Pieter Punter - Het zout in de pap

5 april 2012 |
Pieter Punter - Het zout in de pap<

Na cholesterol, vet, eieren en suiker is het nu de beurt aan zout – de stille moordenaar. Volgens het voedingscentrum mogen we per dag maximaal 6 gram zout consumeren, maar krijgen we zeker twee keer zoveel binnen, wat niet goed is voor onze gezondheid.

Zout is de meest efficiënte en goedkoopste smaakmaker. Zonder zout is brood oneetbaar, smaakt een eitje niet lekker en is kaas geen kaas meer. Daarnaast is zout een belangrijk conserveermiddel: zonder zout geen worst en geen haring. In tegenstelling tot suiker, waarvoor een groot aantal vervangers bestaat, is er voor zout nauwelijks een alternatief. De wetenschap is er naarstig naar op zoek, maar tot op heden nog zonder succes.

De hoeveelheid zout die wij binnenkrijgen is in de afgelopen 30 jaar sterk gestegen. De belangrijkste bronnen zijn ons dagelijks brood en de vele kant-en-klaarproducten. In de afgelopen 10 jaar is er echter wel een en ander gebeurd. De voedingsindustrie dringt de hoeveelheid zout sterk terug (deels onder de druk van wettelijke maatregelen) en consumenten worden voorgelicht over het gevaar van teveel zout.

Ondanks die gezondheidswaarschuwingen accepteert de consument een sterke afname van zout in voedingsmiddelen niet. Daarom probeert men de hoeveelheid zout in brood geleidelijk te verlagen. Zo heeft de consument het niet in de gaten en went hij eraan. Hetzelfde is in de afgelopen 10 jaar met soep gedaan: de hoeveelheid zout hierin is aanzienlijk gereduceerd. Er blijkt echter geen daling te zijn in de beoordeelde zoutheid van soep; consumenten vinden soep nu zelfs iets zouter dan 10 jaar geleden.

Toch blijft het me verbazen dat er niet voor een simpelere oplossing wordt gekozen: haal het meeste zout uit kant-en-klaarproducten en laat de consument zelf zout toevoegen. Zo ging dat vroeger ook. In een zakje Smith Chips zat vroeger een klein papieren buideltje met zout. Je kon het dus desgewenst zelf toevoegen. Het zakje zout ontbrak echter ook wel eens, maar dat was niet leuk want dan werd je met de neus op de feiten gedrukt: zonder zout smaakt het echt nergens naar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
"We bakken 10.000 American pancakes per jaar

The Blueberry is een Amerikaanse lunchroom gevestigd op twee plekken in Amersfoort. De vestiging op Emiclaerhof in Amersfoort-Noord bevat zo’n 70 binnen- en 60 buitenzitplaatsen. Door het hippe en stijlvolle interieur voelt het echt alsof je in Amerika zit. De doelgroep wisselt per locatie,...

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: