Bedrijfspaspoort: Lotta Imeyer, ETNsaladebar Enschede

20 maart 2018 | Thijs Jacobs

In de rubriek 'Het Bedrijfspaspoort' stellen we een ondernemer in een dagzaak een aantal vragen over de bedrijfsvoering, het concept, doelen, wensen en interesses. Deze keer is Lotta Imeyer aan het woord. Zij runt een trendy dagzaak in Enschede, een zaak die milieubewust opereert en waar wordt gewerkt met veel lokale producten.

Naam: Lotta Imeyer
Leeftijd: 29
Hoe heet je zaak? ETNsaladebar
De locatie van je zaak: Haverstraatpassage 26, Enschede
Prijs kopje koffie: € 2,10
Prijs kopje thee: € 2,10
Prijs frisdrank: € 2,90
Prijs en naam goedkoopste gerecht: Biologische volle yoghurt met huisgemaakte granola, appel en honing, €3,50
Prijs en naam duurste gerecht: Onze Twentse Kip salade, €10,00
Aantal zitplaatsen binnen: 22
Aantal zitplaatsen buiten: 8

Wat is de bestseller op de kaart?

Onze Linzen-Geitenkaas salade

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven?

ETNsaladebar staat voor een milieubewust alternatief voor een lekkere lunch. Wij werken met zo veel mogelijk lokale en biologische producten en proberen klanten weer een band met de herkomst van hun eten te geven. Onze kip is bijvoorbeeld antibioticavrij en komt net als de eitjes uit Twente. Onze quinoa komt uit Flevoland.

Wij werken met een open keuken en de zaak is licht en uitnodigend ingericht met veel planten en vintage meubelen. En in de zomer kun je plaatsnemen op ons terras.

Wat is het gekste dat je ooit hebt meegemaakt in je dagzaak?

Gelukkig vallen de echt gekke dingen wel mee, maar wat ik het leukste vind zijn alle  kleine kinderen die met de grootste vanzelfsprekendheid onze hummus en smoothies naar binnen werken. Kennelijk is gezond eten tegenwoordig al op vroege leeftijd heel gewoon. 

Voor welke ondernemer heb je veel respect en waarom?

Voor onze overbuurvrouwen van het Italiaanse restaurant ‘Sapori e Ricordi’, die onvermoeibaar staan voor klantgerichtheid, een hele fijne sfeer in de zaak en knokken als het erop aankomt. Dit zijn echte powervrouwen!

Wat is volgens jou de foodtrend van dit jaar?

Lokale producten worden steeds meer gewaardeerd. Mensen kijken vaker waar producten vandaan komen. Een goed verhaal bij een product maakt het nog lekkerder.

Waar moet je als ondernemer nooit op besparen?

Tijd voor je klanten. Doe wat je doet met aandacht en blijf rustig, ook al is het opeens erg druk in de zaak.

Waar bespaar je op?

Alles zelf willen doen. Ga eens kijken of je niet tijd kunt besparen door samenwerkingen aan te gaan of mensen te vragen om je bij projecten te ondersteunen.

Wat doe je in je vrije tijd?

Uitslapen, naar de Yin-Yoga gaan en nieuwe recepten proberen.

Wat is jouw toekomstvisie voor de horeca, en dan met name op lunchrooms?

Uit eten gaat steeds meer om de beleving en het plaatje ‘eromheen’. Klanten komen natuurlijk ook voor de producten, maar het totaalplaatje moet kloppen. Klanten moeten in een oogopslag kunnen zien waar je voor staat en waarom ze bij jou moeten zijn.

Wat is een droom die je hoopt te bereiken als ondernemer?

Mijn droom is nu na een jaar al voor een groot deel uitgekomen. Met het openen van mijn eigen zaak, die zo goed wordt gewaardeerd, heb ik al een groot deel bereikt. We hopen dit verder uit te kunnen bouwen en verder uit te breiden. Stap voor stap.

Hoe zorg je ervoor dat je onderscheidend bent met je zaak?

Ons concept is nieuw in de regio en wij onderscheiden ons door onze menukaart, het interieur en de beleving. Wij hebben bijvoorbeeld met opzet ervoor gekozen om geen broodjes of tosti's aan te bieden, maar wraps. Er zijn al veel goede broodjeszaken om ons heen, dus hebben wij ervoor gekozen het over een andere boeg te gooien. En het werkt! 

Welke online kanalen gebruik je om meer publiek aan te trekken?

Instagram (Stories), Facebook en onze eigen website werken het beste voor ons. Twitter minder.

Foto: Sema Basut

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: