Keen Coffee wint op Swiss Coffee Festival

7 maart 2019 | Yonne van Geene

Keen Coffee, een jonge, snel groeiende Specialty Coffee branderij uit Utrecht, werd afgelopen zondag eerste op de Swiss Barista Championship samen met de Zwitserse topbarista Mathieu Theis. Theis werd voor de derde keer glansrijk eerste op de Zwitserse nationale kampioenschappen met de speciaal voor hem geselecteerde, door Keen Coffee geroosterde, koffiebonen uit Costa Rica. Deze ‘briljante’ combinatie van boon en branding wordt trots ‘El  Diamante Azul’ genoemd door Keen Coffee. El Diamante Azul betekent ‘de blauwe diamant’ en past perfect bij het beeldmerk van Keen Coffee.

Keen Coffee en Theis hebben zich nu geplaatst voor de grote World Barista Championships 2019 die volgende maand in Boston worden gehouden. In 2018 werden Theis en Keen Coffee al derde op deze wereldkampioenschappen, dit jaar gaan zij voor goud.

Appeltaartkoffie

De winnende koffie is erg bijzonder, omdat deze op een natuurlijke manier sterk naar Appeltaart smaakt.  De koffie, El Diamante Azul, is een samenwerking tussen boer en brander. De koffieboon komt uit Costa Rica en is daar ontwikkeld door Esteban Villalobos. Villalobos gebruikt een speciale techniek, genaamd anaerobic fermentation. Dit proces zorgt ervoor dat de koffie een sterke kaneelsmaak krijgt met smaken van appel en rozijnen. Door de speciale ‘Hybrid Roast’ branding die Keen Coffee heeft ontwikkeld, worden deze smaken naar een hoger niveau gehaald. “Het is eigenlijk Appeltaart in een kopje koffie” zegt Bonne Postma lachend. “Wie wil dat nou niet proeven?”

Sinds 2015 werkt Keen Coffee al direct met de producent Cafe de Alturra in San Roman uit Costa Rica. Rob Kerkhoff, een van de oprichters van Keen, heeft met vergelijkbare koffie in 2015 de 5e plek tijdens de World Brewers Cup in Gothenburg behaald. Keen Coffee is vereerd om samen met Villalobos deze koffie te roosteren en aan de wereld te laten proeven op de wereldkampioenschappen met de deelname van Theis.

Over Keen Coffee

Keen Coffee begon in 2016 met oprichters Rob Kerkhoff en Bonne Postma. Na jarenlang in de ‘coffee scene’ actief te zijn geweest als barista en trainer, geven zij hun passie nu volledig aan het roosteren van de beste Nederlandse Specialty Coffee. Keen Coffee is een van de weinige Nederlandse branderijen die meedraait op het wereldtoneel van Specialty Coffee. In 2018 werden ze derde op de wereldkampioenschappen met de Zwitserse barista Mathieu Theis.

Rob en Bonne hebben beiden al jaren hun hart verpand aan Utrecht en zijn bekenden in de Utrechtse koffiebars. Het is dan ook geen toeval dat Keen Coffee in Utrecht al een grote vertegenwoordiging heeft in de horeca; Broei, Cupp, Gastmaal en Black Brew zijn enkele van de plekken waar Keen Coffee beschikbaar is voor de consument. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: