Dit drankje bestelt de consument liever niet in de horeca

18 december 2017 | Thijs Jacobs

Altijd al benieuwd geweest naar welk drankje je als horecagast niet moet bestellen? Wij hebben het antwoord. En verbazingwekkend genoeg geeft niet de kwaliteit van het drankje zelf of de horecamedewerkers de doorslag, maar hetgeen bij (of in) het drankje wordt geserveerd. 

Citroen, niet doen?

Het klinkt zo goed... Een lekker colaatje of een glas mineraalwater met een schijfje citroen. Toch blijkt juist dat frisse schijfje citroen een potentieel gevaar voor de gezondheid. De Journal of Environmental Health heeft een onderzoek gepubliceerd, waarin naar voren komt dat 70 procent van de bestelde drankjes met een schijfje citroen niet aan de hygiëne-eisen voldoet.

Er werden 43 restaurants bezocht, waarbij zowel de schil als het vruchtvlees van 76 citroenen werden bestudeerd. Er werden veelal bacteriën gevonden die afkomstig waren van de handen van het keukenpersoneel en/of de bedieningsmedewerkers. De onderzoekers verklaren dat zij rauw vlees of andere producten hadden aangeraakt met de handen.

Uitwerpselen

De helft van de onderzochte citroenschijfjes bleek besmet met resten van menselijke uitwerpselen. Zelfs candida, dat is een schimmel die normaal enkel in de vagina wordt aangetroffen, werd ontdekt op een schijfje. Proost.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Interview Longread
Interview: lunchcafé waar je kunt douchen

Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: