"Je proeft direct of je een diepvriestaart of een huisgemaakte taart eet"

10 januari 2020 | Demi ten Hoor

Kaneel&Kruimels is het leukste koffietentje in Ermelo. Het is opgericht door de zussen Anne-Will en Nelleke. De zussen wilden altijd al een eigen lunchroom. En na het er jaren over gehad te hebben, begonnen ze met serieuze plannen maken. Kaneel&Kruimels bestaat nu alweer ruim drie jaar. Het is niet heel groot, er zijn 25 zitplaatsen binnen en 16 zitplaatsen buiten. De prijzen van Kaneel&Kruimels zijn iets onder het gemiddelde. Je betaalt bijvoorbeeld 8,60 voor een broodje carpaccio.

Unique Selling Point

"Nelleke en ik hadden het gevoel dat dit echt miste in Ermelo. Kaneel&Kruimels is uniek. Wij hebben een vrolijk interieur, serveren fairtrade koffie en maken alle taart zelf. Bij andere horecaketens in Ermelo is de taart wel anders, daar krijg je bijvoorbeeld diepvries appeltaart met een harde korst." Het USP van Kaneel&Kruimels is zeker de zelfgebakkentaart. Anne-Will vertelt hierover nog het volgende, "De reden dat wij onze taarten zelf bakken, is omdat het gewoon het lekkerst is. Je proeft gelijk of je een diepvriestaart of een huisgemaakte taart eet. Kwaliteit is voor ons belangrijk en het bakken is ook nog eens leuk om te doen." Anne-Will maakt de taarten wel op een speciale manier, ze doet er bijvoorbeeld extra kaneel in en ze strooit er kruimels overheen, dit om eer aan de naam te houden. Verder maakt ze met haar team ook gluten- en lactosevrije taarten. Dit wordt erg gewaardeerd. 

Opdienen of Afserveren

Toen Anne-Will en Nelleke een plan hadden gemaakt, alle diploma’s hadden behaald en waren begonnen met klussen, hadden ze op facebook gedeeld dat er iets nieuws zou komen. RTL kreeg hier lucht van en benaderde de zussen. "RTL was op dat moment net bezig met de opnames van het programma ‘Opdienen of Afserveren’ en ze hadden nog te korten. Eerst dachten Nelleke en ik: ‘neee, filmen? Waarom?’ Maar RTL is op het gegeven moment toch bij ons langs gekomen en toen hebben we kennis gemaakt. Wij vonden het een leuk team. Ook leek het ons leuk dat wij het later terug konden kijken." De zussen zijn twee maanden gevolgd, zelfs de kleinste dingetjes werden gefilmd. Alleen er werd veel in de beelden geknipt, dingen werden anders gemaakt dan dat ze bedoeld waren. ‘Ik heb in het begin heel hard geroepen dat ik geen koffie lust. En omdat ik dit één keer had gezegd werd er overal neergezet ‘twee zussen beginnen een horecazaak, maar ze lusten geen koffie’. Heel social media en twitter ging hierop los en elke keer tussen goede tijden en het nieuws door zag je weer een fragmentje waarin ik zei, ‘ik lust helemaal geen koffie’.’ Ondanks dat niet alles even positief was, vertelde Anne-Will wel dat als ze nu mocht kiezen, ze weer mee zou doen.

Doelgroep

De doelgroep van Kaneel&Kruimels is breed. Iedereen is welkom. Er komen scholieren die een tussenuur hebben, maar zijn er vaak volwassenen en ouderen te vinden. "We hebben regelmatig schattige omaatjes die hier als vriendinnen even komen bijkletsen". Anne-Will vertelt dat er wel meer vrouwen komen dan mannen. Ze weet niet waar het aan ligt, misschien aan het interieur? Mannen komen meestal voor businessmeetings of met hun gezin. "Op social media proberen we dagelijks te posten, dit werkt zeker goed. We krijgen regelmatig mensen die dan bijvoorbeeld voor de 'herfstlatte' komen die ik dan net in de instagramstory had gedeeld." Mede door de inzet van social media zorgt Kaneel&Kruimels voor een brede doelgroep. Ze zitten op Instagram en op Facebook en dit trekt natuurlijk jongeren en ouderen aan.

Lokaal of leverancier?

"We hebben een leverancier, deze haalt verschillende producten uit onze regio. Alles wordt bij ons geleverd. We kiezen alleen wel zelf de personen en bedrijven uit. Wij willen namelijk precies weten waar onze producten vandaan komen. Zo komt bijvoorbeeld ons vlees van de slager uit Ermelo en komt ons brood van de bakker in Nunspeet."

Kaneel&Kruimels is dus een unieke lunchroom in de stad. Ze zijn anders dan andere lunchrooms in Ermelo. Ze hebben een gezellig kleurrijk interieur waar je blij van wordt. En ze serveren natuurlijk de zelfgebakken taarten. Waaronder ook glutenvrij en lactosevrij. Dit spreekt mensen enorm aan en trekt nog meer klanten.

Gekste gebeurtenis:

Iemand die per se een kroket wilde en daarna boos weg stormde.

Bestseller:

Broodje carpaccio en huisgemaakte taart.

Personeel:

Mensen komen gewoon aanlopen. Ze mailen of komen langs.

Regelgeving:

Aantal meters voor terras, geen honden binnen en vergunning voor alcohol schenken.

Deze crossmediale productie is gemaakt door Demi ten Hoor, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: