Interview: Ronald Bakker, Bagels & Beans

7 maart 2017 | Roy Spijker

In twintig jaar tijd groeide Bagels & Beans uit tot de meest gewilde franchiseformule van Nederland. Iets wat oprichters Ronald Bakker en Ninande Thio nooit hadden verwacht. Met duurzame koffie en biologische producten werd de lunchroom een voorbeeld voor velen. Op een zonnige dinsdagmorgen spraken we met Ronald Bakker in een van de kleinste vestigingen van de keten, aan de Mariaplaats in Utrecht. Tussen de ontbijtende toeristen en de krantlezende koffiedrinkers deed hij zijn verhaal over een goede formule, het opbouwen van een franchise en het buitenland dat lonkt.

DOWNLOAD HIER GRATIS DE MAARTEDITIE VAN LUNCHROOM!

De zaak bleek een schot in de roos. Binnen drie maanden stonden de mensen in de rij voor de lunch. Er volgden een tweede en derde vestiging in Amsterdam. “Destijds droomden we ervan om misschien wel tien zaken te openen; dat was voor ons de ambitie. Het zijn er veel meer geworden, maar we houden nog altijd vast aan onze filosofie. Zo komt de koffie in alle vestigingen van Bagels & Beans nog altijd uit Panama".Toen wij in 1996 de eerste Bagels & Beans openden aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam, wilden we iets totaal anders dan er al was. Op het gebied van daghoreca was er nog niets fatsoenlijks in Amsterdam. Het waren veelal zaken met formica stoeltjes en tafels. Wij wilden een zaak beginnen met een natuurlijke uitstraling en waar gerechten op de kaart staan op basis van pure producten. Voor we begonnen met Bagels & Beans hadden we een restaurant in Frankrijk. Daar leerden we een koffieboer uit Panama kennen, die de koffiebonen ging leveren. Daarnaast hadden we goed contact met een Amerikaanse bakker die in Amsterdam was blijven hangen en bagels voor ons maakte. Zo is het concept van Bagels & Beans ontstaan."

Persoonlijk concept

Het succes van Bagels & Beans zit hem in de formule. Iedere vestiging heeft dezelfde elementen, maar geeft toch het gevoel een unieke locatie te zijn binnen een stad. Over alles is nagedacht. De kleuren, de kleding, de muziek en de klantvriendelijkheid komen allemaal uit de koker van Ronald en Ninande.

"Bagels & Beans is een persoonlijk concept. De inrichting is gebaseerd op de smaak van Ninande en op de menukaart staan geen producten te vinden die we zelf niet zouden eten. Zo neig ik ernaar om minder vlees te eten en vinden we gezonde voeding erg belangrijk. Met Bagels & Beans wilden we terug naar de basis en de natuur. Het is de reden dat er in de styling veel hout wordt gebruikt, maar ook de producten die we gebruiken moeten zo natuurlijk mogelijk zijn. Termen als 'duurzaam' of 'biologisch' zal je hier niet vinden, ik vind dat dit vanzelfsprekend is."
 

De formule gaat zelfs nog veel verder. Zelfs over de service die de medewerkers van Bagels & Beans moeten leveren is nagedacht. "Het runnen van een horecagelegenheid gaat in mijn ogen veel verder dan alleen het verkopen van producten. Ik ken zaken waar ze geweldige koffie hebben, maar waar de bediening waardeloos is. Daar ga ik niet meer naartoe. Persoonlijke interactie met de gast vind ik belangrijk. Het is de reden dat we bediening hebben in onze vestigingen, maar als een toevallige passant even wil schuilen voor de regen of gebruik wil maken van het toilet moet dat geen probleem zijn. Iedereen bij Bagels & Beans is welkom om te doen wat hij wil. Een middag studeren of werken achter een laptop staan wij gewoon toe, want iedere gast moet zich thuis voelen in onze zaken."

Anti-keten

Eigenlijk houdt Ronald niet van ketens. Alle winkelstraten in de Nederlandse stadscentra die dezelfde vestigingen hebben, vindt hij een verschrikking. Maar met Bagels & Beans heeft hij nu zelf ook een keten. "Het is de spagaat waarin we zitten, maar eigenlijk vind ik dat wij een anti-keten zijn. We zijn een franchise, en dat is een systeem dat ons erg goed bevalt. De ondernemer kan op deze manier zelfstandig werken en zijn eigen persoonlijke stempel drukken op de zaak. Hier op de Mariaplaats is dat bijvoorbeeld persoonlijke interactie. De mensen die hier werken zijn ontzettend hartelijk naar de gast toe en de zaak ziet er altijd netjes uit."

Toch moeten franchisenemers bij Bagels & Beans zich aan een aantal zaken houden. De prijs voor een kop koffie of een bagel zijn in het hele land hetzelfde, overal wordt dezelfde menukaart gehanteerd en heeft elke vestiging dezelfde inrichting. "Ik vind het onduidelijk voor de gast als iemand in de ene vestiging een ander bedrag voor zijn koffie betaalt dan in de andere. Als ze bij een Bagels & Beans naar binnen stappen moeten ze weten waar ze aan toe zijn. Natuurlijk is er ruimte voor een persoonlijke touch. Zo mag elke vestiging naast de bagels die we op het menu hebben staan, een eigen broodje ontwikkelen. In de vestiging in Sittard hebben ze bijvoorbeeld een bagel met gehaktbal, ter ere van Toon Hermans die daar vandaan komt en ooit een act met een gehaktbal had. Als dat broodje aanslaat, dan nemen we het misschien mee in de specials en wordt het landelijk doorgevoerd. We luisteren wel naar de franchisenemers. Zij staan dagelijks in contact met de gast en op kantoor krijgen wij niet alles mee van wat er speelt in de zaken."

Leuke personen 

Ronald Bakker vindt dat een franchise een goede manier is om als horecabedrijf te groeien. Met inmiddels zeventig zaken door Nederland is Bagels & Beans hierin geslaagd. "Als je een franchise wilt beginnen, moet je met een aantal dingen rekening houden. Ten eerste is het belangrijk dat je een goede formule als basis hebt. Met een middelmatige formule kun je wel een franchiseorganisatie starten, maar als deze niet deugt zal het niks worden. Daarnaast moet je echt zeker zijn van de franchisenemer waarmee je gaat samenwerken. Je moet het zien als iemand waar je de komende tien jaar een huwelijk mee sluit. Het is verleidelijk om met de eerste de beste franchisenemer in zee te gaan, maar toch wil ik starters aanraden net zo lang te blijven zoeken totdat je een ondernemer vindt waar je echt in gelooft."

Om franchisenemer te worden van Bagels & Beans moet eerst een traject worden doorlopen. Met voldoende ervaring en eigen vermogen alleen ben je er nog niet! "Ik wil eigenlijk alleen maar samenwerken met leuke personen. Zodra we in contact komen met een potentiële franchisenemer, kijken we of het mensen zijn die ons persoonlijk aanspreken en of ze onze formule snappen. Het is belangrijk dat iemand zich dienstbaar opstelt naar de gast toe, maar we verwachten ook dat een iemand collegiaal is naar andere franchisenemers. In eerste instantie is er een telefonische intake. Vervolgens vinden er twee gesprekken plaats bij ons op kantoor en gaat de potentiële franchisegever proefdraaien in een vestiging."

Buitenland

De formule van Bagels & Beans wordt ook in het buitenland opgemerkt. Vanuit de meest exotische landen krijgt hij de vraag om ook daar een vestiging te openen. Volgens Ronald is nu de tijd rijp om ook buiten Nederland het concept van Bagels & Beans uit te rollen. 

"Voordat we de stap naar het buitenland willen gaan maken, vinden we het belangrijk om een goede basis in Nederland te hebben. Die is inmiddels bereikt. De bedoeling is dat we dit jaar één tot vijf vestigingen gaan openen in de ons omringende landen. Wij luisteren naar de consumenten in die landen en wellicht onze formule iets moeten aanpassen, maar het concept dat wij hebben ontwikkeld zal de basis blijven. Bagels & Beans is een kindje van Ninande en van mij. We vinden deze formule zo mooi dat we die ook graag buiten Nederland groter willen maken. Het uitdragen van de stijl en filosofie is onze manier om de wereld een klein beetje beter te maken".

Bagels & Beans in Cijfers

Prijs Espresso: 2,10 euro
Prijs Koffie: 2,20 euro
Prijs Latte: 2,85 euro
Prijs Cappuccino: 2,75 euro
Prijs kop thee: 2,35 euro
Verse Muntthee: 2,95 euro
Goedkoopste gerecht: Bagel aardbeienjam/hagelslag 2,95 euro
Duurste gerecht:  Bagel wilde zalm, Japanse wijze 7,95 euro
Specialiteit:  The Dutch Weedburger Bagel 7,95 euro
Losse Bagel: 1,10 euro

Ronalds Favoriet: Awesome Prana Bagel

Ingrediënten
Bagel op basis van  kokos- en suikerbietvezels, ei, lijn- en chiazaad en specerijen. 
Kiemgroente
Avocado
Hummus met Egyptische kruiden- en notenmix

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: