Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Auteur: Thijs Jacobs
Fastservice 21 februari 2020
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende Domino’s in Europa 37 winkels.

Naast de bekendmaking van de halfjaarcijfers kondigt Domino’s een nieuwe CEO Europa aan. Andre ten Wolde, momenteel COO van Europa, krijgt de taak om de verdere groeiambities van Domino’s binnen Europa te realiseren. Voor de Nederlandse markt is hij geen onbekende. Onder leiding van Ten Wolde groeide Domino’s in Nederland uit tot de nummer 1 pizzaketen. Ten Wolde: “In de afgelopen jaren is er gewerkt aan een sterk team van landen-CEO’s. Met dit team zetten we de verdere groei in winkels en (online) bezorging door en bieden we huidige winkelmanagers en franchisenemers de mogelijkheid om hun activiteiten binnen Domino’s verder te ontplooien. Ons doel is om jaarlijks 7 tot 9% nieuwe winkels te openen in de komende drie tot vijf jaar. In Europa zijn we daar meer dan ooit klaar voor.”

Record winkelopeningen

In het afgelopen half jaar werd er binnen de groep een recordaantal winkelopeningen gerealiseerd. Totaal openden de landen van Domino’s Pizza Enterprises (DPE) 85 winkels waarvan 37 in Europa. Deze groei zet zich ook komend jaar verder door.
Dit voorjaar opent Domino’s haar 300e winkel in Nederland en de 100e in België. Begin dit jaar opende de keten haar eerste winkel in Luxemburg. Domino’s ziet binnen de Benelux ruimte voor 600-plus winkels. Waarvan 400 in Nederland, 200 in België en 10 in Luxemburg.  Domino’s Pizza Enterprises is actief in negen landen met 2607 winkels.

Géén fast food, maar fresh food

Wat maakt Domino’s tot een succesformule? Een vraag die regelmatig wordt gesteld. Ten Wolde licht toe: “De huidige consument hecht veel waarde aan hoogwaardig eten, tegen een betaalbare prijs en snelle bezorging. Dat doen wij goed. We worden vaak vergeleken met fast food restaurants. Wij zeggen liever: fresh food. Onze pizza’s worden namelijk vers gemaakt, direct nadat je de bestelling plaatst. Er komen geen vooraf geprepareerde ingrediënten aan te pas. Het deeg is 100% puur. Dus het bevat geen ingrediënten van dierlijke oorsprong en is vrij van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Ook de groenten zijn vers en komen van een lokale groenteboer. Kortom lekkere en verse pizza’s die we ook nog eens super snel (en uiteraard veilig) bezorgen in gemiddeld 20 minuten. Onlangs ontvingen we daar nog een Award voor. Kortom we zijn fast. Maar zeker geen fast food.”

Facts & Figures Domino’s Benelux 2020

294 winkels in Nederland
94 winkels in België
22 nieuwe winkels in 2019 in Nederland
20 winkels zijn cashfree (de meesten in Rotterdam)
In 2020 +/- 30 nieuwe winkels open (NL)
Groei van 8% van het aantal bestellingen ten opzichte van 2018
12 miljoen bestellingen in 2019
24 miljoen pizza’s verkocht in 2019 in de Benelux
De best verkochte pizza is de Perfect Peperoni:  1,9 miljoen (NL)
De Margarita staat op nummer 2 met ruim 1,7 miljoen keer besteld (NL)
4 miljoen vegetarische en veganistische pizza’s verkocht in 2019 (NL)
90% van de franchisenemers begon ooit als pizzabakker of bezorger
De jongste franchisenemer opende in 2019 zijn eerste winkel in Zaltbommel op 20 jarige leeftijd
steeds meer meiden kiezen voor een baan als bezorgster
2020 geen aanschaf meer van fossiele brandstofvoertuigen
70% bezorging gebeurt elektrisch
2019 lancering nieuw loyaliteitsprogramma

Overig nieuws