Nederlanders consumeren vaker onderweg en op kantoor

15 september 2017 | Roy Spijker

In Nederland vindt de food-consumptie vaker buitenshuis plaats. Niet alleen in de klassieke horeca, maar ook op high traffic-locaties langs de snelweg en op het station. Ook bedrijfscateraars groeien weer. In 2017 verwacht FoodService Instituut Nederland (FSIN) dat bij tankshops, bedrijfsrestaurants en op het station de gezamenlijke omzet met gemiddeld drie procent stijgt naar 2,71 miljard euro.

Uit consumentenonderzoek door GfK en ABN AMRO blijkt dat er bij de verkoop van producten binnen deze kanalen meer groei te behalen valt, ook voor de consument en de leverancier. De bezoeker beoordeelt de frequentie van nieuwe producten in het bedrijfsrestaurant met rapportcijfer 6,4. Ook verwacht de bezoeker betere communicatie over de inhoud (calorieën, vet, etc.) van vers bereide producten. Dit beoordelen zij met een 6,3 in het bedrijfsrestaurant en ze geven tankshops het cijfer 6,6.

Bezoekers van tankshops hebben gemiddeld 4,26 euro over voor een ontbijt, 6,46 euro voor een lunch en 9,76 euro voor een avondmaaltijd. ABN AMRO benadrukt dat een betere samenwerking met leveranciers nodig is voor een aansprekend en sneller wisselend aanbod. Bijvoorbeeld ook voor ontwikkeling van apps waarmee de bezoeker alvast iets kan bestellen of een  aanbieding krijgt. Want snelle service, gemak en aantrekkelijke promoties vindt de bezoeker belangrijk.

Verblijfslocatie

Succesvolle concepten richten zich duidelijk op doelgroepen en ontwikkelen moderne food-concepten op locaties waar het prettig is om te verblijven, werken en vergaderen. De bedrijfscatering verandert zo steeds meer van puur exploitatie van locaties om te eten naar een verblijfslocatie waar beleving en gastvrijheid centraal staan. Dit is ook om externe bezoekers te trekken, zoals zzp'ers. Bovendien worden er stappen gezet op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.

Maar liefst 49% van de bezoekers vindt dat het assortiment gezonde producten in het bedrijfsrestaurant het afgelopen jaar is toegenomen. Ook bij tankshops doen nieuwe concepten hun intrede, met een uitgebreid food-aanbod, wifiverbindingen, schone wc's en ruime parkeergelegenheid. De pompbediende wordt steeds meer een gastvrouw of -heer die ook producten bereidt. Op treinstations breidt het food-aanbod zich eveneens uit met on-the-go producten en maaltijden. De aankopen worden geconsumeerd op het perron (36 procent), in de trein (34 procent ) of in een eet- of drinkgelegenheid op het station (18 procent).

'Denken als een kok'

Locaties zonder horeca-achtergrond, zoals tankshops, hebben behoefte aan ondersteuning en advies van leveranciers. Bijvoorbeeld over de presentatie van producten, productinformatie en inzicht in consumententrends. "Fabrikanten en leveranciers kunnen hierop inspelen door 'te denken als een kok': door menusuggesties aan te bieden, door informatie over de herkomst van producten te geven en door de maximale inzet van producten om verspilling tegen te gaan en kosten te reduceren. Zoals broodproducten die je op verschillende momenten kunt inzetten: 's ochtends als onderdeel van het ontbijt en 's middags als lunch-pizza uit de oven", vertelt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. "Flexibiliteit en snelheid vragen ook om investeringen in moderne productielijnen en digitalisering. Dit zorgt voor een meer efficiënte aansturing van de productie om snel tussen klantspecificaties te schakelen Het aannemen van meer personeel met achtergrond in de horecasector moet ook de samenwerking met afnemers versterken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: