'Omzet cafetaria's te laag getaxeerd'

28 maart 2017 | Roy Spijker

De jaaromzet van de 4800 cafetaria’s en snackbars in Nederland is door onderzoekers jarenlang veel te laag getaxeerd. Er circuleren cijfers van 600 tot 900 miljoen euro. In werkelijkheid is dit zeker 1,2 miljard. Dit blijkt uit cijfers van ProFri, de vakvereniging van professionele frituurders. ProFri werkt samen met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) om kwalitatief betere branchecijfers te krijgen.

Het is voor het eerst dat gedetailleerde CBS-cijfers over cafetaria’s, snackbars en andere professionele frituurbedrijven worden bekendgemaakt. Zelf hanteert het CBS in zijn kwartaalberichten de bulkgroep “fastservicebedrijven”. Daarin zijn de cijfers van verschillende bedrijfstypen opgeteld, naast cafetaria’s ook onder meer fastfoodrestaurants, lunchrooms, shoarmazaken en ijssalons. Verschillende organisaties pleitten in het verleden al voor meer detaillering. ProFri lukte het als eerste deze te bemachtigen. Als vereniging heeft ze het recht op totaalcijfers van aangesloten leden.

Friet Index
Namens ProFri zegt Frans van Rooij: “Wij vertegenwoordigen bijna 500 professionele frituurbedrijven en dus ruim 10 procent van de branche. Op basis van hun gemiddelde omzet ga je richting een totaalomzet van 1,5 miljard euro. Omdat we een correctie hebben toegepast tussen leden en niet-leden, komen we uit op 1,2 miljard.” Van Rooij vindt kwalitatieve cijfers van groot belang. ProFri werkt daarom ook aan een eigen Friet Index, waarbij leden rechtstreeks input gaan leveren. “Cijfers geven je zicht op de trends in de sector,” zegt hij. In de cijfers is een duidelijke trendbreuk zichtbaar. Het CBS neemt het jaar 2010 als uitgangspunt (2010=100). Duidelijk is te zien dat de omzet in de branche tussen het eerste en tweede kwartaal van 2014 de stijgende lijn hervindt – en deze sindsdien vast houdt.

Niet rooskleurig
Toch stemmen de CBS-cijfers Van Rooij niet helemaal vrolijk. Sinds 2010 – en dus met name sinds begin 2014 - is de omzet van onderzochte frituurbedrijven gestegen met 19,7 procent. “Dat is over de hele periode nog geen 3 procent gemiddeld per jaar. Omdat prijsstijgingen niet zijn verrekend, ligt de werkelijke groei aanmerkelijk lager. Nee, dat vind ik niet rooskleurig.” Cafetaria’s profiteren onvoldoende van de groei in gemaksvoeding, stelt Van Rooij. “Logisch misschien, want de concurrentie neemt enorm toe. Maar eigenlijk moet de sector juist profiteren van de groei bij gemaksvoeding.” Wel plaatst Van Rooij nog de volgende kanttekening bij de gemiddelde cijfers: “Duidelijk is zichtbaar dat er binnen de branche een verdere tweedeling plaatsvindt. Er zijn bedrijven die rond de index van 100 blijven of het zelfs minder goed doen dan in 2010. Daar staan de nodige bedrijven tegenover die juist bovengemiddeld goed scoren.”

Frequente bezoekers
Zorgelijk noemt Van Rooij de afname van het aantal bezoekers. “Ook hierbij is natuurlijk het branchegemiddelde weer de basis. En hieruit blijkt dat cafetaria’s moeten uitkijken dat ze straks niet zijn aangewezen op een kleine populatie van heavy users, frequente bezoekers.” Van Rooij beseft dat veel consumenten zich afkeren van de frituurbranche vanwege het vermeend negatieve imago. Hij zegt: “Als relatief nieuwe vakvereniging zijn we er elke dag mee bezig om te tonen dat de vele prachtige frituurbedrijven de beeldvorming ten onrechte tegen hebben. Friet, kroketten en andere gefrituurde lekkernijen hebben niets met vet en ongezond voedsel te maken.” De initiatieven van de vakvereniging moeten op termijn deze verkeerde beeldvorming bij de consument geleidelijk aan veranderen. Een bijna onmogelijke opgave, maar niets doen is volgens Van Rooij geen optie: “We hebben als vakvereniging de focus op kennis en vakmanschap, het bevorderen ervan en zichtbaar maken in de richting van de consument. Het Goed Gefrituurd Kuurmerk moet daaraan gaan bijdragen en met de Nationale Week van de Friet brengen eerlijke, objectieve informatie onder de aandacht bij het grote publiek. Want ons frietje verdiend beter.”


 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Download nu de Werkgeversverklaring Avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Wet- en regelgeving Interview
Let op: wijzigingen in de wetgeving voor de horeca

Op het kantoor van Catch Legal werken juristen aan allerhande kwesties die betrekking hebben op bestuursrecht en omgevingsrecht. Binnen dit domein vallen veel zaken die voor horecaondernemers van belang zijn, want bijna alles waarbij je te maken krijgt met de overheid, valt hierbinnen. Van verbouwin ...

Financieel Horeca & Belasting
De 3 meest gebruikte ondernemingsvormen in de horeca

In het artikel ‘'Hoe wordt de winst van uw lunchzaak belast? Leer het hier!’ vertellen wij u alles over de belasting die u betaalt over de winst van uw horecaonderneming. Of u vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting moet betalen, is afhankelijk van de rechtsvorm waarmee u uw ond ...

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: