Dutch Cuisine en KHN werken samen aan duurzame menu’s in de horeca

5 oktober 2018 | David Bakker
Dutch Cuisine en KHN werken samen aan duurzame menu’s in de horeca

Vandaag is de aftrap van de Dutch Agri Food week. Voor Dutch Cuisine en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hét moment om hun samenwerking te bekrachtigen. KHN en Dutch Cuisine gaan actief aandacht geven aan de ‘verduurzaming’ of ‘vergroening’ van de menukaart in de Nederlandse horeca. De 5 principes van Dutch Cuisine staan daarbij centraal: meer plantaardig/minder dierlijk; groenten van het seizoen; lokaal, vers en zonder kunstmatige toevoegingen. Daarnaast speelt het terugdringen van voedselverspilling ook een rol.

Met deze samenwerking geeft KHN aan dat ze het gedachtegoed van Dutch Cuisine ondersteunt en horecaondernemers wil inspireren om mee te doen. Zo gaan KHN en Dutch Cuisine gezamenlijk inspiratiesessies organiseren voor de leden van KHN. Zoals de sessie “Hoe maak ik groenten lekker?” door Yuri Verbeek bij Koppert Cress waarbij verschillende bereidingstechnieken aan de orde komen. En de inspiratiesessie ‘Verrot Lekker”, over de techniek van het fermenteren van groenten door Dutch Cuisine ambassadeur Christian Weij.

Agnes Holtjer, Landelijk Bestuurslid KHN: “Wij vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Zo stimuleren we onze leden om minder vlees en meer groenten te serveren en geven we praktische tips om voedselverspilling terug te dringen. De principes van Dutch Cuisine sluiten hier mooi bij aan. Door een samenwerking aan te gaan met Dutch Cuisine, waarbij we o.a. inspiratiesessies organiseren, kunnen we onze leden nog meer inspireren”. 

Monique Mulder, dagelijks bestuur Dutch Cuisine: “Wij zijn enorm blij dat we gaan samenwerken met KHN. Als partner vertegenwoordigt KHN meer dan 20.000 horecaondernemers die we als Dutch Cuisine graag willen bereiken. We hebben als doel gesteld om eind 2019 bij 1000 restaurants een Dutch Cuisine menu op de kaart te hebben staan. Dit is een menu met  groente in de hoofdrol en waarbij de uitgangpunten van Dutch Cuisine worden gehanteerd. Denk hierbij aan biologische producten, verse, regionale producten en no waste”.

Dutch Cuisine is een beweging die de Nederlandse keuken en eetcultuur nationaal en internationaal op de kaart zet en zich daarbij richt op de verduurzaming van onze

voedselconsumptie. In de keuken spelen verse groenten een hoofdrol, en vlees en vis een bijrol. Dutch Cuisine staat voor onverwachte combinaties met regionale en internationale ingrediënten die puur en lekker zijn en naar de natuur smaken. Dutch Cuisine maakt de unieke en creatieve identiteit van de Nederlandse keuken zichtbaar en tastbaar en hanteert daarbij vijf principes die duurzaam zijn voor mens en milieu. Door het gedachtegoed van Dutch Cuisine te omarmen en dit uit te dragen naar hun gasten, kunnen restaurants het goede voorbeeld geven wat lekker, gezond en verantwoord koken en eten is. Restaurants kunnen zich aansluiten als vriend van Dutch Cuisine door één Dutch Cuisine menu op hun kaart te zetten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Alles over digitaal ondernemen in je lunchzaak

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: