Starbucks doneert 250.000 pond voor boeren in Oost-Afrika

26 juli 2017 | Roy Spijker

Starbucks heeft samen met internationale ontwikkelingsorganisatie Send a Cow gewerkt aan een nieuw project om landbouwgemeenschappen in Rwanda te helpen effectieve en duurzame landbouwmethoden te ontwikkelen. Vandaag is de lancering van het driejarige Coffee + Cows project waar meer dan 3000 mensen rechtstreeks van zullen profiteren door hen te voorzien van trainingen in duurzame landbouwtechnieken, gender- en sociale ontwikkeling, het leveren van vee evenals continue ondersteuning.

De samenwerking tussen Starbucks en Send a Cow begon toen Starbucks barista’s tijdens een bedrijfsreis om koffieboerderijen te bezoeken een project bezochten dat werd uitgevoerd door de liefdadigheidsorganisatie in Rwanda. Partners (werknemers) waren zo geïnspireerd door hun ervaring dat ze begonnen met een inzamelingsactie bij Starbucks locaties in het Verenigd Koninkrijk voor Send a Cow. Deze activiteit bracht £100.000 op, wat overeenkomt met 153 landbouwfamilies voorzien van een melkkoe.

Voor het Coffee + Cows project dat vandaag wordt gelanceerd, doneert Starbucks 50 pence van elke verkoop van ‘koffie voor thuis’-producten die in de winkels wordt verkocht, inclusief zakken koffiebonen en espresso capsules.* Klanten zullen ook de Send a Cow samenwerking zien op het Starbucks Chilled Classics assortiment van gekoelde koffies, beschikbaar in supermarkten en lokale winkels tot oktober.

Met de samenwerking zullen Send a Cow en Starbucks:
- Meer dan 3000 mensen helpen om toegang te krijgen tot een betrouwbare voedingsbron, verbeterde voeding en de hulp om uit de armoede te komen
- Meer dan 2300 uur training geven over essentiële vaardigheden over hygiëne, gendergelijkheid, agronomie, duurzame landbouwmethoden en ondernemerschap
- Levensveranderende hulp bieden op het gebied van vee (koeien, geiten, kippen), gereedschap, fruitbomen en zaden

Martin Brok, president, Starbucks EMEA zegt: “Deze samenwerking is ontstaan uit de passie van onze partners, iets waar we enorm trots op zijn. We willen aandacht vragen voor het essentiële werk dat Send a Cow doet om landbouwgemeenschappen in Oost-Afrika te helpen, door middel van de verkoop van ‘koffie voor thuis’ in onze winkels en onze gekoelde koffies in de supermarkten. We zijn toegewijd om ethisch verantwoorde koffie te serveren, en dat betekent ook iets terugdoen voor de boeren die zo’n geweldig product hebben. We kijken ernaar uit om dit bericht te delen met onze klanten en om te zien hoe onze donatie de Send a Cow projecten in Rwanda ondersteunt.”

Send a Cow CEO, Paul Stuart zegt: ‘‘We hebben een fantastische samenwerking opgebouwd met het team van Starbucks en wij zijn blij om het nieuwe Coffee + Cows project vandaag te lanceren. Onze twee organisaties delen veel dezelfde waarden en de betrokkenheid om kleine boeren te ondersteunen. Daarnaast voelen wij een verantwoordelijkheid om duurzame praktijken aan te moedigen. We kijken ernaar uit om samen te werken en echte veranderingen door te voeren in gemeenschappen in Oost-Afrika.”

Starbucks is trots om de mijlpaal van 99% gecertificeerde ethisch verkregen koffie te bereiken door middel van haar Coffee and Farmer Equity (C.A.F.E) Practices, ontwikkeld met Conservation International. C.A.F.E. Practices zijn een reeks duurzaamheidsnormen die zijn ontworpen om landbouwers te helpen koffie te verbouwen op een manier die beter is voor zowel de mensen als de planeet. Meer dan een miljoen koffieboeren op vier continenten hebben geprofiteerd van het programma. Starbucks is ook een oprichter van de Sustainable Coffee Challenge met Conservation International, met de ambitie om koffie het eerste duurzame landbouwproduct ter wereld te maken.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunch
Wat eet men wereldwijd tijdens de lunch?

Lunchen op kantoor, bij ons in Nederland is dat meestal snel even een broodje. 1 op de 3 eet zijn lunch alleen. En 20% doet dat vaak ook nog eens achter zijn bureau. Maar wat eten ze in andere landen? En hoe verhoudt ons populaire broodje kaas zich tot de keuzes die ze in onze buurlanden maken? W...

Opening Achtergronden
BRAM’S Gourmet Frites opent vestiging in Delft

Voor een portie overheerlijke frites met Stoof kan het publiek in Delft vanaf 22 augustus terecht bij BRAM’S Gourmet Frites op het terrein van de Makro aan de Schieweg. Hier opent een nieuwe containervestiging van de bekende frietformule. Eigenaar Rocco Ladage vertelt enthousiast over de ni...

Internationaal
Lijst van schone en vieze horeca in Frankrijk

De Franse overheid controleert de horeca op naleving van geldende regels met betrekking tot hygiëne. De keuringsdienst heeft nu de bevindingen geopenbaard, dus wie Frankrijk bezoekt, kan via deze weg de horeca checken op netheid. Op deze website vind je de beoordelingen. Overigens moesten...

Wijn
Duurdere wijn smaakt echt beter

Duurdere wijn wordt vaker beoordeeld als betere wijn, zelfs als deze wordt vergeleken met een identieke wijn waar een lager prijskaartje aan hangt. Duitse wetenschappers hebben hier bewijs voor gevonden. Eerdere psychologische studies gaven al aan dat ons brein op deze wijze functioneert, en dit ond...

Economie
CBS: steeds meer banen en horeca in de voorhoede

In het tweede kwartaal van 2017 is het aantal banen opnieuw toegenomen. Op jaarbasis is de banengroei de grootste sinds 2008. Ook het aantal vacatures nam in het tweede kwartaal sterk toe. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste kwartaalcijfers over de arbeidsmarkt. Sterkste toename banen sind...

Food Events
Pittig foodfestival in Eindhoven

De zesde editie van Dutch Chili Festival vindt plaats op zondag 10 september in het Klokgebouw Eindhoven. Dutch Chili Fest is het enige Nederlandse festival dat geheel in het teken staat van de chilipeper. Er zijn verschillende wedstrijden om te bepalen wie de grootste portie pittigheid aankan, e...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: