Horeca leeft op in 2014

2 april 2014 |
Horeca leeft op in 2014<

In 2014 koerst de horeca af op een half procent omzetgroei. Ten opzichte van vorig jaar is het consumentenvertrouwen aanmerkelijk verbeterd, neemt de koopkracht weer toe en ook het zachte
weer in het eerste kwartaal pakt positief uit voor de verkopen. Vooral de voorziene volumegroei in hotels en restaurants leidt tot stijging van het omzetvolume. Cafetaria’s eindigen het jaar naar verwachting licht in de plus, aan de dalende trend bij cafés komt in 2014 echter nog geen eind. Deze voorspellingen komen overigens uit de koker van ING Nederland en, alhoewel ze de horeca positief stemmen, zijn het hoe dan ook geen opzienbarende conclusies. Laten we ze even doornemen.

Start van 2014 veelbelovend voor horeca
Voor dit jaar wordt een lichte groei (0,5%) van de verkopen in de horeca verwacht. Daarmee herstelt de sector zich gedeeltelijk van de omzetdaling van 1,4% in 2013. Het grote verschil tussen beide jaren is dat de start van dit jaar een stuk veelbelovender is dan het voorjaar van 2013. Zo heeft het consumentenvertrouwen al geruime tijd de stijgende lijn te pakken. Ook neemt de koopkracht van consumenten toe, wat weer een stimulans kan vormen voor de uitgaven. Tegelijkertijd onderscheidde het weerbeeld in het eerste kwartaal van 2014 zich in positieve zin van 2013. De gemiddelde temperatuur lag bijna 5 graden hoger en ook de zon liet zich veel meer zien. Vooral terrashouders en strandtenten trappen het jaar daardoor een stuk beter af dan in voorgaande jaren het geval was.

Hotels en restaurants dragen bij aan omzetgroei, café-omzet verder in de min
Het zijn vooral de ontwikkelingen bij hotels en restaurants die de lichte groei in de horeca ondersteunen. Onder andere de aantrekkingskracht van Amsterdam voor toeristen en zakelijke reizigers zorgt voor een toenemend aantal (inter)nationale overnachtingen in hotels. Restaurants realiseerden in 2013 al een lichte omzetgroei en kunnen deze naar verwachting doorzetten in 2014. De brede maatschappelijk aandacht voor voeding is een factor waar restauranthouders ook de komende tijd van kunnen profiteren.

Cafés weer in de min
Aan de andere kant staat de omzet van cafés sterk onder druk. De volumekrimp bij cafés kwam in 2013 net iets boven de 9% uit. In 2014 neemt het tempo waarmee de verkopen dalen af tot circa 3%, een omslag lijkt dus vooralsnog uit te blijven. “Door het grote aantal horecagelegenheden waar consumenten uit kunnen kiezen is het voor ondernemers in die sector nu uitdagender dan ooit”, aldus Jan van der Doelen, sectormanager Leisure. “Het rendement van veel horecabedrijven heeft vooral hierdoor sterk onder druk gestaan en er dient rekening mee te worden gehouden dat het niet acuut zal verbeteren. In de strijd om de consument staat innovatief ondernemerschap centraal”.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vlees Marketing
Nationale Week Zonder Vlees is een feit

Halverwege maart is het weer zo ver: de Nationale Week Zonder Vlees in Nederland gaat dan weer van start. Dit evenement is van 9 tot en met 15 maart aan de gang. Veel mensen proberen tijdens deze week geen vlees te eten of in plaats van vlees, vegetarisch te koken. Het doel van dit evenement is om m...

Interieur
"Wij hebben vier barista's in dienst"

Niets is belangrijker dan de goede koffie bij lunchroom Proeverz in Gorinchem. Wim van Willigen, eigenaar van Proeverz: ‘’De mensen gaan vaak naar de vakman of de vakvrouw voor een goed product. Wij van Proeverz staan bekend om onze echte koffie. We hebben dan ook niet voor niks vier bar...

Lunchroom
Ontdekken en genieten: Op wereldreis bij De Ontdekking [video]

Op de hoek van de altijd levendige Voorstraat in Utrecht bevindt zich lunchroom De ontdekking, die je in gedachten even meeneemt naar een ander land. Onder het genot van een Braziliaanse koffie of Arabic-night smoothie, word je even weggetrokken uit de dagelijkse sleur. De Ontdekking zorgt voor e...

Lunchroom Interview
"Ze worden hier echt in hun kracht gezet"

De mooie en speciale samenwerking tussen begeleider en cliënt medewerker is uitermate uniek. De Postkamer is een Grand Café gelegen in het hartje van Nijkerk waar gemotiveerde cliënten begeleid en ondersteund worden door zorgorganisatie Careander. De zaak waar Henriette Eleveld als ...

Lunchroom
Op reportage: La Colline [video]

Nergens in Oss u zo thuis voelen als bij La Colline. Te vinden op d’n heuvel zoals op z’n Brabants gezegd wordt. Wat deze zaak zo bijzonder maakt: “La Colline is de woonkamer van Oss geworden waar alle inwoners uit alle woonwijken van Oss welkom zijn”, zegt verantwoordelijke ...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: