Interview: 'eighties breakfast-hotspot' in Den Haag geopend

9 oktober 2018 | Thijs Jacobs

In het bruisende Zeeheldenkwartier in Den Haag is vorige week een geweldige breakfast-hotspot geopend. Britt, de jonge eigenaresse van de zaak, heeft haar droom waargemaakt en is een ontbijtcafé met als thema 'de eighties' gestart. En het moet gezegd, het ziet er geweldig uit!

De naam komt niet van Bill Haley & His Comets, die was in de jaren tachtig immers al lang niet meer echt in beeld, maar van een komeet. "De komeet Halley is de enige die vanaf aarde met het blote oog goed waarneembaar is. Deze komt ééns in de 75 jaar langs en de laatste keer was in 1986, dat vond ik wel toepasselijk. Vandaar de naam van mijn zaak, die verwijst naar deze komeet." Toch is Britt niet een 'kind van de jaren tachtig', daar is ze iets te jong voor. "Maar mijn neven en nichten hadden een enorme invloed op mij wat dat betreft", zegt de onderneemster. "De spelletjes en muziek uit die jaren vond ik geweldig."

Gamen, kletsen en luisteren naar muziek op cassettebandjes

De zaak heeft niet alleen vanuit nostalgisch oogpunt een 'jaren tachtig-uitstraling', maar er zijn dieper liggende redenen om het geheel op deze manier in te richten. "Ik benadruk op deze manier wat ik belangrijk vind in de horeca, en dat is persoonlijk contact. Lekker spelletjes met elkaar doen, kletsen en juist niet allemaal bezig zijn met de laptop of smartphone. Om die reden heb ik bijvoorbeeld ook een Arcade staan, waarop je zestig spelletjes uit de jaren tachtig kunt spelen, zoals Donkey Kong en Space Invaders, echt heel gaaf. Mensen kruipen er samen achter om te gamen. Ik ben trouwens nog op zoek naar een goede sjoelbak, maar heb die bij de kringloop nog niet gevonden. De stereotoren komt trouwens echt uit de jaren tachtig, dus je kunt als gast je eigen cassettebandje meenemen om hier te laten draaien. Gisteren was hier nog een jongetje van drie, samen met zijn moeder. Hij had nog nooit in zijn leven een cassettebandje gezien, maar was er helemaal weg van, hij vond ze geweldig!"

De hele dag ontbijten

De keuze om het ontbijt de hele dag door centraal te stellen, komt niet uit de lucht vallen. "Ik ben zelf helemaal gek op ontbijtgerechtjes", lacht Britt. "Eitjes, pancakes... Heerlijk. Ik vind het gewoon zo jammer dat er in veel horecazaken blijkbaar nog regels zijn wat je wanneer wel of niet mag serveren. Gelukkig zie ik dat daar steeds meer verandering in komt. Tijdens de lunch serveer ik trouwens ook wel een bagel met egg-salad, dus een kleine uitbreiding is er dan wel. De focus ligt vooral op American breakfast, met allerlei soorten eitjes, breakfast cereals en pancakes. Heerlijk!"

Koffie zoals die vroeger smaakte

En dan de koffie, ook die geeft een dikke knipoog naar vroeger. "Toen ik vijftien jaar oud was, leerde mijn moeder mij koffiedrinken. Helaas is ze er niet meer, maar in mijn zaak staat exact eenzelfde machine als die wij vroeger gebruikten. De koffie druppelt er zo lekker langzaam doorheen en de aroma's vullen de zaak. De filterkoffie drinkt lekker door, net als de espresso die wij schenken trouwens. Die is toegankelijk en heeft een hazelnoot-aroma. De koffie blijkt  in trek en daarom verkoop ik de bonen en de koffiereceptjes ook in mijn zaak. Wist je dat ik een achtergrond heb als barista? Ik werk al sinds mijn vijftiende in de horeca, destijds waren dat natuurlijk bijbaantjes, maar acht jaar geleden ben ik barista geworden en heb ik zelfs koffie leren branden. Ik ben ook leermeester, je kunt dus zeggen dat ik langzaam heb toegewerkt naar mijn eigen concept, ik heb er hard voor gewerkt en veel gestudeerd, ik ben trouwens ook Meester in de rechten."

Internationaal publiek

In de breakfast-hotspot komen veel mensen uit de buurt, en dat is een buurt die flink in opkomst is volgens Britt. "Ik heb lang gezocht naar de ideale locatie voor mijn zaak en kwam tot de conclusie dat de Zeeheldenbuurt het meest geschikt is. In Den Haag heb je trouwens heel veel expats en nu de Universiteit Leiden in Den Haag een Haagse afdeling heeft opgericht, zie je steeds meer internationale studenten. Zij blijven vaak ook na hun studie plakken in de stad... Allemaal redenen om de menukaart en de website in het Engels te doen. Als iemand daar dan toch moeite mee blijkt te hebben, dan kan ik of één van de meiden best uitleg geven. Geen probleem."

Britt is van plan om nog heel lang op deze plek te blijven. "Ik was bewust op zoek naar een plek waar ik nog veertig jaar met heel veel plezier naartoe zou gaan. Die denk ik gevonden te hebben, alhoewel de verbouwing fors was. Ik had het geluk dat ik de financiering met hulp van mijn familie rond heb kunne krijgen. Zij hebben vertrouwen in me, ze weten hoe goed ik ben en hoe hard ik werk om succesvol te zijn."

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Lunchroom
Hudson Bar & Kitchen lanceert lunch & bakery concept in Leiden

De Amerikaanse restaurantketen Hudson Bar & Kitchen, lanceert het lunch & bakery concept Hudson Coffee. De eerste vestiging van Hudson Coffee is geopend aan de nieuwe Beestenmarkt 23 in Leiden, tegenover de Lammermarktgarage en direct naast het 1,5 jaar geleden geopende Hudson restaurant. De...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Economie Fastservice
Domino’s ziet groei van 300 procent in lunch bestellingen

Gedreven door een enorme groei in het aantal winkels, het aandeel winkels dat met lunch is geopend en de toenemende vraag naar gemak, ziet Domino’s het percentage lunch ten opzichte van het totaal aantal bestellingen explosief stijgen. In de gelopen vijf jaar realiseert de keten - met inmiddel...

Opening
Horecafamilie opent derde restaurant in drie jaar tijd

Almere krijgt er vanaf eind maart een nieuwe ‘Fresh Food’ formule bij. In hartje centrum, aan de Grote Markt, wordt momenteel druk verbouwd om aan Taco Y Mas gestalte te geven. Het is het derde restaurant in drie jaar van de horecafamilie Van Eijsden. Na Finn en Rosita’s, gaat Taco...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: