Restaurant Foodsy bleek een grap

9 november 2015 |
Restaurant Foodsy bleek een grap<

Innovatief. Baanbrekend. En mislukt. Foodsy, het Amsterdamse restaurant zonder personeel dat op 5 november openging, is na drie dagen ontaard
in een grote puinhoop. Dit is vandaag bekend gemaakt door FNV Horeca, dat Foodsy opzette als experiment.

Chaos alom
Gasten zelf laten koken, drank inschenken en bedienen, het baanbrekende restaurantconcept van sterrenkok en food creative Edwin Sander bleek uiteindelijk toch niet zo succesvol. In de praktijk zorgde deze nieuwe ‘experience’ voor een overvolle keuken waar gasten elkaar in de weg liepen, gerechten mislukten, servies, glazen en etensresten op de vloer belandden en de afwas niet werd gedaan. Ook verliet een groot aantal gasten Foodsy zonder af te rekenen en waren veel gasten ontevreden over de geboden ervaring.

Bekijk hier het filmpje:


Horecapersoneel onmisbaar
Met dit restaurantexperiment is aangetoond dat horecapersoneel onmisbaar is voor een gezellig, goed verzorgd en veilig avondje uit met lekker eten. Waar supermarkten de caissières kunnen vervangen door zelfscanners, heeft de horeca zijn vakmensen keihard nodig. Toch wordt werken in de horeca steeds minder aantrekkelijk gemaakt. Tegenover het altijd maar werken in de weekenden, avonden en op feestdagen, korte en flexibele arbeidscontracten en zware arbeidsomstandigheden staat namelijk vaak een oneerlijke en onzekere beloning. Jaarlijks keren ruim 140.000 serveersters, barmannen, afwassers en koks de horeca de rug toe. Dit is bijna de helft van al het horecapersoneel.

FNV Horeca
Ben Francooy, voorzitter FNV Horeca: “Veel vakmensen die met passie en trots in de horeca werken, raken gefrustreerd omdat het werk zo slecht betaalt. Zij zoeken uiteindelijk toch maar een vaste baan buiten de horeca zodat ze fatsoenlijk hun gezin kunnen onderhouden of eindelijk eens een hypotheek kunnen krijgen. Deze rampzalige leegloop moet zo snel mogelijk stoppen. Zonder goede vakmensen wordt het één grote puinhoop.“

Reacties
Met het experiment Foodsy wilde FNV Horeca keihard aantonen dat horecapersoneel onmisbaar is. En dat is gelukt. Veelgehoorde reacties waren dat horecapersoneel het visitekaartje is van een restaurant en dat je zonder horecapersoneel als gast net zo goed thuis kunt blijven. FNV Horeca roept iedereen op een petitie te ondertekenen op www.horecapersoneelisonmisbaar.nl die aandacht vraagt voor een eerlijke beloning en goede arbeidsvoorwaarden voor horecapersoneel. Tijdens de Horecava 2016 wil FNV Horeca deze petitie aanbieden aan werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland. Daarnaast spoort de bond werknemers aan om ook zelf de handen ineen te slaan en samen met FNV Horeca in actie te komen.

Cao Horeca
Er is al bijna 2 jaar geen cao meer voor de horeca en de laatste loonsverhoging voor het personeel dateert alweer uit 2013. Onderhandelen hierover willen horecawerkgevers nog steeds niet. Francooy: “De omzetten van de horeca zijn inmiddels al voor het achtste kwartaal op rij gestegen, maar het personeel ziet hier niets van terug.”

“Er moet iets veranderen,” zegt topkok Edwin Sander, die met FNV Horeca aan het Foodsy-project werkte. Als ondernemer, maar ook als voormalig horecawerknemer beseft hij hoe belangrijk vakmensen in de horeca zijn. “Als de leegloop zo doorgaat, zal dat voor veel bedrijven gevolgen hebben. Men gaat het merken aan de kwaliteit. We zitten nu echt op een kantelpunt: keren we het tij of wordt het nog slechter in de horeca?”

Op www.horecapersoneelisonmisbaar.nl staat een filmpje dat gemaakt is op een van de chaotische avonden dat restaurant Foodsy geopend was.
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: