HMSHost International boekt omzetstijging van 19 procent

13 juni 2018 | David Bakker

HMSHost International, de wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers, heeft de omzet het afgelopen jaar met 19 procent zien groeien tot €512 miljoen. In 2016 bedroeg de omzet nog €437 miljoen.

In Nederland is HMSHost actief op 80 locaties op luchthaven Schiphol en exploiteert het bedrijf horecaformules op 17 Nederlandse stations, 4 locaties op Rotterdam-Den Haag Airport, 7 locaties in Designer Outlet Roermond en 3 locaties in Hoog Catharijne in Utrecht.

Groei werkgelegenheid

In Nederland steeg de omzet van 174 miljoen naar 212 miljoen, een toename van 21,4 procent. De omzet van de 80 horecalocaties op Schiphol steeg met dubbele cijfers harder dan de 7,7 procent groei van het aantal passagiers. De omzet op de 7 horecalocaties in het Outletcentrum Roermond nam zo sterk toe dat de werkgelegenheid hier in 2017 groeide van 150 naar 250 arbeidsplaatsen.

De stijgende lijn zet zich ook in het eerste kwartaal van 2018 voort. De eerste drie maanden steeg de omzet van HMSHost International van 141 miljoen naar 168 miljoen euro, een stijging van 19,2 procent.

42 vliegvelden en 21 treinstations

HMSHost International (9.957 werknemers, waarvan 3.611 in Nederland) is een onderneming die in de afgelopen vijftig jaar is uitgegroeid tot wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers. HMSHost International is wereldwijd actief op 42 vliegvelden en 21 treinstations. HMSHost International is onderdeel van het Italiaanse beursgenoteerde bedrijf Autogrill.

In Nederland voert HMSHost International eigen merken en daarnaast exploiteert het bedrijf bekende franchiseformules als Starbucks en Burger King. Maar HMSHost International tekent ook voor de exploitatie van de La Place-vestigingen op Schiphol en NS-stations. HMSHost International haalde afgelopen jaar drie succesformules naar de ‘stadskamer’ van het sterk groeiende Utrechtse Hoog Catharijne: LEON, Comptoir Libanais (Libanese keuken) en The Burger Federation.

In maart dit jaar opende de eerste vestiging van het Britse duurzame sandwichconcern Pret A Manger, eveneens nabij het grootste NS-knooppunt van Nederland. HMSHost International exploiteert de vestiging in Utrecht. Recent startte HMSHost International op de E-pier van Schiphol samen met Deliveroo als pilot een maaltijdbezorgservice voor reizigers die zitten te wachten bij de gate.

De drie P’s van consumentengedrag

“Veranderend consumentengedrag zien we in de drie P’s”, aldus Walter Seib, CEO van HMSHost International. “Personalisatie van eten, mensen willen bijvoorbeeld hun eigen sandwich kunnen maken. Premiumsation, het upgraden van eten. De consument stelt steeds hogere eisen aan de kwaliteit. En als derde (mobiliteit) portability, de reizigers willen hun eten in toenemende mate kunnen meenemen.”

HMSHost, traditioneel sterk op luchthavens en treinstations, slaat haar vleugels in rap tempo uit naar andere locaties met hoge bezoekersaantallen, zoals outletcentra en grote winkelcentra. Seib: “We zullen altijd onze focus houden op grote verkeersknooppunten. Onze kracht is met name dat we heel goed zijn in het runnen van locaties waar veel piekmomenten zijn. Op luchthavens en stations heb je veel te maken met piekmomenten en zeer uiteenlopende wensen van reizigers: de één komt voor z’n ontbijt, de ander voor z’n lunch en de volgende voor zijn diner. Op luchthavens als Schiphol hebben we te maken met zeven piekmomenten: de eetmomenten van de reizigers. Onze hele operatie van personeel, logistiek en verkoop is daarop ingericht. In dat opzicht niet te vergelijken met het runnen van bijvoorbeeld een brasserie in een stadscentrum”.

Groeimotor Zuidoost-Azië

Ook internationaal zet HMSHost International grote stappen. Zo is Zuidoost-Azië één van de grote groeimotors van het concern. HMSHost exploiteert inmiddels 8 horecalocaties op Beijing International Airport. Behalve op luchthavens is HMSHost International haar succesformules ook in China aan het uitrollen in de grote winkelcentra. In mei openden acht locaties in een van de nieuwste winkelcentra in de miljoenenstad Shanghai.

China, India, Indonesië en Vietnam laten ‘on-Westerse’ groeicijfers zien. In India exploiteert HMSHost International nu 72 horecalocaties. In Vietnam werd in 2013 gestart met 20 locaties, momenteel zijn het er 79. Het aantal werknemers van HMSHost International steeg met 31,4 procent in 2017.

Over HMSHost International

HMSHost is een wereldleider in het creëren van winkel- en dinerervaringen op reislocaties en is onderdeel van de Autogrill Group, ’s werelds leidende leverancier van voedsel-, drank- en winkeldiensten voor mensen die onderweg zijn. HMSHost bedient internationale merken en concepten op meer dan 100 vliegvelden over de hele wereld. Via de HMSHost International divisie heeft de onderneming eet- en drinkgelegenheden op meer dan 42 vliegvelden in Europa, het Midden-Oosten, Azië en de Stille Oceaan (Pacific).

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Innovatief netwerken tijdens BBB Maastricht 2018

BBB Maastricht, de oudste horecavakbeurs van Nederland, vindt plaats van maandag 8 t/m woensdag 10 oktober in MECC Maastricht. BBB Maastricht biedt een veelzijdig programma voor horecaprofessionals uit ieder segment. Van (speciaal) bieren tot biologische streekproducten en van innovatieve productont...

Creëer een ijzersterke Social Media strategie

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is aan banden gelegd. Pitchen, promoten, reacties uitlokken, win acties en zelfs vragen om een like, het is allemaal uit den boze. Facebook wil enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten dan kan dat alleen nog vi...

Verbouwen
Family Naarden is verbouwd

Bij Family Naarden zijn ze een aantal weken geleden druk bezig geweest om alle wanden in de vestiging een nieuwe uitstraling te geven. En het resultaat mag er wezen! De wand achter de counter en bij de bakwand heeft een mooie, frisblauwe tegellaag gekregen. Op de andere wand zijn tegels geplaatst in...

Opening Culinair
Foodhallen Rotterdam geopend op Kop van Zuid

Vanaf vandaag valt er weer flink wat te nassen in Rotterdam. Vier jaar na de introductie van de Foodhallen Amsterdam opent een tweedeindoor foodmarket in 010. Geen gevalletje copy-paste, maar een ras-Rotterdammer van een foodhal. Foodhallen Rotterdam betrekt samen met het naastgelegen designhotel Ro...

Uber Eats breidt uit

Waar Foodora sopt in Nederland, pakt Uber Eats juist door. Het bedrijf breidt voor het einde van dit jaar uit naar Groningen en Haarlem en vergroot het bezorggebied in de regio Den Haag door Scheveningen en Voorburg aan de app toe te voegen. Daarnaast kunnen bestaande en nieuwe gebruikers van de app...

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: