E�n miljard Facebookers (5/6)

16 januari 2012 |
<

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van het grootste
sociale netwerk ter wereld: Facebook.

Magische grens
Facebook, het wonder van Mark Zuckerberg, komt dagelijks in het nieuws. Analisten verwachten dat dé sociale netwerksite van planeet aarde nog dit jaar de magische grens van 1 miljard gebruikers zal aantikken. Die wil je niet allemaal tegelijk op de koffie hebben. Misschien herinnert u zich de Australische puber Corey Worthington nog wel, op wiens feestje na een oproep op Facebook ‘slechts’ een paar honderd ongenode gasten kwamen. Het was in de tijd dat het sociale netwerk ‘slechts’ 50 miljoen gebruikers had, begin 2008. Amper vier jaar verder zijn het er twintig keer zoveel. Een groot aantal ondernemers heeft zich met Facebook meeontwikkeld, ook in Nederland en ook in de horeca!

Een goed profiel
Lang niet iedereen weet zich raad met Facebook. Koudwatervrees, digibetisme, Social Media-scepsis – allemaal redenen om zakelijk gebruik van Facebook toch nog maar even uit te stellen. “Niet verstandig”, zegt Beker. “Niet alleen omdat Facebook het grootste sociale netwerk van de wereld is, maar vooral omdat het een bijzonder eenvoudige manier is om je doelgroep te bereiken.”
“Daarvoor zijn er ook nog eens meerdere manieren”, haakt Scholte in. “Maar laten we beginnen bij de start: een goed profiel. Dat klinkt logisch, maar toch stuiten Menno en ik dagelijks op sites van horecabedrijven die deze logica niet helemaal hebben begrepen.”

Voorpret
“Uit een goed profiel straalt de passie”, stelt Beker. “Een goed profiel op Facebook is een verlengstuk van het bedrijf en doet twee dingen: óf het brengt de bezoeker weer terug naar het gevoel van die heerlijke avond uit bij jou in de zaak, óf het brengt hem of haar alvast de nodige voorpret voorafgaand aan een nieuw bezoek.”
“Zorg daarnaast dat de Facebook-pagina up-to-date blijft”, adviseert Scholte. “Schrijf leuke wetenswaardigheden die voor een glimlach zorgen bij je contacten en waarmee je dus blijvend positief onder de aandacht komt. Schrijf vooral niet om het schrijven, want dat werkt averechts.”

Bewijsmateriaal
Foto’s blijken eveneens een beproefd middel om vaste, maar vooral ook nieuwe gasten naar een profiel te lokken. Beide Social Media-experts benadrukken dat de fotografie natuurlijk wel moet passen bij het soort horeca. “Van een café waar zaterdagnacht het dak eraf gaat, mag je verwachten dat er op zondagmiddag al bewijsmateriaal is geplaatst van wie met wie heeft gezoend”, vindt Beker. “Op een Facebook-profiel van een restaurant daarentegen wil ik graag een voorproefje van de menukaart zien. Foto’s van mooie gerechten, of misschien zelfs een filmpje van de bereiding van een gerecht.”

Laagdrempelige applicatie
Daarnaast zien Beker en Scholte Facebook als een uitstekende applicatie voor relatiebeheer. “Een prettige, laagdrempelige applicatie welteverstaan”, zegt Scholte. “Mits goed gebruikt, is Facebook een bijzonder eenvoudige, maar doeltreffende manier om bij relaties onder de aandacht te komen. Daarnaast is op Facebook ook de drempel om nieuwe relaties aan te gaan bijzonder laag.”

Verrassende voordelen
Ook op minder voor de hand liggende terreinen kan Facebook verrassende voordelen opleveren. Zo wijst Beker fijntjes op de toekomstige krapte op de arbeidsmarkt. “Wil je als ondernemer in de horeca verzekerd blijven van voldoende medewerkers, dan werkt een positief Facebook-profiel zeker in je voordeel.”

Tips
• Zorg dat je een openingspagina maakt die aantrekkelijk is
• Creëer speciale acties binnen facebook
• Probeer vooral te inspireren door films, foto’s en informatie
• Betrek mensen bij je organisatie
• Voorkom dat andere partijen met jou profiel aan de haal gaan


Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het vijfde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 23 januari is het laatste artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Interview
Zus&Zus: eigentijdse lunchroom in Barneveld [video]

Zus&Zus is een kleine lunchroom gevestigd op het Dijkje in Barneveld. Het is opgericht door de twee zussen Dynande en Sharissa. Nadat Dynande haar opleiding tot banketbakker had afgerond en Sharissa haar baan in de zorg had opgezegd, besloten de twee hun passie voor bakken te volgen. Na een jaar...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Interview
Reportage: Koffie en Jij, Hilversum [video]

Koffie en jij is een gezellige lunchroom midden in het centrum van Hilversum. Je kan hier genieten van allerlei vegan of vegetarische gerechten. Met de huiselijke sfeer kan je er op je gemak een kopje koffiedrinken en even ontsnappen van het drukke leven. Koffie en jij richt zich vooral op de men...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: