Een goede betaalervaring is essentieel voor u en uw gasten

25 juni 2019 | redactie

Pinbetalingen zijn al jaren in opmars. De ontwikkeling van contactloos betalen heeft dit nog verder versterkt. Ook de horecaondernemers profiteren meer en meer van de gemakken van digitaal afrekenen. Wij vragen ons af welke ontwikkelingen relevant zijn voor horecaondernemers. Hoe willen toekomstige horecabezoekers betalen? Waarom zien we zoveel mobiele betaalautomaten? En wat te doen met een internetstoring? We vragen het Matthijs Bunschoten, Salesmanager Hospitality bij Worldline.

Worldline is Europese marktleider in betaaloplossingen en ze bedienen een breed klantportfolio. “De wensen van horeca en retail op het gebied van betaaloplossingen zijn behoorlijk verschillend. Binnen de retail gaan mensen in de rij staan bij een kassa, terwijl er binnen de horeca veel meer vormen van betalen bestaan. Vaak wil een gast aan tafel bestellen en betalen, maar er zijn ook horecazaken die kiezen voor een kiosk-oplossing of een combinatie van beide.”

De mogelijkheden van betalen nemen de laatste jaren enorm toe. Hoe zien jullie die ontwikkeling? Matthijs: “In een sterrenzaak kies je niet voor een kiosk-oplossing, dat lijkt mij wel duidelijk. Wij faciliteren verschillende mogelijkheden, we kunnen heel veel, maar in de praktijk wordt doorgaans gekozen voor de oplossing die de mensen kennen en vertrouwen. Betalen met een selfie zou technisch gezien wel kunnen, maar is gewoon nog niet algemeen geaccepteerd. In de toekomst vermoed ik dat we wel vaker met de smartphone gaan betalen.”

De gouden match: de mobiele betaalautomaat voor de horeca

Inmiddels is het gebruik van mobiele betaalautomaten helemaal ingeburgerd binnen de horeca. Waarom zien we zoveel mobiele betaalautomaten? “De mobiele betaalautomaten bieden verschillende voordelen. Ze kunnen mee naar de tafel, wat extreem handig is, zeker wanneer je een groot terras hebt, en je kunt ze koppelen met de kassa. Het voordeel van dat laatste is, dat er geen verkeerde bedragen meer ingevoerd worden en dat alle gegevens direct worden teruggestuurd naar de kassa. Dat is helemaal handig, want je kunt dan aan het einde van de dag direct zien hoeveel er is afgerekend en door wie. Op die manier bespaar je natuurlijk veel tijd, want je hoeft niet alle bonnen na te kijken."

Het is verbazingwekkend dat nog niet heel veel horecaondernemers van deze mogelijkheid gebruikmaken, want de voordelen zijn behoorlijk groot

Koppelen met de kassa

Worldline heeft een unieke oplossing, door het mogelijk te maken dat meerdere mobiele betaalautomaten gekoppeld kunnen worden met één kassa. Nog niet heel veel horecaondernemers maken van deze mogelijkheid gebruik, ondanks dat de voordelen behoorlijk groot zijn. Je gasten hoeven namelijk niet te wachten totdat ze kunnen betalen en ook je personeel is er content mee. Het delen van pinapparaten kan voor ergernis zorgen en voor onnodig oponthoud. Als je de investering omzet in de tijdwinst, dan heb je het bedrag er zo uit; dat is althans de feedback die we terug krijgen van onze relaties. Vroeger werd door de horeca ook gedacht dat contant geld betalingen goedkoper waren dan pinnen, maar nu weten we wel beter. Het verwerken van kasgeld is veel duurder, bijvoorbeeld vanwege transport en gemaakte fouten. Op dat vlak was de horeca wat terughoudender dan de retail, maar inmiddels kun je overal wel pinnen. De koppeling met de kassa voegt waarde toe aan de betaaloplossingen die wij bieden.”

Het voordeel van het ontvangen van Aziaten en Amerikanen is, dat ze veel meer uitgeven dan Europeanen


Van alle markten thuis. Ook internationaal.

Voor horecaondernemers die veel buitenlandse gasten ontvangen, zijn er vrijwel geen betaaldrempels meer. “Natuurlijk kun je betalen met de bekende creditkaarten, maar ook de zogenaamde ‘extra betaalbrands’, zoals de Aziatische creditkaarten, kunnen we onderbrengen in één contract. Tegenwoordig komen Aziaten op de gekste plekken in Nederland. Een busrit van anderhalf uur is voor hen een peulenschil, want in China is men gewend om veel langer te moeten reizen. Het voordeel van het ontvangen van Aziaten en Amerikanen is, dat ze veel meer uitgeven dan Europeanen. Een Europese horecagast drinkt een kopje koffie en loopt dan weer verder, terwijl Aziaten in een korte tijd heel veel uitgeven. Zij hebben immers minder vakantiedagen dan wij en willen dan zoveel mogelijk ervaring en bestedingen in de korte tijd die ze hebben.”

Zelfs internetstoringen zijn geen probleem meer

Horecaondernemingen hebben te maken met piekbelasting. We kunnen ons voorstellen dat betrouwbaarheid enorm belangrijk is, hoe ziet jij dat? “Onze betaalautomaten zijn zeer betrouwbaar gebleken. Dit is erg belangrijk voor onze relaties. Als je een dag omzet mist vanwege technische problemen, dan ben je best ver van huis. In geval van een storing komt echt niemand terug voor een kopje koffie, dat is het nadeel van de horeca in dat opzicht.” Onlangs heeft Worldline een nieuwe dienst toegevoegd aan haar product assortiment. “Zelfs als er een internetstoring is, kun je je gasten laten betalen. We bieden een ‘Backup Mode’ waardoor de betaalautomaat gewoon transacties kan blijven uitvoeren, die dan later naar de bank worden doorgezet. Je kunt je gasten dus altijd met de kaart laten betalen wanneer je kiest voor onze betaaloplossingen. En als je voor ons kiest, dan is het goed om te weten dat we de verschillende oplossingen kunnen inrichten naar hoe jij het wenst. Je bent dus vrij in de keuze van producten en diensten die je wilt afnemen.

Wie opziet tegen de aanschaf van een mobiele betaalautomaat, doorgaans vanwege de kosten, moet zich realiseren dat de tijdwinst een factor is om mee te nemen, maar ook de gemiddelde levensduur van de automaat is vrij hoog. “We zagen bij de vorige generatie een levensduur van acht tot tien jaar”, vertelt Bunschoten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Onderzoek: Laag alcoholische bieren steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Dit en ...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Koffie & thee Interview
Interview met een theesommelier: Is thee een belevingsproduct?

Aandacht maakt succes. Theesommelier Karin Kamstra is ervan overtuigd. Maar zie je dit ook terug in de manier waarop thee wordt geserveerd? Het drankje is inmiddels meer dan 7000 jaar oud en nog steeds is het overal te verkrijgen. Van een bekertje op het tankstation tot aan een uitgebreide high tea,...

Columns Blog
Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: