Gratis kraanwater en populaire BN'ers

9 januari 2015 |
Gratis kraanwater en populaire BN'ers<

74% van de Nederlandse consumenten is van mening dat er naast water uit een fles(je) ook kraanwater moet worden aangeboden in een
café of restaurant. Zes op de tien Nederlandse cafés en restaurants is bereid om gratis kraanwater te schenken aan hun gasten. Op nummer 1 staat, zowel bij mannen als bij vrouwen, Chantal Janzen om een weekendje mee weg te gaan. En een restaurant is voor de meeste Nederlanders (57%) de plek voor een eerste date. Dit blijkt uit onderzoek van de Horecava onder zowel horecaondernemers als de Nederlandse consument.

Onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van de Horecava uitgevoerd onder 405 horecaondernemers. Ook zijn ruim 240 consumenten naar hun mening over de Nederlandse horeca gevraagd. Een aantal respondenten dat zeer laag is, dus je moet aan de uitkomsten van het onderzoek maar niet te veel waarde hechten. We willen je de leuke uitkomsten toch niet onthouden.

Gratis kraanwater in de horeca
Een meerderheid van de Nederlanders wil best betalen voor kraanwater (57%). Voor een karaf water (0,75 liter) is men bereid om € 0,50 (22%), € 1,- (24%) of meer (11%) te betalen. Als er brood + boter bij wordt geserveerd, wil nog eens één op vijf gasten (21%) hiervoor betalen, waarmee het totaal op 78% (57% + 21%) komt.

En kraanwater op de menukaart? Dat gaat voor de meeste horecaondernemers te ver: hiertoe is slechts één op de zeven (14%) van de cafés en restaurants bereid en slechts één op de vijf hotels (19%). De gemiddelde Nederlandse horecaondernemer denkt dat gratis water schenken meer oplevert dan het kost (46% mee eens), maar er is ook duidelijk een groep (26%, een kwart) die hierin niet gelooft.

Vaker restaurant dan café
Eén op de drie Nederlanders bezoekt op z’n minst maandelijks een café en circa de helft van de Nederlanders een restaurant. Opvallend is dat één op de drie (34%) vrijwel nooit een café bezoekt en slechts 4% vrijwel nooit een restaurant.

Nederlanders bezoeken een café of restaurant met name ‘voor de gezelligheid’ (88%). De helft van ons doet dit om vrienden te ontmoeten en vier op de tien om niet zelf te hoeven koken.

Restaurant
Het restaurant is voor de meesten van ons ook een uitgelezen plek om met een nieuwe liefde af te spreken voor een eerste date (57%). Een cafeetje is voor een kwart van de Nederlanders daarvoor geschikt. Op zo’n eerste date vinden vier op de tien Nederlanders het leuk om naar de bioscoop te gaan en een kwart vindt steengrillen leuk (27%). Dit laatste wordt leuker gevonden door vrouwen (32%) dan door mannen (22%). Karaoke zingen op een eerste date is duidelijk minder populair, slechts 2% vindt dit leuk.

Weekendje weg om te ontspannen
Eén op de drie Nederlanders gaat 3 keer per jaar of vaker een weekendje weg naar een hotel of vakantiehuisje. Een kwart gaat vrijwel nooit. Circa driekwart doet dit voor de ontspanning (73%) en pas op de tweede plaats komt ditmaal ‘voor de gezelligheid’ (61%). Overige redenen zijn: Omdat het goed is voor het hele gezin, met kinderen erbij (31%), Om iets te vieren (20%) en Omdat het goed is voor mijn relatie, even zonder kinderen (12%).

Chantal Janzen
Wat zou er leuker zijn dan een weekendje weg met een BN’er? En met wie? Aan het Nederlands publiek is een rijtje met 13 BN’ers voorgelegd. Op nummer 1 staat, zowel bij mannen als bij vrouwen, Chantal Janzen. De helft van de mannen (50%) wil met haar weleens een weekendje weg en een kwart van de vrouwen (27%) ziet een weekendje met Chantal wel zitten. Verder bestaat de top 3 voor de mannen uit Ilse de lange (26%) en Wendy van Dijk / Carice van Houten (beide goed voor 16%).

Vakgenoten inspireren
Circa zeven op de tien horecaondernemers (69%) eet op z’n minst één keer per maand bij een vakgenoot. Naast dat men dit voornamelijk doet voor de ontspanning (81%), doet men dit ook om inspiratie op te doen (55%). De horecaondernemers en –bedrijfsleiders laten zich inspireren door andere vakgenoten als het gaat om de inrichting (52%), menukaart (51%), beleving/entertainment (48%) of gastvrijheid (40%).
Aan de horecaondernemers is gevraagd wat hun sterke kwaliteiten zijn. De ondernemer kon kiezen uit een achttal aspecten. De ondernemer vindt zichzelf vooral sterk in gastvrijheid, organiseren, productkennis en creativiteit en minder in financiën, inkoop, verkoop en leidinggeven.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: