Broodje kaas blijft favoriet

28 november 2013 |
Broodje kaas blijft favoriet<

Bijna 75 procent van de Nederlanders herkent zich niet in het spreekwoord 'wat de boer niet kent dat eet hij niet'. Nederlanders zien zichzelf juist als makkelijke eters. Meer dan 60 procent vindt zelfs dat
alles een keer geproefd moet worden. Een grote uitzondering in onze honger naar onbekende smaken is de keuze voor broodbeleg. Het eeuwige broodje kaas is bij een overgrote meerderheid (78 procent) nog altijd favoriet. Dit laat onderzoek naar smaak en eetgewoontes in Nederland zien, uitgevoerd in opdracht van kruidenpasta Marmite onder 700 respondenten.

Nieuwe smaken
Meer dan 85 procent van de ondervraagden staat open voor nieuwe smaken. Een overgrote meerderheid van de Nederlanders ziet zichzelf dan ook als makkelijke eter. Een vergelijkbaar aantal mensen geeft aan iets onbekends te willen proberen wanneer een ander aangeeft het lekker te vinden. Toch zegt een kwart van de mensen dat eerder wordt gekozen voor iets wat hij of zij zeker lust en niet voor iets nieuws. Als het gaat om extreme gerechten met spannende ingrediënten zijn Nederlanders terughoudend. Zo'n 30 procent vindt dit helemaal niks, terwijl iets meer dan 35 procent er neutraal tegenover staat.

Kaas blijft populair
Nederlanders houden van brood en zijn nog steeds onafscheidelijk met hun broodje kaas. De top drie van het vaakst gebruikte broodbeleg bestaat dan ook uit kaas (bijna 78 procent), vleeswaren (bijna 69 procent) en pindakaas (29,8). Ook kiest 63 procent het broodbeleg eenvoudigweg uit automatisme.

Door Myrtille Vromans:mailto:myrtille.vromans@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Amsterdam Opening
Coffeecompany opent nieuw filiaal aan Bos en Lommerplein

Coffeecompany opent in mei zijn deuren aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein. Het is de eerste nieuwe huurder sinds het plein in handen is van Propertize. De koffieketen betrekt het pand van 133 vierkante meter aan de rechterkant van de trap die vanaf de Bos en Lommerweg naar het plein toe leidt. ...

Video
"We bakken 10.000 American pancakes per jaar

The Blueberry is een Amerikaanse lunchroom gevestigd op twee plekken in Amersfoort. De vestiging op Emiclaerhof in Amersfoort-Noord bevat zo’n 70 binnen- en 60 buitenzitplaatsen. Door het hippe en stijlvolle interieur voelt het echt alsof je in Amerika zit. De doelgroep wisselt per locatie,...

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: