Ontdekken en genieten: Op wereldreis bij De Ontdekking [video]

14 februari 2020 | Marit Vosmeer

Op de hoek van de altijd levendige Voorstraat in Utrecht bevindt zich lunchroom De ontdekking, die je in gedachten even meeneemt naar een ander land. Onder het genot van een Braziliaanse koffie of Arabic-night smoothie, word je even weggetrokken uit de dagelijkse sleur.

De Ontdekking zorgt voor een vleugje vakantiegevoel, zegt Ilse Nelemans, eigenaresse van de Ontdekking. Ze is zelf een jaar of zes actief in de horeca en binnen de zaak, en staat zelf graag op de werkvloer of in de keuken.

Een geschiedenis te mooi om te laten liggen

“60 jaar lang heeft op deze locatie een reisbureau gezeten,” vertelt Ilse. Ze zit aan een kleine vier-persoons tafel naast de plek waar vroeger de bureaus van de medewerkers van het reisbureau stonden. Naast haar op de muur staat een mooie muurschildering van de wereldkaart. Ilse vertelt dat deze schildering ook nog uit de tijd van het reisbureau komt. “In de tijd dat reisbureaus het moeilijk kregen, werd besloten het pand te verhuren aan iemand uit de horeca. Dus hebben wij het overgenomen. Wij vonden de geschiedenis van dit pand te mooi om te laten liggen. Dus we dachten: die moeten we erin houden!”

Verschillende hoekjes

Het pand van De Ontdekking komt uit de 14e eeuw en is dus al heel oud, vertelt Ilse. “Destijds hebben ze ooit drie huizen samengevoegd, wat maakt dat het een heel gek pand is geworden met allemaal verschillende niveautjes.” Dit maakt het eigenlijk heel charmant met overal kleine trapjes en hoekjes. “Ergens werkt dit ook onhandig. Mensen willen hier graag naar binnen, maar vinden het er vaak druk en klein uitzien. Het is grappig dat je mensen kunt verassen met hoe groot het hier eigenlijk is.” De ontdekking heeft voor 75 man plek, wat voor een klein pand als dit inderdaad best veel is. “Mensen voelen ook niet dat dit eigenlijk best een grote zaak is, want de gasten zitten als het ware in een eigen hoekje.” Elk ‘hoekje’ heeft een ander land als thema. Het interieur is hier ook op aangepast en de menukaart bestaat uit gerechten uit veel verschillende landen. “We proberen mensen echt te laten genieten van de buitenlandse sfeer.”

Recepten, nergens zo uniek als hier

Voor de mensen die eens een keer écht wat anders willen proberen, kunnen eens een kijkje nemen op de menukaart van De Ontdekking. “Onze chef-kok Ans heeft zelf de hele wereld over gereisd, dus daar komt de meeste inspiratie voor onze recepten ook vandaan.” Ilse laat ook weten dat ze verder heel bewust uitzoeken wat voor soort gerechten in welk continent hardlopers zijn. Ook binnen het team hebben ze mensen die veel reizen en nemen ook vaak recepten mee terug. “Dan vertellen ze enthousiast: Goh, ik heb nou toch iets gegeten!” In de keuken van de zaak worden door de koks vooral lokale producten gebruikt die worden ingekocht via leverancier. Vanwege duurzaamheid halen ze ook producten, geïnspireerd op de traditionele keuken, uit Nederland.

Duurzaamheid is een ding

“Wij bij De Ontdekking geloven zeker dat wij een steentje bij kunnen dragen om de aardbol te redden. Dit doen we door kleine aanpassingen binnen het bedrijf.” Ilse noemt voorbeelden als het vervangen van ledverlichting maar vertelt ook dat ze stiekem, maar steeds minder stiekem, veganistische recepten op de kaart zetten om vleesconsumptie te verminderen. “Twee van onze drie warme lunchgerechten zijn veganistisch. Bij al onze vleesgerechten wordt door het keukenpersoneel gebruik gemaakt van vlees dat bij een lokale biologische slager vandaan komt.” De Ontdekking is tot nu toe de enige lunchroom waarbij je gratis melk kan laten vervangen voor haver- of sojamelk. Het inkopen van deze producten is natuurlijk wel duurder, maar ze vervuilen veel minder.

Bergbeklimmers ontbijtje

Sommige zaken lopen heel erg op de trends vooruit, terwijl hier bij De Ontdekking het team trends aanpast op de vraag van de klant. “We zijn niet echt een early adopter, maar we gaan wel graag met de trends mee. Wat ik zie als foodtrends is vooral dat mensen tegenwoordig op zoek zijn naar een goed hoofdgerecht en een glas wijn, en dat het ontbijt nog steeds heel erg groeit.” Ook bij De Ontdekking merken ze dat ontbijtjes buiten de deur erg gewild zijn. Ilse vertelt dat ‘Het Bergbeklimmers Ontbijtje’, dat bestaat uit roerei, bacon, croissantjes en brood, een van hun bestsellers is. “Dit ontbijtje is zo simpel en gaat tegen de trends in. Toch is er ontzettend veel vraag naar.”

Verdwalen in De Ontdekking

Omdat het pand uit zo veel verschillende hoeken bestaat, gebeurt het nogal vaak dat klanten daadwerkelijk verdwalen in De Ontdekking. “Wat we echt vaak meemaken is dat we bijvoorbeeld in de spoelkeuken bezig zijn en dat mensen heel aarzelend naar mij toe komen en vragen: is hier beneden ook nog plek? Dan zeggen wij vaak: nee, alleen als je wilt helpen met afwassen?!”

Aanstekelijke vriendelijkheid

Volgens Ilse komen de mensen door twee dingen op bezoek bij De Ontdekking. “Allereerst komen ze voor de sfeer.” Het pand heeft iets heel erg unieks, en gelukkig hebben wij een team weten te vormen die dit ook echt bevestigt. “Ons team is lief en warm, en dat merken de mensen die hier komen ook. Wij hebben nooit last van vervelende klanten. Iedereen lijkt alleen maar liever te worden als ie hier is.” Ook heeft de zaak het imago van een koffietentje, maar voor een koffietentje heeft De Ontdekking wel een extreem goede kaart. Met hun bijzondere gerechten is De Ontdekking eigenlijk een lunch-ontdekking.

Deze crossmediale productie is gemaakt door Marit Vosmeer, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Video
Op reportage: Brownies&downies Woerden

"Onze medewerkers zijn puur", laat Dave van der Wolk weten in een interview met Lunchroom.nl. Het is een belangrijk onderdeel in het concept van de alsmaar groeiende lunchroom. ‘Onze kanjers (red. de medewerkers van Brownies & Downies) zijn het gezicht van de zaak." Het c...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: