KHN: Tweede Kamer wil meer steun voor horeca

8 mei 2020 | Thijs Jacobs

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de Tweede Kamer de noodzaak inziet van een aanvullend steunpakket voor de horeca. Gisteren vond er een speciaal coronadebat plaats in de Tweede Kamer, waarbij Kamerleden aandacht hebben gevraagd voor het feit dat het huidige steunpakket onvoldoende is voor de horecabranche.

De Tweede Kamer wil, dankzij een ingediende motie van de VVD en D66, snel duidelijkheid van de regering over de aanvulling op het lopende steunpakket voor de horeca, specifiek rondom de doorlopende vaste lasten. Daarnaast pleiten ChristenUnie en CDA voor een onderzoek naar de mogelijkheden of én hoe de vaste bedrijfskosten kunnen worden vergoed. KHN ziet de aangenomen moties als een steun in de rug voor alle lobby inspanningen, die recht doet aan de nood bij horecaondernemers.

Tweede steunpakket: onderzoek naar vergoeding vaste lasten

Naast het feit dat KHN pleit voor de reparatie van het huidige steunpakket, voert KHN ook al weken een actieve lobby bij zowel het kabinet als de Tweede Kamer voor een aanvullend steunpakket. Voorafgaand aan dit debat sprak KHN met diverse partijen over het door KHN opgestelde noodzakelijke noodplan voor de horeca. Het huidige steunpakket is namelijk onvoldoende en dekt niet alle kosten die voor veel horecaondernemers gewoon doorlopen. De drie kernpunten uit het bij het kabinet ingediende KHN-noodplan zijn: reparatie NOW-regeling met terugwerkende kracht én vanaf 1 juni opgevolgd door een vervolg-WW voor medewerkers, gemakkelijkere kredietverstrekking door MKB-noodfonds en ingrijpen op doorlopende huurkosten door huurkorting of huurcompensatie. Veel onderwerpen uit dit voorstel kwamen tijdens het debat aan de orde.

Er werd een motie van VVD en D66 aangenomen, waarin het kabinet wordt opgeroepen om medio mei duidelijkheid te bieden op een aanvulling op het lopende steunpakket en daar specifiek het probleem van de doorlopende vaste lasten in mee te nemen. Ook de ChristenUnie en het CDA dienden een motie in over het steunpakket welke werd aangenomen door de Tweede Kamer. In deze motie roepen zij de Regering op om te onderzoeken of én op welke wijze doorlopende vaste bedrijfskosten kunnen worden vergoed, bijvoorbeeld door een vervanging of aanpassing van de TOGS-regeling of de NOW-regeling. Tijdens het debat gaf minister-president Rutte aan dat het kabinet verder in gesprek gaat met KHN om de mogelijkheden te bespreken.

Eerste stap in goede richting, nu doorpakken

KHN is blij dat meerdere partijen de lobbyinzet van KHN ondersteunen, wat zich heeft doorvertaald in deze twee moties. KHN dringt er bij het kabinet en de Tweede Kamer op aan dat er snel actie wordt ondernomen, zodat er ook snel concrete en goede oplossingen worden gevonden voor horecaondernemers. KHN gaat ervan uit dat het kabinet voortvarend aan de slag zal gaan met het uitvoeren van de moties en denkt graag mee om tot effectieve en werkbare oplossingen voor de horeca te komen.

Heropening

Tijdens het coronadebat zijn er ook verschillende vragen gesteld rondom de heropening van de horeca per 1 juni. VVD en CDA vragen het kabinet om de horeca voor het Pinksterweekend al open te laten gaan, in plaats van op 2e Pinksterdag. Dit zou voor een betere spreiding van gasten moeten zorgen en daardoor veiliger moeten zijn dan wanneer de horeca open mag op 1 juni. Het kabinet handhaaft voor de horeca vooralsnog de datum van 1 juni. Maar Rutte benoemde expliciet dat het gesprek tussen KHN en minister Grapperhaus en staatssecretaris Keijzer “misschien wel moest worden voortgezet” om te kijken wat mogelijk en wenselijk is om te grote drukte te vermijden. Ook stelde Rutte dat gemeenten veel kunnen doen om de horeca tegemoet te komen, bijvoorbeeld door extra ruimte voor terrassen beschikbaar te stellen, wat ook meer spreiding geeft.

KHN gaat ook de komende periode actief het gesprek aan op landelijk, regionaal en lokaal niveau over de verschillende mogelijkheden om zo snel mogelijk weer volledig en veilig open te kunnen gaan en de horeca letterlijk en figuurlijk meer ruimte te kunnen bieden. We gaan ervan uit dat we er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat horecaondernemers gecompenseerd worden op een manier die recht doet aan het ondernemerschap en de branche waarin wij werken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Columns
Column: warwir

De wirwar van regeltjes met betrekking tot het coronavirus scheppen niet bepaald de duidelijkheid die we zo graag verlangen van de overheid. Zo is de wirwar gepromoveerd tot warwir; zo onduidelijk is de communicatie vanuit de overheid. Werkgeversorganisatie KHN doet zijn best, dat zien we allemaal, ...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: