Horecagast zoekt goedkope alternatieven

20 september 2011 |
Horecagast zoekt goedkope alternatieven<

De bestedingen in de Nederlandse foodservicemarkt blijven door de economisch crisis stevig onder druk staan en dat voelen vooral de klassieke horeca en
de bedrijfscatering. Dat concludeert FoodService Instituut Nederland (FSIN) in de Beleidsmonitor 2012, die onlangs is verschenen.

Gasten gaan minder vaak uit en besteden minder
Uit de monitor blijkt dat zowel de bezoekfrequentie als de gemiddelde besteding in foodservice afneemt. Het wankele consumentenvertrouwen en de daling van het besteedbare inkomen dragen daar flink aan bij.

Goedkopere alternatieven voor buiten de deur eten
Bovendien treedt er al enkele jaren een duidelijke verschuiving op: de consument zoekt goedkopere alternatieven om buiten de deur te eten en te drinken.

Foodretail en fastservice in de lift
Bedrijven in foodretail (La Place, Ikea, Hema) profiteren daarvan, evenals fastserviceconcepten als McDonald’s, New York Pizza en Subway. Ook positief zijn de cijfers voor ‘foodservice in vervoer’: op treinstations en op Schiphol. Onderweg eten (in auto of trein, lopend in de stad) wordt gewoner. Reden voor veel tankstations om hun foodformules te vernieuwen en meer vers te gaan verkopen.

Mooi thuis uit eten
'Uit eten thuis’ is een populaire trend. Mensen willen vaker in huiselijke kring, met familie of vrienden, culinair genieten. Gevolg is dat assortiment culinaire maaltijden en maaltijdcomponenten in de supermarkt groeit.

Prijs-waarde
De consument kiest voor een steeds scherpere prijs-waardeverhouding. Lekker, gezond en betaalbaar eten is de trend. Wie daar met een herkenbaar concept op inspeelt, kan zijn bedrijfsvoering rendabel maken. Traditionele restaurants (zowel Nederlandse als Chinese) verliezen terrein, ten koste van fastserviceformules en eetcafés.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: