Horecagasten testen straks zelf hun eten

15 december 2015
Horecagasten testen straks zelf hun eten

Health is een belangrijk onderdeel voor techbedrijven. Binnen niet al te lange tijd zullen ook in jouw zaak gasten zitten die zelf een apparaatje
bij zich hebben waarmee ze precies kunnen onderzoeken wat er in het eten zit. Van "gluut":https://nimasensor.com/ en pesticide tot kwikgehalte en bactieriën, het kan dadelijk allemaal. De Nima sensor is een voorbeeld van een apparaatje dat gerechten op aanwezigheid van gluten kan testen.

*Voedselveiligheid*
The Wall Street Journal heeft een overzichtje gemaakt, waarin het Nima-apparaatje ook voorkomt. Het wantrouwen van de burger ten opzichte van 'industrieel voedsel' is groeiende. De horeca heeft in bepaalde werelddelen of streken toch al niet zo'n goede naam. In de Verenigde Staten kampte Chipotle Mexican grill met een uitbraak van het norovirus en werden in totaal 128.000 mensen gehospitaliseerd vanwege voedselvergiftigingen. In China heb je het voorbeeld van het vergiftigde babymelkpoeder, alhoewel dat meer een retailincident is geweest.

*Schandalen genoeg*
Ook in Nederland is er scepsis ten opzichte van producenten van voedsel, vooral jegens massaproductie. Programma's zoals Keuringsdienst van Waarde spelen hier handig op in. Gelukkig hebben we hier (nog) niet een voedselschandaal van de omvang van die in China en de VS gehad, maar herinner je je het paardenvleesschandaal nog? Daar is niemand ziek van geworden (voor zover wij weten), maar heeft de beeldvorming van consumenten ten aanzien van vlees en vleeshandelaren wel sterk veranderd.

*Markt wordt opengebroken*
Het zelf kunnen meten van voedsel stelt de markt open voor veel bedrijven. Pop-up straatkraampjes hoeven straks vast geen toestemming van de NVWA te krijgen, aangezien de gasten zelf het eten kunnen testen. De rotte appels haalt het grote publiek er zelf wel uit... Het Israëlische bedrijf Consumer Physics heeft nu al een handzaam apparaatje ontwikkeld. Het apparaatje scant de oppervlakte van voedsel. De reflectie geeft vervolgens informatie over het product. Het gaat hard met de technologie en de horeca krijgt dadelijk een nog bewustere gast over de vloer.

*Reageren mag!*
Zelfscannende gasten. Een gruwel of een zegen? Vertel het ons via "redactie@uitgeverijps.nl":mailto:redactie@uitgeverijps.nl

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws