Meer parmaham geproduceerd in 2016

17 mei 2017 | Roy Spijker

De Parmahamproducenten sloten 2016 af met een productie van 8,7 miljoen hammen tegen 8,4 miljoen in 2015, een stijging van 2.8%. De export bedroeg 17,3 miljoen kilogram en had een waarde van 280 miljoen Euro, een stijging van 1,2%. Door een verbetering van het marktevenwicht verminderden de voorraden en herstelden de markt prijzen ten opzichte van 2015.

Italië blijft, ondanks een lichte terugval van de binnenlandse consumptie (-2%) met een aandeel van 68% van de productie de belangrijkste afzetmarkt. In de export is dee EU met een aandeel van 61% het belangrijkste afzet gebied.

Verenigde Staten belangrijkste exportmarkt
Belangrijkste exportmarkt is de VS met een aandeel van 26 % in de export. Na de VS zijn Frankrijk (met een export aandeel van 18%), Duitsland (14%) en Engeland met 11% de belangrijkste afzetlanden. Nederland neemt binnen de EU met een exportaandeel van 2,1% een zesde plaats in en had van de belangrijkste afzetlanden - met een stijging van 12,2 % in 2016 - de hoogste groei.

“We hebben onszelf een ambitieus doel gesteld”, aldus Vittorio Capanna, voorzitter van het Parmaham Consortium “ en dat is de export op korte termijn over de 3 miljoen hammen te krijgen. De concurrentie op de wereldmarkt zien we als een uitdaging en is nog niet voor alle producenten haalbaar, maar als branche worden we gestimuleerd door de uitstekende resultaten tot zover. We moeten niet vergeten dat we - slechts 10 jaar geleden - blij waren met de export van 2 miljoen hammen. Dit moedigt aan om ons groeiplan door te zetten. Parmaham is uitgegroeid tot een toonaangevend merk op de internationale delicatessenmarkten.“

Voorgesneden Parmaham
De productie van voorgesneden ham stabiliseerde zich met een totaal van 79 miljoen pakjes in 2016, mede door een kleine terugval van de binnenlandse markt die 24% van de productie opneemt. Dit werd gecompenseerd door een lichte groei in de exportmarkten. Het aandeel van voorgesneden Parmaham in de totale export bedroeg circa 43%. De afzet hiervan vindt vooral in de EU plaats (circa 54% van de totale voorgesneden export). In Engeland wordt Parmaham het meest voorverpakt verkocht (86% van de totale export naar de VK), in Nederland ligt dat percentage op 68%. Buiten Europa schommelt het aandeel Parmaham dat voorverpakt verkocht wordt tussen circa 5% en 10% van de totale export.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca
Monique van Gevelt: gaat het nu werkelijk zo goed met de horeca?

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend. Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooi...

Events Achtergronden
Groot succes voor horecavakbeurs HorecaEvenTT

De elfde editie van de horecavakbeurs HorecaEvenTT, die van 5 tot en met 7 februari in Assen werd gehouden, is op alle fronten een groot succes geweest. De beurs noteerde een bezoekersrecord – vooral op de maandag was het gigantisch druk – een deelnemersrecord en een beursoppervlakte die...

Regelgeving KHN
KHN stuurt brandbrief naar staatssecretaris VWS over verbod rookruimten in de horeca

De uitspraak van het gerechtshof Den Haag van 13 februari jl. betekent kort gezegd dat, op basis van een WHO-verdrag, rookruimten in horeca-inrichtingen niet langer zijn toegestaan. Dat zorgt voor grote onrust bij veel horecaondernemers, want de uitspraak heeft grote impact op de gastvrijheid e...

Food Achtergronden
Nieuw: Koreaans streetfood in Twentsche Foodhal

De Twentsche Foodhal opent in de komende weken drie nieuwe keukens, en breidt hiermee het aanbod in één klap flink uit. Vanaf dit weekend kun je als gast in de foodhal Koreaans streetfood bestellen. En in de eerste week van maart openen een Indiase keuken én een gloednieuw burge...

Interview KHN
De strijd tussen KHN en de marktleiders

In deze serie bespreekt De Restaurantkrant de hete hangijzers in de veranderlijke wereld van de horeca. In de eerste aflevering; de groeiende macht van Thuisbezorgd, IENS en Booking. De Koninklijke Horeca Nederland zet zich als brancheorganisatie in om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor de hore...

Ontbijt Achtergronden
Croissantje onmisbaar bij Nederlands Valentijnsontbijt

De meeste Nederlanders worden op Valentijnsdag graag verrast met een klassiek croissantje, eitje en een glas sap. Dit blijkt uit een steekproef van slaapspecialist Bedden.nl onder 855 respondenten, waar werd gevraagd naar de Valentijnsgewoontes van Nederlandse koppels. Croissantje De absolute ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: