Meer parmaham geproduceerd in 2016

17 mei 2017 | Roy Spijker

De Parmahamproducenten sloten 2016 af met een productie van 8,7 miljoen hammen tegen 8,4 miljoen in 2015, een stijging van 2.8%. De export bedroeg 17,3 miljoen hammen en had een waarde van 280 miljoen Euro, een stijging van 1,2%. Door een verbetering van het marktevenwicht verminderden de voorraden en herstelden de markt prijzen ten opzichte van 2015.

Italië blijft, ondanks een lichte terugval van de binnenlandse consumptie (-2%) met een aandeel van 68% van de productie de belangrijkste afzetmarkt. In de export is dee EU met een aandeel van 61% het belangrijkste afzet gebied.

Verenigde Staten belangrijkste exportmarkt
Belangrijkste exportmarkt is de VS met een aandeel van 26 % in de export. Na de VS zijn Frankrijk (met een export aandeel van 18%), Duitsland (14%) en Engeland met 11% de belangrijkste afzetlanden. Nederland neemt binnen de EU met een exportaandeel van 2,1% een zesde plaats in en had van de belangrijkste afzetlanden - met een stijging van 12,2 % in 2016 - de hoogste groei.

“We hebben onszelf een ambitieus doel gesteld”, aldus Vittorio Capanna, voorzitter van het Parmaham Consortium “ en dat is de export op korte termijn over de 3 miljoen hammen te krijgen. De concurrentie op de wereldmarkt zien we als een uitdaging en is nog niet voor alle producenten haalbaar, maar als branche worden we gestimuleerd door de uitstekende resultaten tot zover. We moeten niet vergeten dat we - slechts 10 jaar geleden - blij waren met de export van 2 miljoen hammen. Dit moedigt aan om ons groeiplan door te zetten. Parmaham is uitgegroeid tot een toonaangevend merk op de internationale delicatessenmarkten.“

Voorgesneden Parmaham
De productie van voorgesneden ham stabiliseerde zich met een totaal van 79 miljoen pakjes in 2016, mede door een kleine terugval van de binnenlandse markt die 24% van de productie opneemt. Dit werd gecompenseerd door een lichte groei in de exportmarkten. Het aandeel van voorgesneden Parmaham in de totale export bedroeg circa 43%. De afzet hiervan vindt vooral in de EU plaats (circa 54% van de totale voorgesneden export). In Engeland wordt Parmaham het meest voorverpakt verkocht (86% van de totale export naar de VK), in Nederland ligt dat percentage op 68%. Buiten Europa schommelt het aandeel Parmaham dat voorverpakt verkocht wordt tussen circa 5% en 10% van de totale export.

Overig nieuws

Food Tech
App helpt Amsterdamse horeca in strijd tegen voedselverspilling

Lunchie Market is een nieuwe app die buurtbewoners op een goedkope manier kennis laat maken met de exclusieve gerechten van restaurants in hun omgeving. Wie gebruik maakt van het bijzondere aanbod van de...

Koffie & thee
Doppio Arnhem trakteert op ijskoude verrassing

2012; Beatrix was nog gewoon koningin, Holleeder kwam op vrij voeten en Laura Dekker zeilde de wereld rond. Maar dit alles werd natuurlijk overschaduwd door het feit dat Doppio Espresso haar deuren opende in Arnhem. Op zaterdag 26 mei 2012 om precies te gaan, de snelle rekenaars zullen nu tot de ...

Economie Food
Franchising in horeca neemt toe in Nederland

De franchisesector heeft in 2016 een boost gekregen. Opvallend is de toename van het aantal medewerkers (+3,8%) en de omzet (+3,2%). De sector Detailhandel Food is met de meeste medewerkers en een omzet van maar liefst meer dan 14.1 miljard euro het meest opvallend. Dit is gerealiseerd met mind...

Food Awards
Beste hamburgermaker van Nederland wil prijzen winnen met kipburger

Tijdens National Hamburger Day op zondag 28 mei 2017 viert de Familie Ter Marsch haar hamburgersuccessen van de afgelopen jaren. Tevens blikt zij vooruit met een voorproefje op de World Food Championships in Alabama, Amerika, bij Café Ter Marsch. Op zondag 28 mei serveren zij voor bij de b...

Bezorgen
Eten bestellen via Facebook, een zegen voor restaurants?

In de Verenigde Staten test Facebook het bestellen van eten via het social media kanaal. Restaurants klagen al langer over de hoge kosten bij Thuisbezorgd, dus dit zou een 'game changer' kunnen zijn binnen de bezorgmarkt. Facebook rolt meer functionaliteiten uit, zoals het plaatsen van va...

Video
Video: waarom bezoekers de Europa League finale niet in de horeca bekijken

Irritante gasten, betweters, pseudo-kenners, negatievelingen en een barman die liever voetbal kijkt dan biertjes tapt... Voetbal kijken is leuk, maar soms kun je je ergeren aan de kleinste dingen wanneer de gemoederen hoog oplopen. In deze video zie je waarom bepaalde mensen de finale van de Euro...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang tweewekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: