De Bossche Bol is er nu in 5 smaken!

23 mei 2017 | Thijs Jacobs

Wat veel mensen wellicht niet weten, is dat de traditionele Bossche lekkernij in het begin van de 20e eeuw is ontstaan in de Visstraat in ‘s-Hertogenbosch. Jules Lauwerijssen, eigenaar van Bakkerij Royal, verduidelijkt: "Banketbakker Lambermont, die een vestiging had in het pand De Kat in de toenmalige Vischstraat, ontwikkelde een moorkop, die was gevuld met banketbakkersroom. De Haagse banketbakker Henri van der Zijde vestigde zich in 1938 ook in deze straat en bedacht zijn eigen variant: met slagroomvulling en overgoten met echte chocolade; het origineel van de huidige Bossche bol."

Eigenzinnig

Anno 2017 wordt in de Visstraat de sjeklade bol ‘opnieuw’ uitgevonden, dit keer door Bakkerij Royal. Jules licht toe: "Mijn zoontje Jan (5 jaar) is verzot op de kleur roze. Hij vroeg mij of om een roze bol voor hem te maken. Zodoende ging ik experimenteren en begon het bij mij te kriebelen. Misschien dat sommige Bosschenaren het ‘heiligschennis’ vinden, maar wij vinden het als eigenzinnig bakkerscafé erg leuk om mensen te verrassen en te prikkelen."

Ruim een half jaar lang was Jules met zijn bakkers druk in de weer om – naast de traditionele versie - vijf smaakvarianten te ontwikkelen. "Bakkerij Royal heeft voor iedereen een ‘eigen’ sjeklade bol: of je de voorkeur geeft aan de klassieke variant, een enorme zoetekauw bent, verzot bent op witte chocolade, van frisheid met een zomerse twist houdt, je tanden graag zet in intense donkere chocolade of de smaaksensatie karamel/zeezout onweerstaanbaar vindt. Alle bollen zijn verkrijgbaar in een mini-variant. Dan kun je er direct nog eentje uitproberen!"

Verkrijgbaar

Loopt het water je al in de mond? Tijdens Gezellige Zaken is iedereen meer dan welkom om de nieuwe varianten te komen proeven. De sjeklade bollen ‘met een twist’ zijn vanaf 26 mei tevens verkrijgbaar in de winkel/lunchroom van Bakkerij Royal, Visstraat 44, ’s-Hertogenbosch.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Franchise Friendly Concepts sluit zich aan bij NLVVM

Franchise Friendly Concepts – de onderneming die de ketens Kwalitaria en Délifrance in beheer heeft – sluit zich aan bij de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Sinds 2014 bundelen de grootste namen binnen deze branche hun krachten en streven naar een strak georganiseerde...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Ministerie sluit horecazaken vanwege arbeidsmarktfraude

Vervalsing van loonstroken, het tewerkstellen van vreemdelingen zonder vergunning, sjoemelen met arbeidstijden en onderbetaling. De Inspectie SZW constateerde deze overtredingen bij diverse horecaondernemingen in de Amsterdamse binnenstad. Ook bij hercontroles bleek er geen verbetering te zijn. In s...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards Video
Video: Baker & Moore wint Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Afgelopen vrijdag reikte het team van Lunchroom de award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland uit aan Paul Bakker, de eigenaar van Baker & Moore in Rotterdam. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zijn verfijnd, ...

Columns
Column: Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft?

Tuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. 'Ah’s en Oh’s' krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten. ...

Achtergronden
Feestdagen in de horeca, wees voorbereid!

De welbekende feestmaand is aanstaande. December is de maand waarin we Sinterklaas en Kerst vieren, maar wist je dat midwinter op 21 december valt, dat het WK Hockey wordt gespeeld en ook het EK handbal voor vrouwen op het programma staat? Goed om te weten. Al deze data vind je in de HorecaMarket...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Baker & Moore in Rotterdam heeft Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Rotterdam. De inzending van Paul Bakker, de eigenaar van lunchroom Baker & Moore, gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zij...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: