemeenschappen in Oost-Afrika te helpen, door middel van de verkoop van ‘koffie voor thuis’ in onze winkels en onze gekoelde koffies in de supermarkten. We zijn toegewijd om ethisch verantwoorde koffie te serveren, en dat betekent ook iets terugdoen voor de boeren die zo’n geweldig product hebben. We kijken ernaar uit om dit bericht te delen met onze klanten en om te zien hoe onze donatie de Send a Cow projecten in Rwanda ondersteunt.”

Send a Cow CEO, Paul Stuart zegt: ‘‘We hebben een fantastische samenwerking opgebouwd met het team van Starbucks en wij zijn blij om het nieuwe Coffee + Cows project vandaag te lanceren. Onze twee organisaties delen veel dezelfde waarden en de betrokkenheid om kleine boeren te ondersteunen. Daarnaast voelen wij een verantwoordelijkheid om duurzame praktijken aan te moedigen. We kijken ernaar uit om samen te werken en echte veranderingen door te voeren in gemeenschappen in Oost-Afrika.”

Starbucks is trots om de mijlpaal van 99% gecertificeerde ethisch verkregen koffie te bereiken door middel van haar Coffee and Farmer Equity (C.A.F.E) Practices, ontwikkeld met Conservation International. C.A.F.E. Practices zijn een reeks duurzaamheidsnormen die zijn ontworpen om landbouwers te helpen koffie te verbouwen op een manier die beter is voor zowel de mensen als de planeet. Meer dan een miljoen koffieboeren op vier continenten hebben geprofiteerd van het programma. Starbucks is ook een oprichter van de Sustainable Coffee Challenge met Conservation International, met de ambitie om koffie het eerste duurzame landbouwproduct ter wereld te maken.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Koffie & thee Advertorial
Spicy Chai Latte: lunchrooms zien kansen om de omzet te verhogen!

Steeds meer lunchrooms hebben Chai Latte ontdekt: hét superhippe, spannende alternatief voor koffie en thee. Chai Latte is de warme drank op basis van thee en melk met verschillende specerijen; zoals gember, kaneel, anijs, kruidnagel en nootmuskaat. Zet Chai Latte op de kaart en haal vee...

Opening Rotterdam
Papa John´s Pizza opent nieuwe vestiging in Rotterdam

Papa John’s, de op drie na grootste pizza bezorgketen ter wereld, opende op maandag 19 februari een nieuwe vestiging in Rotterdam aan de Goudsesingel 95. Na succesvolle openingen in Amsterdam breidt Papa John’s zich steeds verder uit, nu dus ook in Rotterdam! Papa John’s weet v...

Achtergronden Culinair
Restaurant Valuas Venlo ontwikkelt knaloranje vegetarische Koningsbitterbal

Sterrenrestaurant Valuas in Venlo heeft een speciale Koningsbitterbal ontwikkeld. De bitterbal is gevuld met pompoen en oud-Hollandse specerijen en is knaloranje van kleur. De vegetarische snack is een ode aan Koning Willem-Alexander en Koningsdag. De Koningsbitterbal is de nieuwste aanwinst binnen ...

Interview CityTrip
CityTrip Enschede: interview 'Melan'

In de CityTrip Enschede-reeks bezochten we eerder al Stoet en Meisje, twee relatief nieuwe zaken. Enschede is een stad met een rijke historie en ook binnen het lunchroomaanbod in de stad hebben we een zaak gevonden die zich al langer staande heeft weten te houden. Melan is een dagzaak die al achttie...

Opening Restaurant
De Beren opent eerste vestiging in Apeldoorn

Nabij het stadshart van Apeldoorn, aan de Molenstraat-Centrum opent restaurant De Beren op 22 februari de deuren. Het restaurant heeft een prachtige ligging aan het Apeldoornse kanaal. Hierdoor is het de ideale spot om met mooi weer te vertoeven op het terras, maar ook tijdens de koudere dagen genie...

Dick Koerselman nieuwe voorzitter FNV Horecabond

De leden van FNV Horecabond hebben vandaag tijdens het Ledencongres Dick Koerselman verkozen tot voorzitter. Per 1 april 2018 zal Dick Koerselman het voorzitterschap overnemen van Ben Francooy die 1 mei 2018 met pensioen gaat. Dick Koerselman over zijn rol als voorzitter: “Ik zie het als mi...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: