Interview: 'eighties breakfast-hotspot' in Den Haag geopend

9 oktober 2018 | Thijs Jacobs

In het bruisende Zeeheldenkwartier in Den Haag is vorige week een geweldige breakfast-hotspot geopend. Britt, de jonge eigenaresse van de zaak, heeft haar droom waargemaakt en is een ontbijtcafé met als thema 'de eighties' gestart. En het moet gezegd, het ziet er geweldig uit!

De naam komt niet van Bill Haley & His Comets, die was in de jaren tachtig immers al lang niet meer echt in beeld, maar van een komeet. "De komeet Halley is de enige die vanaf aarde met het blote oog goed waarneembaar is. Deze komt ééns in de 75 jaar langs en de laatste keer was in 1986, dat vond ik wel toepasselijk. Vandaar de naam van mijn zaak, die verwijst naar deze komeet." Toch is Britt niet een 'kind van de jaren tachtig', daar is ze iets te jong voor. "Maar mijn neven en nichten hadden een enorme invloed op mij wat dat betreft", zegt de onderneemster. "De spelletjes en muziek uit die jaren vond ik geweldig."

Gamen, kletsen en luisteren naar muziek op cassettebandjes

De zaak heeft niet alleen vanuit nostalgisch oogpunt een 'jaren tachtig-uitstraling', maar er zijn dieper liggende redenen om het geheel op deze manier in te richten. "Ik benadruk op deze manier wat ik belangrijk vind in de horeca, en dat is persoonlijk contact. Lekker spelletjes met elkaar doen, kletsen en juist niet allemaal bezig zijn met de laptop of smartphone. Om die reden heb ik bijvoorbeeld ook een Arcade staan, waarop je zestig spelletjes uit de jaren tachtig kunt spelen, zoals Donkey Kong en Space Invaders, echt heel gaaf. Mensen kruipen er samen achter om te gamen. Ik ben trouwens nog op zoek naar een goede sjoelbak, maar heb die bij de kringloop nog niet gevonden. De stereotoren komt trouwens echt uit de jaren tachtig, dus je kunt als gast je eigen cassettebandje meenemen om hier te laten draaien. Gisteren was hier nog een jongetje van drie, samen met zijn moeder. Hij had nog nooit in zijn leven een cassettebandje gezien, maar was er helemaal weg van, hij vond ze geweldig!"

De hele dag ontbijten

De keuze om het ontbijt de hele dag door centraal te stellen, komt niet uit de lucht vallen. "Ik ben zelf helemaal gek op ontbijtgerechtjes", lacht Britt. "Eitjes, pancakes... Heerlijk. Ik vind het gewoon zo jammer dat er in veel horecazaken blijkbaar nog regels zijn wat je wanneer wel of niet mag serveren. Gelukkig zie ik dat daar steeds meer verandering in komt. Tijdens de lunch serveer ik trouwens ook wel een bagel met egg-salad, dus een kleine uitbreiding is er dan wel. De focus ligt vooral op American breakfast, met allerlei soorten eitjes, breakfast cereals en pancakes. Heerlijk!"

Koffie zoals die vroeger smaakte

En dan de koffie, ook die geeft een dikke knipoog naar vroeger. "Toen ik vijftien jaar oud was, leerde mijn moeder mij koffiedrinken. Helaas is ze er niet meer, maar in mijn zaak staat exact eenzelfde machine als die wij vroeger gebruikten. De koffie druppelt er zo lekker langzaam doorheen en de aroma's vullen de zaak. De filterkoffie drinkt lekker door, net als de espresso die wij schenken trouwens. Die is toegankelijk en heeft een hazelnoot-aroma. De koffie blijkt  in trek en daarom verkoop ik de bonen en de koffiereceptjes ook in mijn zaak. Wist je dat ik een achtergrond heb als barista? Ik werk al sinds mijn vijftiende in de horeca, destijds waren dat natuurlijk bijbaantjes, maar acht jaar geleden ben ik barista geworden en heb ik zelfs koffie leren branden. Ik ben ook leermeester, je kunt dus zeggen dat ik langzaam heb toegewerkt naar mijn eigen concept, ik heb er hard voor gewerkt en veel gestudeerd, ik ben trouwens ook Meester in de rechten."

Internationaal publiek

In de breakfast-hotspot komen veel mensen uit de buurt, en dat is een buurt die flink in opkomst is volgens Britt. "Ik heb lang gezocht naar de ideale locatie voor mijn zaak en kwam tot de conclusie dat de Zeeheldenbuurt het meest geschikt is. In Den Haag heb je trouwens heel veel expats en nu de Universiteit Leiden in Den Haag een Haagse afdeling heeft opgericht, zie je steeds meer internationale studenten. Zij blijven vaak ook na hun studie plakken in de stad... Allemaal redenen om de menukaart en de website in het Engels te doen. Als iemand daar dan toch moeite mee blijkt te hebben, dan kan ik of één van de meiden best uitleg geven. Geen probleem."

Britt is van plan om nog heel lang op deze plek te blijven. "Ik was bewust op zoek naar een plek waar ik nog veertig jaar met heel veel plezier naartoe zou gaan. Die denk ik gevonden te hebben, alhoewel de verbouwing fors was. Ik had het geluk dat ik de financiering met hulp van mijn familie rond heb kunne krijgen. Zij hebben vertrouwen in me, ze weten hoe goed ik ben en hoe hard ik werk om succesvol te zijn."

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Interview Longread
Interview: lunchcafé waar je kunt douchen

Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: