Als horecaondernemer onverzekerd zonder NEN 3140?

2 januari 2019 | Thijs Jacobs

Horecaondernemers lopen risico, net als iedere andere ondernemer. Risico’s kun je afdekken met verzekeringen, maar dan moet je wel de juiste verzekering afsluiten en goed kijken naar je eigen verantwoordelijkheid. Waar moeten horecaondernemers op letten bij het afsluiten van verzekeringen?

Hugo Maat is manager commerciële relaties bij Koninklijke Horeca Nederland en verantwoordelijk voor KHN Verzekeringen. “De risico’s zijn bij het afsluiten van een verzekering leidend. Je bent daarbij gehouden aan het gebouw, de oppervlakte, de bedrijfsactiviteiten en andere zaken. Een voorbeeld: wanneer je een pannenkoekenrestaurant met een rieten dak hebt, dan is dat voor de verzekering wel een ‘dingetje’. Zeker als je op gas kookt; op hoog vuur pannenkoeken bakken in een dergelijk pand wordt gezien als risicovol. Zeker als het riet niet geïmpregneerd is.”

Veel tussenpartijen actief

Zijn er meer zaken waar je rekening mee moet houden bij het afsluiten van een verzekering als horecaondernemer? Hugo: “Verzuim is bijvoorbeeld een ‘hot issue’ en met enige regelmaat zien we dat horecaondernemers er niet of onvoldoende voor verzekerd zijn. De loondoorbetalingsverplichting is twee jaar, dat tikt behoorlijk aan. Als ook op het gebied van de arbodienst een en ander niet geregeld is, dan kan dat tot een faillissement van een horecabedrijf leiden. Soms lopen de bedragen enorm op.”

NEN 3140?

NEN 3140. Ken je die term? Dat is de Nederlandse norm voor veilige bedrijfsvoering van werkzaamheden nabij, aan of met elektrische objecten in het laagspanningsgebied. Een hele mond vol, maar concreet is het zo dat je in je bedrijf alles met een stekker eraan periodiek moet (laten) keuren. Doe je dat niet, dan kan er in geval van brand en kortsluiting een dispuut met de verzekeraar ontstaan. Hugo: “Onze adviseurs nemen de NEN 3140 altijd mee in het verhaal, want in geval van brand kom je anders letterlijk en figuurlijk voor hete vuren te staan. Wij hebben deze week nog een horecaondernemer geweigerd omdat hij geen NEN 3140 kon overleggen en de kosten daarvoor niet wilde maken. Hij mag er bij ons dan niet in, want als er bij hem in de zaak iets gebeurt, dan drukt dat op de premie van de andere leden. We bedingen namelijk collectiviteitskorting door het volume.”

Waarom moet je voldoen aan NEN 3140?

NEN 1010 en NEN 3140

De NEN 1010 is de norm voor het aanleggen van een (nieuwe) veilige elektrische installatie, terwijl de NEN 3140 juist van toepassing is op bestaande installaties, de periodieke inspectie van elektrische apparaten en installaties en het gebruik van de bestaande installatie. De elektrische installaties mogen worden geïnspecteerd op de norm die van toepassing was op het moment van plaatsen.

Er zijn verschillende reden waarom een NEN 3140 NEN 1010 inspectie noodzakelijk is:
 

De verzekeraar (inboedel & opstal) eist regelmatige inspectie. Dat is om te zien dat de elektrische installatie veilig is bevonden. Bij het niet kunnen aanleveren van een NEN 1010/NEN 3140 rapport zal de verzekeraar hoogstwaarschijnlijk niet uitkeren bij brand!

Omdat je zelf brandrisico’s wenst te vermijden. De enige manier om dit goed in kaart te brengen is het (laten) opstellen van dit rapport.

Omdat je veelal verplicht wordt tot uitvoering van deze inspecties door de verhuurder (indien je het onroerend goed waarin je zaak is gevestigd huurt).

Verzekeraars en Arbowet

De eigenaar van het pand en/of huurder/gebruiker moeten aan de voorschriften voldoen op dwang van de Arbowet en verzekeraars. Volgens de polisvoorwaarden van verzekeraars moet er minimaal één keer in de drie of vijf jaar een rapport worden aangemaakt. Bij het niet kunnen aanleveren van een NEN 1010/NEN 3140 rapport zal de verzekeraar hoogstwaarschijnlijk niet uitkeren bij brand. Dit geldt zowel voor pandeigenaar/verhuurder (opstalverzekering) en horec ondernemer/huurder (inboedelverzekering, bedrijfsschade verzekering, etc.).

Het zal je maar gebeuren!

In Egmond aan Zee werd restaurant De Klok in de as gelegd door een fel uitslaande brand. Een personeelslid verwisselde de gasfles van een terrasheater, waarna brand ontstond. Binnen een mum van tijd sloeg de brand over van het terras naar het pand. Even later lag de hele zaak in as. Saillant detail: het restaurant was kort daarvoor geheel gerenoveerd. Vanuit de lokale gemeenschap werd door middel van diverse acties geld ingezameld voor de herbouw van het bekende restaurant.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Insight Beach Brabant: ijzersterk horecaconcept in hartje Eindhoven

Een groep ambitieuze ondernemers presenteert deze zomer Insight Beach: een gloednieuw city beach concept dat de horeca en culturele sector bij elkaar brengt. De hardwerkende mensen in deze sectoren brengen leven in de brouwerij en moeten zo snel mogelijk weer aan de slag, vinden de initiatiefnemers....

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: