KHN stopt de procedure tegen brouwerijen

3 maart 2016 |
KHN stopt de procedure tegen brouwerijen<

In april 2012 is KHN een juridische procedure gestart tegen brouwerijen Heineken, AB InBev, Grolsch en Bavaria. Doel: door de Nederlandse rechter
laten vaststellen dat de brouwers onrechtmatig hebben gehandeld jegens hun horeca-afnemers door het kartel dat zij in de periode 1996-1999 hebben gevormd (volgens de Europese Commissie).

In de koelkast
Gezien de gesprekken tussen KHN en de brouwerijen de afgelopen jaren, is de procedure telkens ‘aangehouden’. Oftewel: de case is als het ware ‘in de koelkast’ gezet omdat KHN de gesprekken niet wilde belasten met een lopende procedure.

Juridische procedure wordt afgebroken
In de KHN-Ledenraadsvergadering van september 2015 is het bierdossier, en ook de procedure, besproken. De Ledenraad heeft besloten om met de juridische procedure te stoppen. Waarom? Om deze procedure voort te zetten en af te maken zijn aanzienlijke kosten gemoeid terwijl nadien horecaondernemers alsnog een eigen procedure moeten starten om hun individuele schade te verhalen. Kortom: voortzetten betekent aanzienlijke kosten terwijl de procedure eigenlijk de ondernemers slechts een klein beetje verder helpt. Daarbij komt dat de onderlinge verstandhoudingen tussen KHN en de brouwers de afgelopen tijd verbeterd zijn. Er zijn eerste stappen gezet naar meer transparantie in biercontracten. Er is meer duidelijkheid over de overname van bruiklenen, er zijn vier checklists die ondernemers kunnen raadplegen voordat ze een contract aangaan met een brouwerij. En er is een begrippenlijst biercontracten opgesteld, zodat iedereen over hetzelfde praat. Het ledenraadsbesluit betekent dat we via de advocaten met de brouwerijen afspreken dat de procedure per 1 mei 2016 wordt beëindigd.

Nog iets te vorderen? Doe dit voor 1 mei 2016!
Wat betekent dit voor u? Als u meent nog een vordering op de brouwers te hebben vanwege het kartel 1996-1999, in de zin dat het kartel schade aan uw onderneming heeft aangericht, en u wilt nog trachten die vordering te gelde te maken, dan dient u voor 1 mei 2016 juridische actie te ondernemen. Het risico dat zo’n vordering verjaard zal zijn, is namelijk vanaf 1 mei 2016 aanzienlijk groter.

Stoppen procedure betekent niet dat KHN geen aandacht meer heeft voor biercontracten
Dat KHN stopt met de procedure betekent niet dat we stoppen met het bierdossier. Zo zal KHN de leden blijven informeren en voorlichten over allerlei belangrijke kwesties die te maken hebben met contracten met brouwerijen.

Bron: KHN.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: