Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

11 augustus 2020 | Monique van Gevelt

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als je niet té stedelijk ligt.

Hier durfden wij in de piek van de crisis enkel van te dromen: dat onze medelanders en buren voor òns land kiezen deze zomer als hun vakantiestek. Het is ronduit onzeker wat het najaar en de winter gaan brengen, maar dit hebben we alvast ‘in the pocket’. Hopelijk zijn dit de tekenen van een langduriger herstel en niet slechts een opleving. 

Volgens economen wordt Nederland namelijk relatief hard getroffen door onze afhankelijkheid van het buitenland. Het aantal faillissementen en de werkeloosheid zitten in een opwaartse lijn. En als de steunpakketten te vroeg worden afgebouwd en de banken hun ‘kluis’ definitief voor de horeca sluiten, zijn de rapen pas echt gaar.

Maar in de tussentijd blijkt de mens, en dus ook de ondernemer, kort van geheugen en bestaat het gevaar dat ze de misère vergeten zodra het weer beter gaat. Maar het is niet vraag of er een volgende crisis komt, maar wanneer die komt.

Wees voorbereid

Niet alles valt te voorzien of te voorkomen. Weinigen zagen een wereldwijde pandemie op ons afkomen. En toch stond die opeens voor onze deur. Hier was niemand op voorbereid, sommigen waren net lekker aan het investeren en bezig met de groei van hun horecabedrijf.

Het is moeilijk anticiperen op iets waarvan je niet weet dat het eraan komt. Maar je kunt wel zorgen voor een zo stabiel mogelijk bedrijf dat niet te kwetsbaar is voor invloeden van buitenaf. Door buffers op te bouwen, risico’s in te calculeren en toch te investeren in de toekomst.

Soms zie je een crisis al aan de horizon verschijnen terwijl de symptomen zich nog niet volledig manifesteren. Je voelt aan je water dat er wat te gebeuren staat.

Vooruitziende blik

Wil je voorbereid zijn op een toekomstige storm? Dan zijn hier wat punten van aandacht zodat je straks niet je eigen huis of zaak hoeft op te eten.

Het is niet de omzet maar de winst die telt. Hou daarom altijd de vinger op je marges. Want als de omzet opdroogt, heb jij met een gezonde marges niet direct enorme cashflowproblemen.

Zodra je uit dit zware weer komt is het verstandig om direct te starten met het aflossen van je schulden. Zo ben je in een volgende crisis minder kwetsbaar en krijg je geen acute financiële problemen waardoor de banken je de duimschroeven aandraaien.

Reageer snel als je de signalen van een crisis ziet. Snijd in de kosten en kijk kritisch naar alle processen.

Bedrijven die net voor of aan het begin van een recessie gaan bezuinigen staan er na de recessie vaak beter voor. Je gaat afgeslankt door het diepe dal van de crisis heen.

Aan ‘gratis’ geld en goedkoop lenen zitten altijd haken en ogen. Dat is waarom familiebedrijven een crisis beter doorstaan. Ze zijn niet zo zwaar extern gefinancierd en bereid om in te teren op hun eigen vermogen.

Heb je meerdere bedrijven of ‘onderdelen’ waar je toch al vanaf wilde? Verkoop ze op de vooravond van de crisis. Zo heb je minder ‘bagage’ als de crisis op z’n heftigst is. En wellicht heb je dan nog geld in kas om na de crisis te gaan shoppen en iets voor dumpprijs over te nemen.

Kweek vet op de botten door in de goede jaren niet te strooien met geld. Blijf naar de lange termijn kijken en hou je bedrijf financieel gezond. Investeren is goed, maar weeg wel waar je je geld aan uitgeeft.

Bekwame medewerkers vasthouden tijdens een crisis levert je waardering, loyaliteit en een sterk team op. Tijdens een crisis worden medewerkers veelzijdig ingezet, waardoor ze ervaring krijgen in meerdere disciplines. En na de crisis heb je minder wervingsproblemen en ben je sneller weer op volle kracht.

Je hoeft geen helderziende te zijn om te weten dat bovenstaand belangrijk is voor een gezond bedrijf. Toch laten we ons verleiden door mooie praatjes en plaatjes. Hongerig kijken naar andermans succes of dromen over wat had kunnen zijn helpt niet. Onderneem liever realistisch, vooruitziend, doortastend en resultaatgericht. Dat helpt je verder dan geloven in sprookjes.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Schiphol continueert samenwerking met HMSHost International

Amsterdam Airport Schiphol zet haar samenwerking met HMSHost International, de wereldleider op het gebied van eten & drinken, de komende jaren voort. Speerpunt in de samenwerking is de vernieuwde food & beverage strategie van Schiphol. In de nieuwe strategie staan flexibiliteit, kwaliteit, d...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Personalia Restaurant
Nieuwe restaurantmanager voor Wayback Burgers Breda

Sinds 7 september staat er een nieuwe kapitein in het vlaggenschip van Wayback Burgers in Breda; Roxanne Willemse. Met haar achtergrond in de keuken en het succesvol runnen van haar eigen bedrijf heeft ze alle tools in handen om het restaurant volledig eigen te maken en de groei van het restaurant i...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Nice 'n Easy
De verschillen tussen TGT en THT

De NVWA controleert of bedrijven die zich met eten bezig houden zich aan de wetten en regels houden. Op de website van dit overheidsorgaan legt de NVWA de verschillen uit tussen ‘ten minste houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot.’ In de meeste gevallen stelt de fabrikant van h...

Achtergronden Fastservice
5000 gratis patatjes voor jonge aardappelkenners

Medio september vindt de jaarlijkse aardappeloogst plaats, aldus het perfecte moment om stil te staan bij het verse product van Bram Ladage. Ter ere van de aardappeloogst, deelt de Rotterdamse patatkoning vanaf vandaag maar liefst 5000 patatjes uit aan jonge patatliefhebbers. Dit gebeurt echter niet...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: