Maaltijdbezorging groeit als kool

13 april 2016 |
Maaltijdbezorging groeit als kool<

Het bezorgen én afhalen van complete maaltijden is een markt met veel potentie en is op dit moment goed voor zo’n 876 miljoen maaltijden op
jaarbasis. Dat is één maaltijd per Nederlander per week. ABN AMRO verwacht dat het segment maaltijdbezorging dit jaar een waarde zal vertegenwoordigen van 695 miljoen euro aan warme maaltijden aan huis. Dat is een groei van 3 procent ten opzichte van 2015. In Nederland zijn het vooral mannen en jongeren die eten bestellen, meestal omdat ze geen zin hebben om te koken (31 procent) of omdat zij een specifieke maaltijd willen (29 procent). Zaterdag is de belangrijkste dag voor het ophalen en bezorgen van maaltijden. 63 procent van de maaltijden worden online besteld en 17 procent via een app. Dit concludeert ABN AMRO op basis van onderzoek dat is uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau GFK, in april 2016.

Spaaracties en vroeg-boekingen zorgen voor loyale klanten
Door een goede kennis van klantvoorkeuren kunnen restauranthouders meer uit hun keuken halen. Hierbij is de belangrijkste uitdaging om klanten te verleiden vaker terug te komen en hen te bewegen van variatie naar routine. Zo vindt de consument het belangrijk dat maaltijden lekker zijn en de prijs-kwaliteitverhouding goed is. Ruim een kwart is bereid meer te betalen als de bezorgtijd korter is, maar de meeste klanten ontvangen liever korting als ze langer van tevoren bestellen. ABN AMRO gelooft dat het loont om vroeg bestellen te stimuleren en zo de capaciteit van zowel de keuken als de bezorging te optimaliseren.

Verbreding buiten hoofdmaaltijd helpt om meer doelgroepen te bereiken
Er liggen veel kansen voor restauranthouders en afhaalformules die klanten stimuleren om niet alleen een hoofdmaaltijd, maar ook bijgerechten, drankjes en een dessert te bestellen. “Keukens kunnen meer klanten aan zich binden door een volledig palet te bieden. Gezinnen zijn een belangrijke doelgroep, omdat één persoon meteen vier of vijf gerechten bestelt en vaak op een eerder tijdstip dan de meeste mensen uit eten gaan. Bezorgen gebeurt echter niet alleen thuis, maar óók op het werk, in parken en hotels: eigenlijk op elk denkbare locatie. Daarom zijn er veel kansen bij nieuwe doelgroepen”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van
ABN AMRO. “Zoals de ‘longstayers’, die enkele maanden in Nederland wonen en werken. Dit zijn mensen die wel geld, maar weinig tijd hebben. Het is belangrijk om deze groepen een aantrekkelijk alternatief voor zelf koken te bieden. Dit kan door een combinatie van variatie, promotie, gezonde alternatieven en maaltijdoplossingen die uit meer dan één hoofdgerecht bestaan.”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: