Bedrijfspaspoort: Lotta Imeyer, ETNsaladebar Enschede

20 maart 2018 | Thijs Jacobs

In de rubriek 'Het Bedrijfspaspoort' stellen we een ondernemer in een dagzaak een aantal vragen over de bedrijfsvoering, het concept, doelen, wensen en interesses. Deze keer is Lotta Imeyer aan het woord. Zij runt een trendy dagzaak in Enschede, een zaak die milieubewust opereert en waar wordt gewerkt met veel lokale producten.

Naam: Lotta Imeyer
Leeftijd: 29
Hoe heet je zaak? ETNsaladebar
De locatie van je zaak: Haverstraatpassage 26, Enschede
Prijs kopje koffie: € 2,10
Prijs kopje thee: € 2,10
Prijs frisdrank: € 2,90
Prijs en naam goedkoopste gerecht: Biologische volle yoghurt met huisgemaakte granola, appel en honing, €3,50
Prijs en naam duurste gerecht: Onze Twentse Kip salade, €10,00
Aantal zitplaatsen binnen: 22
Aantal zitplaatsen buiten: 8

Wat is de bestseller op de kaart?

Onze Linzen-Geitenkaas salade

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven?

ETNsaladebar staat voor een milieubewust alternatief voor een lekkere lunch. Wij werken met zo veel mogelijk lokale en biologische producten en proberen klanten weer een band met de herkomst van hun eten te geven. Onze kip is bijvoorbeeld antibioticavrij en komt net als de eitjes uit Twente. Onze quinoa komt uit Flevoland.

Wij werken met een open keuken en de zaak is licht en uitnodigend ingericht met veel planten en vintage meubelen. En in de zomer kun je plaatsnemen op ons terras.

Wat is het gekste dat je ooit hebt meegemaakt in je dagzaak?

Gelukkig vallen de echt gekke dingen wel mee, maar wat ik het leukste vind zijn alle  kleine kinderen die met de grootste vanzelfsprekendheid onze hummus en smoothies naar binnen werken. Kennelijk is gezond eten tegenwoordig al op vroege leeftijd heel gewoon. 

Voor welke ondernemer heb je veel respect en waarom?

Voor onze overbuurvrouwen van het Italiaanse restaurant ‘Sapori e Ricordi’, die onvermoeibaar staan voor klantgerichtheid, een hele fijne sfeer in de zaak en knokken als het erop aankomt. Dit zijn echte powervrouwen!

Wat is volgens jou de foodtrend van dit jaar?

Lokale producten worden steeds meer gewaardeerd. Mensen kijken vaker waar producten vandaan komen. Een goed verhaal bij een product maakt het nog lekkerder.

Waar moet je als ondernemer nooit op besparen?

Tijd voor je klanten. Doe wat je doet met aandacht en blijf rustig, ook al is het opeens erg druk in de zaak.

Waar bespaar je op?

Alles zelf willen doen. Ga eens kijken of je niet tijd kunt besparen door samenwerkingen aan te gaan of mensen te vragen om je bij projecten te ondersteunen.

Wat doe je in je vrije tijd?

Uitslapen, naar de Yin-Yoga gaan en nieuwe recepten proberen.

Wat is jouw toekomstvisie voor de horeca, en dan met name op lunchrooms?

Uit eten gaat steeds meer om de beleving en het plaatje ‘eromheen’. Klanten komen natuurlijk ook voor de producten, maar het totaalplaatje moet kloppen. Klanten moeten in een oogopslag kunnen zien waar je voor staat en waarom ze bij jou moeten zijn.

Wat is een droom die je hoopt te bereiken als ondernemer?

Mijn droom is nu na een jaar al voor een groot deel uitgekomen. Met het openen van mijn eigen zaak, die zo goed wordt gewaardeerd, heb ik al een groot deel bereikt. We hopen dit verder uit te kunnen bouwen en verder uit te breiden. Stap voor stap.

Hoe zorg je ervoor dat je onderscheidend bent met je zaak?

Ons concept is nieuw in de regio en wij onderscheiden ons door onze menukaart, het interieur en de beleving. Wij hebben bijvoorbeeld met opzet ervoor gekozen om geen broodjes of tosti's aan te bieden, maar wraps. Er zijn al veel goede broodjeszaken om ons heen, dus hebben wij ervoor gekozen het over een andere boeg te gooien. En het werkt! 

Welke online kanalen gebruik je om meer publiek aan te trekken?

Instagram (Stories), Facebook en onze eigen website werken het beste voor ons. Twitter minder.

Foto: Sema Basut

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Download nu de decembereditie van Lunchroom

Hij is er weer! Voor wie dit jaar goed wil afsluiten, hebben we de decembereditie van Lunchroom als download op de website geplaatst. Je kunt de uitgave downladen via deze link. Natuurlijk blikken we terug op het afgelopen jaar met het Horeca Jaaroverzicht, maar kijken we ook naar het heden en de to...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Lunchroom
Bagels & Beans kerstactie voor Muziekids

Muziek doet (ver)wonderen. Tijdens het luisteren naar muziek of het bespelen van een instrument vergeet je even de wereld om je heen. Stichting Muziekids zorgt dat kinderen tijdens een verblijf in het ziekenhuis muziek kunnen beleven. Een prachtig goed doel voor de jaarlijkse kerstactie van Bagels &...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabe...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: