Dutch Cuisine en KHN werken samen aan duurzame menu’s in de horeca

5 oktober 2018 | David Bakker
Dutch Cuisine en KHN werken samen aan duurzame menu’s in de horeca<

Vandaag is de aftrap van de Dutch Agri Food week. Voor Dutch Cuisine en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hét moment om hun samenwerking te bekrachtigen. KHN en Dutch Cuisine gaan actief aandacht geven aan de ‘verduurzaming’ of ‘vergroening’ van de menukaart in de Nederlandse horeca. De 5 principes van Dutch Cuisine staan daarbij centraal: meer plantaardig/minder dierlijk; groenten van het seizoen; lokaal, vers en zonder kunstmatige toevoegingen. Daarnaast speelt het terugdringen van voedselverspilling ook een rol.

Met deze samenwerking geeft KHN aan dat ze het gedachtegoed van Dutch Cuisine ondersteunt en horecaondernemers wil inspireren om mee te doen. Zo gaan KHN en Dutch Cuisine gezamenlijk inspiratiesessies organiseren voor de leden van KHN. Zoals de sessie “Hoe maak ik groenten lekker?” door Yuri Verbeek bij Koppert Cress waarbij verschillende bereidingstechnieken aan de orde komen. En de inspiratiesessie ‘Verrot Lekker”, over de techniek van het fermenteren van groenten door Dutch Cuisine ambassadeur Christian Weij.

Agnes Holtjer, Landelijk Bestuurslid KHN: “Wij vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Zo stimuleren we onze leden om minder vlees en meer groenten te serveren en geven we praktische tips om voedselverspilling terug te dringen. De principes van Dutch Cuisine sluiten hier mooi bij aan. Door een samenwerking aan te gaan met Dutch Cuisine, waarbij we o.a. inspiratiesessies organiseren, kunnen we onze leden nog meer inspireren”. 

Monique Mulder, dagelijks bestuur Dutch Cuisine: “Wij zijn enorm blij dat we gaan samenwerken met KHN. Als partner vertegenwoordigt KHN meer dan 20.000 horecaondernemers die we als Dutch Cuisine graag willen bereiken. We hebben als doel gesteld om eind 2019 bij 1000 restaurants een Dutch Cuisine menu op de kaart te hebben staan. Dit is een menu met  groente in de hoofdrol en waarbij de uitgangpunten van Dutch Cuisine worden gehanteerd. Denk hierbij aan biologische producten, verse, regionale producten en no waste”.

Dutch Cuisine is een beweging die de Nederlandse keuken en eetcultuur nationaal en internationaal op de kaart zet en zich daarbij richt op de verduurzaming van onze

voedselconsumptie. In de keuken spelen verse groenten een hoofdrol, en vlees en vis een bijrol. Dutch Cuisine staat voor onverwachte combinaties met regionale en internationale ingrediënten die puur en lekker zijn en naar de natuur smaken. Dutch Cuisine maakt de unieke en creatieve identiteit van de Nederlandse keuken zichtbaar en tastbaar en hanteert daarbij vijf principes die duurzaam zijn voor mens en milieu. Door het gedachtegoed van Dutch Cuisine te omarmen en dit uit te dragen naar hun gasten, kunnen restaurants het goede voorbeeld geven wat lekker, gezond en verantwoord koken en eten is. Restaurants kunnen zich aansluiten als vriend van Dutch Cuisine door één Dutch Cuisine menu op hun kaart te zetten.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Interview Longread
Interview: lunchcafé waar je kunt douchen

Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: