CBS: Waddeneilanden hebben meeste horeca per inwoner

6 juni 2018 | David Bakker
CBS: Waddeneilanden hebben meeste horeca per inwoner<
Op de Waddeneilanden zijn relatief veel winkels en horecazaken. Omgerekend naar aantal inwoners staan op de Wadden van alle gemeenten de meeste winkel- en horecavestigingen ingeschreven. In 2017 bezochten bijna anderhalf miljoen toeristen de Waddeneilanden. Dit meldt het CBS naar aanleiding van vragen van WNL.

Op de Waddeneilanden waren op 1 januari 2018 in totaal 3 600 vestigingen van bedrijven. Horeca en handel zijn samen goed voor bijna een derde daarvan. Ter vergelijking, in heel Nederland is dat minder en maken deze twee bedrijfstakken ruim een vijfde uit van het aantal vestigingen.

De Waddeneilanden hebben 27,1 horecavestigingen per duizend inwoners tegenover 3,6 in heel Nederland. Ook het aantal handelsvestigingen (21,1 om 15,8 per duizend inwoners) is bovengemiddeld. Daarbij gaat het voor een belangrijk deel om winkels. De Wadden hebben namelijk veel meer winkels per duizend inwoners (13,2) dan Nederland als geheel (5,1).

Qua horecavestigingen kennen de Wadden een relatief hoge dichtheid. Alle eilanden staan in de top vijf: Vlieland (35,3), Terschelling (34,6), Ameland (34,2), Schiermonnikoog (26,8) en Texel (21,7). Ook andere ‘toeristische’ gemeenten, zoals Valkenburg (15,2), Gulpen (13,4) en Zandvoort (12,4) hebben relatief veel horecazaken per duizend inwoners.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Interview Longread
Interview: lunchcafé waar je kunt douchen

Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: