'Omzet cafetaria's te laag getaxeerd'

28 maart 2017 | Roy Spijker

De jaaromzet van de 4800 cafetaria’s en snackbars in Nederland is door onderzoekers jarenlang veel te laag getaxeerd. Er circuleren cijfers van 600 tot 900 miljoen euro. In werkelijkheid is dit zeker 1,2 miljard. Dit blijkt uit cijfers van ProFri, de vakvereniging van professionele frituurders. ProFri werkt samen met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) om kwalitatief betere branchecijfers te krijgen.

Het is voor het eerst dat gedetailleerde CBS-cijfers over cafetaria’s, snackbars en andere professionele frituurbedrijven worden bekendgemaakt. Zelf hanteert het CBS in zijn kwartaalberichten de bulkgroep “fastservicebedrijven”. Daarin zijn de cijfers van verschillende bedrijfstypen opgeteld, naast cafetaria’s ook onder meer fastfoodrestaurants, lunchrooms, shoarmazaken en ijssalons. Verschillende organisaties pleitten in het verleden al voor meer detaillering. ProFri lukte het als eerste deze te bemachtigen. Als vereniging heeft ze het recht op totaalcijfers van aangesloten leden.

Friet Index
Namens ProFri zegt Frans van Rooij: “Wij vertegenwoordigen bijna 500 professionele frituurbedrijven en dus ruim 10 procent van de branche. Op basis van hun gemiddelde omzet ga je richting een totaalomzet van 1,5 miljard euro. Omdat we een correctie hebben toegepast tussen leden en niet-leden, komen we uit op 1,2 miljard.” Van Rooij vindt kwalitatieve cijfers van groot belang. ProFri werkt daarom ook aan een eigen Friet Index, waarbij leden rechtstreeks input gaan leveren. “Cijfers geven je zicht op de trends in de sector,” zegt hij. In de cijfers is een duidelijke trendbreuk zichtbaar. Het CBS neemt het jaar 2010 als uitgangspunt (2010=100). Duidelijk is te zien dat de omzet in de branche tussen het eerste en tweede kwartaal van 2014 de stijgende lijn hervindt – en deze sindsdien vast houdt.

Niet rooskleurig
Toch stemmen de CBS-cijfers Van Rooij niet helemaal vrolijk. Sinds 2010 – en dus met name sinds begin 2014 - is de omzet van onderzochte frituurbedrijven gestegen met 19,7 procent. “Dat is over de hele periode nog geen 3 procent gemiddeld per jaar. Omdat prijsstijgingen niet zijn verrekend, ligt de werkelijke groei aanmerkelijk lager. Nee, dat vind ik niet rooskleurig.” Cafetaria’s profiteren onvoldoende van de groei in gemaksvoeding, stelt Van Rooij. “Logisch misschien, want de concurrentie neemt enorm toe. Maar eigenlijk moet de sector juist profiteren van de groei bij gemaksvoeding.” Wel plaatst Van Rooij nog de volgende kanttekening bij de gemiddelde cijfers: “Duidelijk is zichtbaar dat er binnen de branche een verdere tweedeling plaatsvindt. Er zijn bedrijven die rond de index van 100 blijven of het zelfs minder goed doen dan in 2010. Daar staan de nodige bedrijven tegenover die juist bovengemiddeld goed scoren.”

Frequente bezoekers
Zorgelijk noemt Van Rooij de afname van het aantal bezoekers. “Ook hierbij is natuurlijk het branchegemiddelde weer de basis. En hieruit blijkt dat cafetaria’s moeten uitkijken dat ze straks niet zijn aangewezen op een kleine populatie van heavy users, frequente bezoekers.” Van Rooij beseft dat veel consumenten zich afkeren van de frituurbranche vanwege het vermeend negatieve imago. Hij zegt: “Als relatief nieuwe vakvereniging zijn we er elke dag mee bezig om te tonen dat de vele prachtige frituurbedrijven de beeldvorming ten onrechte tegen hebben. Friet, kroketten en andere gefrituurde lekkernijen hebben niets met vet en ongezond voedsel te maken.” De initiatieven van de vakvereniging moeten op termijn deze verkeerde beeldvorming bij de consument geleidelijk aan veranderen. Een bijna onmogelijke opgave, maar niets doen is volgens Van Rooij geen optie: “We hebben als vakvereniging de focus op kennis en vakmanschap, het bevorderen ervan en zichtbaar maken in de richting van de consument. Het Goed Gefrituurd Kuurmerk moet daaraan gaan bijdragen en met de Nationale Week van de Friet brengen eerlijke, objectieve informatie onder de aandacht bij het grote publiek. Want ons frietje verdiend beter.”


 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: