Hoe Bright Kitchen foodcost met 8% deed dalen

Auteur: Redactie
Hoe Bright Kitchen foodcost met 8% deed dalen

Zelfs bij een gemiddelde omzet schiet je winstmarge de hoogte in als de foodcost laag is. Het rekensommetje is kinderspel. De praktijk is dat niet.

Gemiddeld ligt foodcost in horeca tussen de 28%-32%. Wie die cijfers vandaag haalt, mag van geluk spreken. Pasta, de sterkhouder van veel eetgelegenheden, is 50% duurder geworden, en globaal genomen zijn grondstoffen met 5% omhoog gegaan, zegt Foodservice Alliance.  

Themamaand innovatie.

“Apicbase hielp ons om de totale foodcost met 8% te doen dalen”, vertelt Rens Bekkers. “Je kan alles veranderen, maar als je het resultaat niet kan meten, weet je nooit of je werkelijk iets hebt verbeterd. Apicbase vereenvoudigt mijn leven als horeca-ondernemer.” Lees hier hoe Bright Kitchen te werk ging.

Vegan Burger Brothers, het succesvolle virtuele merk van Bright kitchen, is beschikbaar voor franchising. Wie de omzet via delivery wil verhogen kan zich hier aanmelden.   

In plaats van voortdurend Excelletjes te updaten, automatiseren horeca-ondernemers daarom steeds vaker hun F&B management, net zoals ze dat jaren geleden deden met de sales door te investeren in moderne cloud-based POS systemen. Bright Kitchen, de succesvolle Nederlandse dark kitchen en virtual brand operator, beheert de back-of-house van alle vestigingen in Apicbase. Met de hulp van de data en inzichten die het systeem geneert kon zaakvoerder Rens Bekkers menu’s, processen en inkopen gericht optimaliseren.

Wie bovenop de cijfers zit, kan sneller schakelen en daardoor het leed verzachten. Aanpassingen in menu’s en aankopen leveren meteen meerdere procenten op.

Maar, prijzen veranderen voortdurend en stocktellingen lijken een eigen leven te leiden. Nog voor een menu live gaat zijn de berekende winstmarges waardeloos geworden. Het vraagt aandacht en tijd om alle bewegende delen onder controle te houden. Laat staan om er betekenisvolle aanpassingen in te doen.

Overig nieuws