E�n miljard Facebookers (5/6)

16 januari 2012 |
<

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van het grootste
sociale netwerk ter wereld: Facebook.

Magische grens
Facebook, het wonder van Mark Zuckerberg, komt dagelijks in het nieuws. Analisten verwachten dat dé sociale netwerksite van planeet aarde nog dit jaar de magische grens van 1 miljard gebruikers zal aantikken. Die wil je niet allemaal tegelijk op de koffie hebben. Misschien herinnert u zich de Australische puber Corey Worthington nog wel, op wiens feestje na een oproep op Facebook ‘slechts’ een paar honderd ongenode gasten kwamen. Het was in de tijd dat het sociale netwerk ‘slechts’ 50 miljoen gebruikers had, begin 2008. Amper vier jaar verder zijn het er twintig keer zoveel. Een groot aantal ondernemers heeft zich met Facebook meeontwikkeld, ook in Nederland en ook in de horeca!

Een goed profiel
Lang niet iedereen weet zich raad met Facebook. Koudwatervrees, digibetisme, Social Media-scepsis – allemaal redenen om zakelijk gebruik van Facebook toch nog maar even uit te stellen. “Niet verstandig”, zegt Beker. “Niet alleen omdat Facebook het grootste sociale netwerk van de wereld is, maar vooral omdat het een bijzonder eenvoudige manier is om je doelgroep te bereiken.”
“Daarvoor zijn er ook nog eens meerdere manieren”, haakt Scholte in. “Maar laten we beginnen bij de start: een goed profiel. Dat klinkt logisch, maar toch stuiten Menno en ik dagelijks op sites van horecabedrijven die deze logica niet helemaal hebben begrepen.”

Voorpret
“Uit een goed profiel straalt de passie”, stelt Beker. “Een goed profiel op Facebook is een verlengstuk van het bedrijf en doet twee dingen: óf het brengt de bezoeker weer terug naar het gevoel van die heerlijke avond uit bij jou in de zaak, óf het brengt hem of haar alvast de nodige voorpret voorafgaand aan een nieuw bezoek.”
“Zorg daarnaast dat de Facebook-pagina up-to-date blijft”, adviseert Scholte. “Schrijf leuke wetenswaardigheden die voor een glimlach zorgen bij je contacten en waarmee je dus blijvend positief onder de aandacht komt. Schrijf vooral niet om het schrijven, want dat werkt averechts.”

Bewijsmateriaal
Foto’s blijken eveneens een beproefd middel om vaste, maar vooral ook nieuwe gasten naar een profiel te lokken. Beide Social Media-experts benadrukken dat de fotografie natuurlijk wel moet passen bij het soort horeca. “Van een café waar zaterdagnacht het dak eraf gaat, mag je verwachten dat er op zondagmiddag al bewijsmateriaal is geplaatst van wie met wie heeft gezoend”, vindt Beker. “Op een Facebook-profiel van een restaurant daarentegen wil ik graag een voorproefje van de menukaart zien. Foto’s van mooie gerechten, of misschien zelfs een filmpje van de bereiding van een gerecht.”

Laagdrempelige applicatie
Daarnaast zien Beker en Scholte Facebook als een uitstekende applicatie voor relatiebeheer. “Een prettige, laagdrempelige applicatie welteverstaan”, zegt Scholte. “Mits goed gebruikt, is Facebook een bijzonder eenvoudige, maar doeltreffende manier om bij relaties onder de aandacht te komen. Daarnaast is op Facebook ook de drempel om nieuwe relaties aan te gaan bijzonder laag.”

Verrassende voordelen
Ook op minder voor de hand liggende terreinen kan Facebook verrassende voordelen opleveren. Zo wijst Beker fijntjes op de toekomstige krapte op de arbeidsmarkt. “Wil je als ondernemer in de horeca verzekerd blijven van voldoende medewerkers, dan werkt een positief Facebook-profiel zeker in je voordeel.”

Tips
• Zorg dat je een openingspagina maakt die aantrekkelijk is
• Creëer speciale acties binnen facebook
• Probeer vooral te inspireren door films, foto’s en informatie
• Betrek mensen bij je organisatie
• Voorkom dat andere partijen met jou profiel aan de haal gaan


Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het vijfde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 23 januari is het laatste artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Download nu de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Opening
Café Restaurant Soesterdal: all-electric

Op de voormalige vliegbasis Soesterberg is een ingetogen en duurzaam horecapaviljoen gerealiseerd, bestaande uit een café restaurant met terras, omringd door een natuurlijk speelbos en diverse speelplekken. Café Restaurant Soesterdal ligt aan de bosrand, met een weids uitzicht over ...

Economie Tech
Met Tikkie Check supersnel en eenvoudig afrekenen in horeca

Voor iedereen die op het terras of in een restaurant na een drankje of maaltijd snel en zonder tussenkomst van personeel de rekening wil betalen, biedt Tikkie Check vanaf nu de mogelijkheid in een handomdraai contactloos af te rekenen. Het enige dat je hoeft te doen, is de camera van je smartphon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: