Blog Wobbe van Zoelen, Anne & Max

5 juni 2015
Blog Wobbe van Zoelen, Anne & Max

Als horecaondernemer krijg je elke dag goede (of goed bedoelde) adviezen uit je omgeving. Soms eindigen die met de opmerking: "Tja, je weet wat
ze zeggen; ik wens je veel personeel." Het ding is, dat we over het algemeen sociale mensen zijn die er zielsveel van houden om samen met een goed team ervoor te zorgen dat de gasten (onze financiers) zich thuis voelen en goed verzorgd worden. Maar hoe krijg je je team goed?

*Tafeltennissen*
Er zijn veel theorieën, coaches, boeken, artikelen en ideeën die inhoudelijk behandelen hoe je een team moet motiveren en stimuleren. Maar welke theorieën werken en hoe ga je ermee om? Veel gehoord (en gepromoot door partijen als Google etc.) is de theorie dat je de medewerkers moet selecteren op hun specifieke kwaliteiten en ze vervolgens moet loslaten. Het liefst kunnen ze daarbij ook nog hun eigen werkdag indelen, kunnen ze werken waar ze willen (!) en het liefst elk uur tenminste 8 minuten tafeltennissen om de productiviteit te bevoordelen. Maar hoe doe je dat als je een horecabedrijf hebt?

*Er bovenop zitten*
Veel gehoord in de horeca is echter precies het omgekeerde: om een goed resultaat te behalen moet je er altijd bovenop zitten. Elke dag dienen alle zaken precies gecontroleerd worden. De personeelskosten dienen tot op de komma te kloppen, alle gerechten dienen tot op de gram geportioneerd te worden en nieuwe dingen verzinnen 'doe je maar in je eigen tijd'. Via de systemen hebben we inzicht in wie hoe laat is ingeklokt en hoeveel er per tafel, gast of per minuut is verkocht. Maar levert dit ook een horecazaak op waar je je thuis voelt en waar je gastvrij geholpen wordt en waar je elke keer een glimlach krijgt? Glimlachen als vinkje op een takenlijst, kan dat überhaupt?

*Horeca managen onderschat*
Het managen van een horecabedrijf is naar mijn mening onderschat. Er zijn maar weinig bedrijfstakken waar er onder tijdsdruk versproducten geproduceerd en gedistribueerd moeten worden met een glimlach in een omgeving die de gasten als bijzonder gastvrij en leuk ervaren. Er zijn op managementboek.nl maar enkele boeken te vinden (o.a. 'horeca de baas') die je meer kunnen vertellen over hoe je succesvol een horecabedrijf leidt en hoe je zodanig met je team werkt dat zij net als de medewerkers van Google en Apple elke dag fluitend naar hun werk komen en zich echt onderdeel voelen van je bedrijf. Uiteraard kun je je ook bij de Hogere Hotelschool laten opleiden om die kennis te vergaren, maar de meesten mensen die daarvandaan komen, verliezen hun liefde voor de horeca en werken meestal al na twee jaar bij Unilever.

*Goed luisteren*
Ik geloof erin dat je goed luistert naar alle 'nieuwe theorieën' en actief met medewerkers communiceert. Om zo tot een systeem te komen waarin (ook medewerkers van de ‘nieuwe’ generatie) waarin zij zich vrij voelen om binnen de kaders van het horecaconcept de gast zo goed mogelijk te ontzorgen. Misschien is 8 uur op een terras 'knallen' niet goed voor de service, misschien willen de medewerkers wel meedenken over de menukaart en misschien weten de medewerkers zelf wel het beste hoe zij de meest effectieve bijdrage kunnen leveren aan jouw bedrijf!

Bij Anne&Max hebben we door de jaren heen steeds de managementtheorieën verzameld die het best bij ons passen. Dat heeft geleid tot een uitgebreid opleidings- en trainingstraject voor alle medewerkers die we aannemen. Daarnaast hebben we heldere en duidelijke handboeken die aangeven wat we verwachten van onze 'Anne's en Maxen', zonder hen te beperken in hun vrijheid en plezier om gasten het naar de zin te maken en dingen te doen die ons bedrijf ten goede komen. Bovenal hebben we geleerd steeds open te blijven staan voor ideeën uit ons bedrijf en veranderingen door te voeren. Tafeltennissen blijft lastig, maar een klein danspasje tijdens het bedienen? Het is een soort van er bovenop zitten... En dan loslaten.

~Auteur: Wobbe van Zoelen~


*Over Anne & Max*
Anne&Max is een Freshfood&Coffeecafé met vestigingen in verschillende steden. Bij Anne&Max ben je elke dag welkom; Voor ontbijt, koffie, lunch, een high tea of hartige hapjes in de middag. Wij werken met verse, authentieke en gezonde producten. Maar boven alles willen we een huiskamer in de stad zijn, een plek waar je elk moment van de dag thuis bent.

Anne&Max is een franchiseorganisatie. Wij zoeken betrokken, ervaren en enthousiaste ondernemers. Kijk voor de mogelijkheden op "www.annemax.nl/franchise":http://www.annemax.nl/franchise

Overig nieuws